גביית חובות: למה מסוכן להיכנע לתחושת ה"לא נעים" מול הלקוח?

תוכן עניינים

כשבעלי עסקים נתקלים באי תשלום מצד לקוחותיהם, אין ספק שמדובר באחד המצבים הכי לא נעימים וחסרי אונים שיש. יכול להיות שניסיתם לגבות תשלום והלקוח הפנה לכם גב, אולי אפילו הסברתם לו כמה פעמים שתאריך התשלום עבר לפני תקופת זמן לא סבירה ועדיין התשלום לא התקבל, וייתכן שאתם אפילו באתם לקראת הלקוח שלכם – אך הוא לא שילם את חובו והותיר אתכם מול שוקת שבורה.

 

בחלוף למעלה מ-33 שנות ניסיון בעריכת דין ובפרט בתחום גביית חובות, לעורכי הדין של משרד דרעי רייפר יצא להיתקל לא מעט מקרים של לקוחות שלא שילמו את כספם. בין אם מפאת חוסר יכולת או מסיבות אחרות כגון "משיכת זמן" על מנת לשמור על התזרים העסקי שלהם. הם נתקלו לא מעט במצבים שבהם נדרש מהם להתבונן על עסקים רבים, ולהבין את המשמעויות של אי גביית החוב בזמן. התוצאות? בלית ברירה, השלכות קשות עבור אלה שאינם דורשים את חובם בזמן.

מדוע חשוב לפעול בזמן בעת גביית חובות?

דגלים אדומים אינם מופיעים בבת אחת. כמעט תמיד הם מופיעים אחד אחרי השני, באיטיות, עד שיום אחד נופל האסימון ואנחנו מבינים שיש לעשות מעשה – אך בדרך כלל בנקודה הזו כבר מאוחר מדי, ושם הרבה יותר קשה לטפל בהליך. לגבות את החוב הוא עניין שדורש לזהות את "הדגלים האדומים" מבעוד מועד ולפעול כשעוד ניתן לעשות כן.

במידה ותקשרנו עם הלקוח לפחות פעמיים-שלוש בעל פה, בין אם בטלפון או בכתב והבהרנו לו את המצב, כדאי לשקול פתיחה בהליכים משפטיים.

 

הצעד המשפטי הראשון שנעשה, הוא לבקש לקבל מידע על הלקוח דרך גורמים אחרים – אם ישנם בחברת הלקוח. נבדוק: האם כל הגורמים בחברה מספרים את אותו הסיפור, או שיש שוני בין הגרסאות? אם הגרסאות שונות, זהו בהחלט יכול להיות סימן לכך שהחברה חווה קושי מסוים בהחזר החוב. במידה וזה המצב, עליך להבהיר שהצעדים הבאים יהיו משפטיים וקשים יותר.

 

 

איך נדע מתי להרים "דגל אדום" כאשר לקוח לא משלם?

כשלקוח לא משלם במשך תקופה ממושכת, כאשר זו מלווה באמירות הדומות לניסיונות התחמקות מתשלום או כאלו המצביעות על בעיה כלכלית – ניתן להרים את הדגל האדום.
אם לא ניתן לזהות זאת בבירור, ישנם מספר סימנים אחרים שעלולים להצביע על כך שלקוח יתקשה לשלם את החוב בהמשך, ובמקרים אלה חשוב עוד יותר לקבל עזרה מקצועית מעורך דין לענייני גביית חובות לגבי המשך דרכי הפעולה.

 

סימן לדוגמה שעלול להצביע על אי תשלום החוב הוא בעיות אישיות שעלותן הכספית גבוהה. לדוגמה: בעיות משפחתיות כגון גירושין, אדם חולה בריאותית או נפשית בבית, או אפילו אם החייב נראה מוטרד ביומיום מסיבה לא ברורה. אמנם אנחנו לא יודעים מה עובר על החייב בכל נקודה בחיים, אך כל אלה עלולים להצביע על בעיות עמוקות יותר שהסיכוי שהן מערימות עליו קשיים כלכליים הוא גבוה.

 

סימנים נוספים יכולים להיות סימני צמצום של החברה (מעבר למקום קטן יותר, פיטור עובדים וכו'), כוונה למכירת החברה, לקיחת הלוואה גדולה באופן לא פרופורציונלי מהבנק ועוד.

 

האם ניתן לעשות חלק מהצעדים לבד, ללא עורך דין גביית חובות?

כן, חלק מהצעדים ניתן לבצע בכוחות עצמכם. לפעמים אי תשלום חוב הוא לא עניין שנעשה בכוונה תחילה, 

אלא עניין של שכחה, ניתן לומר לעתים שמדובר בעניין ש"נפל בין הכיסאות" בין העיסוקים השונים של הארגון איתו אתם עובדים. במקרה כזה, ניתן ליצור קשר בצורה הכי פשוטה (טלפון, מייל, אפילו ווטסאפ), לבקש את תשלום החוב בצורה נעימה ולהדגיש שתאריך התשלום האחרון כבר עבר.

 

במקרים אחרים, הדבר מתנהל באופן יותר חמור. אם עבר כבר מעל חודש או חודשיים, אם ביקשתם מספר פעמים ונראה כאילו הלקוח מנסה "להתחמק" מתשלום, בשלב הזה כדאי לערב עורך דין – וכמה שיותר מהר. הסיבה היא שלקוחות כאלה במקרים רבים נמצאים במצב כלכלי שלא מאפשר להם את החזרת החוב, ויש סיכוי לא רע שאתם לא הנושים היחידים שאותו לקוח חייב להם. אם אתם לא תפעלו, מישהו אחר יפעל קודם ויכולת ההחזר שלהם כלפיכם תפחת עוד יותר, מה שיוריד את הסיכויים שתראו את הכסף בקרוב ותחזרו להתנהל כשורה, מבלי דאגות ולחצים מיותרים.

 

האם נדרש לשכור עו"ד ספציפי בתחום גביית חובות

לא קל לפצח את עניין החובות. לא כולם מבינים איך עובד תהליך גביית החוב, והרבה פעמים הדבר מוביל לבלבול מיותר שאינו נצרך. לעתים, ישראלים רבים אף נופלים לתחושת ה"לא נעים" מול הלקוח ולא מוכנים להתמודד ולקבל את הכסף שמגיע להם. נכון, מדובר בתחום משפטי לא פשוט, שלא כמו התחומים האחרים – גביית חובות דורשת ידע ומקצועיות שאין לכל עורך דין, אך עם זאת – לא מדובר בתחום בלתי אפשרי.

אם יש לכם חוב, ישנן דרכים רבות לפרוע אותו כגון צווי תשלומים. שיחה עם עורך דין לענייני גביית חובות במקרה שלכם יכולה רק להועיל לכם.

 

גביית חובות – לא תמיד הליך קל

יש לציין שלא מדובר בהליך קל. משימת גביית חובות נועדה כדי לשמור על זכויות שני הצדדים בתהליך ולסיים את העימות הכלכלי שנוצר בזמן קצר ככל הניתן ובמינימום נזק לשניהם. עורך דין טוב ילווה אתכם במקצועיות ובצורה אחראית עד למיצוי כל זכויותיכם בתהליך. יש לציין אמנם, כי כאשר אדם פרטי פונה לחייב בבקשה לשלם את החוב, לא תמיד הדבר מתבצע כל כך בקלות, לעומת מקרה בו אותו אדם לוקח לצידו עורך דין המתמחה בגביית חובות שמנסח עבורו מכתב התראה מקיף ורשמי המנוסח בשפה משפטית. עצם המכתב, במקרים רבים הוא מה שמפעיל את הלחץ על החייב וגורם לו לשלם את חובו בזמן.

 

מהו התהליך שעוברים עם גביית חובות?

כדי לסיים עם גביית חובות יש לבצע מספר שלבים:

  • השלב הראשון הוא ליצור קשר כבר החל מהיום הראשון בו התשלום לא בוצע, כאשר היה אמור להתבצע
  • המשך שמירה על קשר ובחינת מצב החוב על אותה חשבונית שלא שולמה, כלומר היו "עם היד על הדופק"
  • במידה והחוב עדיין לא שולם, כאן הגיע הזמן להתחיל בנקיטת צעדים משפטיים.

 

השלבים הינם קריטיים לצורך ביצוע ההליך בצורה המיטבית.

 

לא כל עו"ד יכול לבצע משימה זו

יש לא מעט אנשים שבחרו לפנות לעורך דין מסוים משום שהם מכירים אותו או שמעו עליו ועל מקצועיותו, אך זה אינו בהכרח מעיד שהדבר כדאי להם. יש לתת את הדעת על כך שעורך דין שאינו מנוסה בתחום גביית חובות בפרט, יכול לבצע עבודה לא מקצועית – שלא תועיל ובמקרים רבים אף תסב נזק נוסף, משום שגורם הזמן הוא משמעותי.

שימו לב – אל תסתכנו, בחרו באדם מיומן וותיק בתחום שהיכרותו עם החוק הישראלי בתחום הגביה היא רבה וותיקת שנים.

 

הפגיעה בעסק שלכם במידה והחוב לא יוסדר

הפגיעה בעסק שלכם תהיה מבוטאת במספר מישורים:

 

פגיעה בניהול שוטף – היה וסיפקתם ללקוח את המוצר/שירות אותו הם הזמינו, שילמתם כספים לספקים, לעובדים, ולהוצאות נוספות הכרוכות בהזמנה. בעיות פיננסיות רבות נגרמות כתוצאה מפגיעה בתזרים העסקי הנובעת מחוב שלא שולם ובמיוחד כאשר לא דואגים לגבות אותו בצורה נכונה.

טיפוח תרבות לא מועילה בארגון – אם אתם ארגון או חברה, חשוב לזכור שכשמדובר בתרבות העסק שלכם, הכוללת בתוכה נהלים, הרגלי עבודה וצורות תקשורת בין אישית – המשמעות של התרפסות מול אי תשלום החוב היא הפגנת חולשה, מה שמייצר נזקים כלפי העובדים שרואים זאת. ובינינו, מי היה רוצה לעבוד במקום שמבוסס על חולשה במקום על עוצמה?

מקצועיות מול לקוחות – ההיבט השני הוא התדמית המקצועית שלכם מול הלקוחות האחרים. אם המידע הנ"ל יגיע לידי לקוחות אחרים, הם יבינו מסר שגוי שבוודאי לא הייתם רוצים בכך. הם יבינו שניתן לזלזל בכם ולא לשלם את החוב בזמן. ברגע שתביעו עמדה תקיפה, גם אם גביית החוב לא תצליח, הם יבינו שכדאי תמיד לשלם לכם בזמן ולעמוד בהסכמים שעליהם סיכמתם מראש.

 

החשש מלשכור עו"ד ולשלם כסף

החשש הזה מובן לחלוטין. בדיוק מסיבה זו וכדי לעזור לנושים לפתור התלבטויות בינם לבין עצמם, הוחלט על עבודה במודל של אחוזים – כלומר: בדרך זו הסיכון בלשכור עו"ד יורד ל-0. אם לא מתבצעת גביה, אין תשלום לעורך הדין. 

אם עברה כבר תקופה זמן ממושכת והתשלום לא הוסדר תוך פרק זמן סביר מרגע הבקשה שלכם, אל תתלבטו ותפעלו עכשיו. זכרו: ככל שתפעלו יותר מאור, כך גביית החוב תהפוך מ"גביה קלה" ל"גביה קשה" והסיכויים להצליח בה עלולים להיות נמוכים למדי.

 

מדוע לבחור דווקא במשרד עו"ד דרעי רייפר ושות?

משרד עורכי הדין רייפר ושות' מספק ללקוחותיו יחס אישי, מקצועי ונלחם עד השקל האחרון בכל הליך גביית חובות.

אם הלקוח לא משלם כבר תקופה של 30 ימים או יותר, פנו אלינו ונשמח לסייע לכם יחד עם ניסיוננו העשיר בתחום.

למעשה, כל אחד מעורכי הדין במשרד משקיע וחוקר כל מקרה לעומק, עד שמבינים מה ניתן לעשות כדי להצליח בתביעה.

 

המוטו של המשרד הוא להילחם עד השקל האחרון בפיצויים, לרדת עד לרזולוציות הכי קטנות בחוזה ולהביא לתוצאה הרצויה של הלקוח בכל מחיר, גם אם זה כרוך בלעזור בסוגיות שאינן בהכרח משפטיות.

 

חשוב לפעול עכשיו

מי שלא יפעל עכשיו בנושא גביית חובות, עלול למצוא עצמו במצב גרוע בהרבה!

התזרים הוא כמו הדם של העסק שלנו, אם לא יזרום מספיק דם – העסק לא יתפקד כמו שצריך, ובסופו של דבר יש לזכור שלא רק שמדובר על הכסף אלא גם על התדמית והיושרה שלכם.

כפי שאתם דורשים מעצמכם להיות ישרים כלפי הלקוחות שלכם, כך אל תתביישו ודעו לדרוש את היושרה הזו גם מהם בשעת הצורך – קל וחומר כשהמשמעות היא השלכות מרחיקות לכת על העסק שלכם.

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי

אהבתם? שתפו:

הצוות שלנו לרשותכם

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר