איך גובים חוב | איך לגבות כסף שחייבים לי

תוכן עניינים

חייבים לכם כסף? אם זו הפעם הראשונה שאתם חווים כזה דבר, ייתכן שאתם לא בדיוק יודעים כיצד לפעול ושאלתם את עצמכם: איך גובים חוב ממישהו שחייב לכם. חשוב להבין שהגעה למצב שבו אנו גובים חוב, היא אפשרית וחלק בלתי נפרד מחייו של עסק. במקרים כאלה מומלץ לפנות לבית המשפט בהליכים שונים, בהתאם לעילה ולגובה החוב.

בית המשפט יסדיר את המחלוקת בין הצדדים ויכריע לטובת מי ישולם ואיזה סכום. בפסק הדין בית המשפט יוסיף ברוב המקרים את הסכום שנפסק לטובת הזוכה, הוצאות משפט כוללות אגרות ושכר טרחת עורך דין במידה והיו כאלה, והזמן המוקצב לחייב לשלם את כל הסכום הכספי. במידה ולא יקבע בידי השופט, הזמן המקובל הוא 30 ימים. לאחר זמן זה ניתן לגשת להוצאה לפועל לפתוח תיק מימוש פסק דין כנגד החייב ולהתחיל הליכי גבייה. 

 

אבל יש גם דרך אחרת אשר יכולה לקצר את ההליך ולהוזיל אותו בהרבה מקרים. אז איך גובים חוב?



אפשר לעשות את זה, איך גובים חוב ומוזילים אותו?

ההליך הוא תביעה על סכום קצוב כאשר גובים חוב בהוצאה לפועל. ההליך נועד כדי להקל על העומס של בתי המשפט בתביעות על סכום כסף אשר באה מכוח חוזה או התחייבות שיש עליה ראיה בכתב ו/או מכוח חיוב לשלם סכום כסף מכוח חובה בחוק בהוראה מפורשת. בקיצור- התשובה לשאלה "איך גובים חוב" היא התחייבות כספית אשר אין עליה מחלקות משפטית ויש ראיה בכתב אשר מאשרת את ההתחייבות או ההסכמה כגון הסכם/מנוי לאינטרנט או הוראה לפי תקנה או חוק כגון ארנונה או קנס חניה. התביעה מוגבלת לסכום של 75,000 ש״ח. תביעות מבוססות על אומדנים אלו, הינם חלק גדול מאוד מסך התביעות האזרחיות והנחת היסוד היא כי הדרישה כאשר גובים חוב מוצדקת ורק במקרים בהם החייבים יכפרו בחוב התיק יעבור להליך ההתנגדות בבית משפט שלום. במידה וההתנגדות תתקבל, ייקבע דיון על מהות התביעה, אז יוצגו הראיות התומכות ויחקרו את העדים. לאחר שבית המשפט יתן פסק דין בהליך זה ניתן לחזור שוב לגבייה בלשכות הוצאה לפועל במידה ולא ישלמו את פסק דין שנקבע, אך יכולת הערעור על החוב אפשרית רק במקרים בודדים.

 

 

איך גובים חוב | איך מגישים תביעה כאשר גובים חוב על סכום קצוב בהוצאה לפועל?

מכתב אזהרה חובה

 בטרם הגשת בקשה ללשכה יש צורך לשלוח מכתב אזהרה מנוסח לפי דרישת החוק לחייבים וכל מי שהתיק ייפתח נגדו. מכתב האזהרה מזהיר את החייבים לשלם את הדרישה לתשלום בטרם יפתחו נגדם הליכי הוצאה לפועל במסלול סכום קצוב ללא התראה נוספת, וזאת תוך 30 ימים לפחות. יש לציין את סכום הדרישה וממה הוא נובע. את האזהרה יש לבצע תחת מגבלות הדרישה להמצאת אזהרה בחוקי ההוצאה לפועל עם אישור מסירה, טופס תצהיר מוסר חתום בידי עו״ד או בלשכת ההוצאה לפועל.

לפתיחת הבקשה-

 יש לצרף את טופס פתיחת תיק תובענה או תביעה על סכום קצוב עם כל הפרטים הרלוונטים והתצהיר, יחד עם מכתב התראה בטרם פתיחה בהליך תביעה על סכום קצוב מנוסח לפי דרישת החוק ללא התראה נוספת,אישור מסירה וטופס תצהיר מוסר (מינימום 30 ימים מהמסירה שטרם חלפה שנה), והעתק תשובת הנתבעים (אם ישנה כזאת). ניתן להגיע לכל אחת מלשכות ההוצאה לפועל. יש להביא כל מסמך נוסף התומך בבקשה לרבות הראייה עליה מסתמכת התביעה וצילום ת.ז של התובעים. 

במידה ויש כמה נתבעים לדרישה כספית אחת צריך להגיש את כולם באותה הבקשה ולצרף לבקשה נספח לבקשת ביצוע להוספת חייב/זוכה.

 

 

מי יכול להגיש תביעה על סכום קצוב בהוצאה לפועל?

מי שמחזיק בחוזה על שכר דירה שהופר, חשבונית של עסק שלא שולמה בזמן, תביעה לפי חוקי הגנת הצרכן אשר קיימים סכומים מפורשים בחוק בעת ההליך כאשר גובים חוב, תביעת פיצויים של חברת תעופה במקרים מסוימים וכיוצא באלה.

 

כמה עולה להגיש תביעה על סכום קצוב?

  1. עלות פתיחת התיק היא 1% מגובה החוב בתיק ביום הפתיחה ומינימום 93 ש״ח. למסלול הגבייה המקוצר תשלמו 64 ש״ח נוספים לניהול התיק.
  2. ניתן להגיש את התיק עם עורך דין ובמקרה זה בלבד יתווסף לחוב בתיק שכר טרחת עורך דין בשלבים לפי התקדמות התיק בהתבסס על חוק התעריף המינימלי המומלץ לעורכי דין. אשר ייגבה מהנתבעים ויצורף לחוב בתיק.
  3. עלות המצאה משתנה אם נשלחת התראה מהלשכה בדואר רשום או שבחרתם לעשות המצאה אישית ואז עלויות תלויות שליח או בדואר רשום.

 

 

מה קורה אם הנתבעים לא מתנגדים לחוב התביעה?

  1. מי שלא מתנגד לחוב- ייקרא 'חייב'. לנתבעים שהופכים לחייבים בשלב זה יש אפשרות להגיש מסמכי בקשה לחקירת יכולת או להגיע פיזית לאחת מהלשכות בתוך 21 ימים מיום קבלת האזהרה על פתיחת התיק ולהיחקר מול הרשם. 
  2. לאחר תקופה של 30 ימים, הזוכים בתיק יכולים להתחיל לפעול לגביית החוב בתיק על פי מסלולי הגבייה השונים: מסלול רגיל, מסלול מקוצר.

 

מה יקרה במצב של התנגדות החייבים/ נתבעים לחוב?

  1. לנתבעים יש 30 ימים להתנגד לתביעה על ידי הגשת כתב התנגדות בלשכת ההוצאה לפועל מיום מסירת האזהרה המתריעה בפני החייבים כי נפתח התיק. במידה והוגשה התנגדות להוצאה לפועל בזמן והנתבעים פתחו תיק התנגדות בבית המשפט, ההליך עובר לדיון בבית המשפט בהליך סדר דין מהיר.
  2. בשלב ראשון הדיון נסוב סביב השאלה האם תינתן הרשות להתנגד לתביעה בה גובים חוב אשר בדרך כלל מתקבלת. רק במקרים נדירים נדחית בקשת התנגדות. 
  3. בשלב שני, הדיון יהיה סביב שאלת קיום החוב והסכומים. 
  4. במידה והמתנגד/חייבים/נתבעים יידרשו לשלם את סכום החוב שהוטל עליהם, הם יחויבו בנוסף לשלם הוצאות לצד התובע ככל הנראה.

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי

אהבתם? שתפו:

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר