תביעה על סכום קצוב: כך תעשו זאת נכון.

תוכן עניינים

רשות ההוצאה לפועל נחשבת לכלי החוקי היחידי בו ניתן להשתמש לצורך גביית חובות להם זכאיות ישויות משפטיות מכוח ערבות, פסק דין, הסכם וכן הלאה. באמצעות רשות ההוצאה לפועל כל אזרח במדינת ישראל יכול להגיש תביעה בנוגע לכסף שמגיע לו, אפילו אם מדובר בסכומים כספיים נמוכים יחסית (למידע נוסף ראו: גביית חובות – כך עושים זאת נכון). הליכי הוצאה לפועל הנוגעים לסכומים כספיים נמוכים נקראים הליכי "תביעה על סכום קצוב". 

במאמר זה ריכזנו עבורכם מידע רלוונטי בכל הנוגע להליכים אלה:

 

אולי יעניין אותך גם:

 

תביעה על סכום קצוב – על מה אנחנו מדברים?

כאשר אנו מדברים על תביעה על סכום קצוב אנחנו למעשה מדברים על תביעה הנוגעת לסכום כספי שניתן להגדיר באמצעות חישוב פשוט, בעל תקרה מסוימת וללא אפשרות לגדול מלבד היטלי אגרות וכדומה. 

מקרים נוספים בהם ניתן לקבל תביעה על סכום קצוב הם מקרים שבהם בוחרים לא לשלם חיובים ממשלתיים כאלה ואחרים. במקרים מסוג זה תוגש תביעה בהוצאה לפועל נגד אותו אדם שבחר לא לשלם, מדובר כאן על תביעת סכום קצוב מאחר שהסכום הכספי קבוע מבעוד מועד, לא ניתן להגדיל אותו וכל התהליך מנוהל על ידי רשות ההוצאה לפועל בצורה מוגדרת ומסודרת.

 

בנוסף על כך, הליכי תביעה על סכום קצוב מאפשרים לזוכים ולעורכי הדין שלהם לפתוח תיקים בהוצאה לפועל נגד חייבים ללא צורך בהליכים קודמים בבית המשפט. 

אין ספק כי פתיחה של תיק בהוצאה לפועל נגד חייב ללא הליכים משפטיים מקדימים נחשבת ליתרון רציני מאוד לצד הזוכה מאחר והוא חוסך לעצמו זמן רב והוצאות כספיות שהיה צריך לשלם על ניהול ההליך המשפטי לצורך קבלה של מסמך חוקי המאפשר את קיום החובה. כלומר, הצד הזוכה בתיק לא צריך לקחת חלק בהליך משפטי הכולל ייצוג על ידי עורך דין, תשלומי אגרות ועוגמת נפש כללית הנובעת מבזבוז של משאבים כלכליים ונפשיים לצורך קבלת סכום כספי נמוך יחסית. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

 

כיצד מגישים תביעה על סכום קצוב?

חשוב לציין כי תביעות המתנהלות נגד אנשים פרטיים הן שונות מתביעות המתנהלות נגד תאגידים, בעקבות כך כל סוג תביעה מצריכה מסמכים שונים. 

אם אתם מעוניינים להגיש תביעה על סכום קצוב באופן ישיר לרשות ההוצאה לפועל, עליכם לפעול בהתאם לשלבים הבאים:

 

  • בשלב הראשון יהיה עליכם לשלוח מכתב התראה בדואר רשום לאדם שאתם מעוניינים לתבוע על סכום קצוב, המכתב חייב להיות מנוסח בהתאם לחוק, כמו כן עליכם להחזיק באישור מסירה על מסירת הדואר לחייב.   

על פי החוק במדינת ישראל בכל מקרה של תביעה על סכום קצוב על הצד התובע מוטלת החובה לוודא כי הצד הנתבע מכיר את התביעה ומבין אותה טרם טרם הוא מגיש אותה לרשות ההוצאה לפועל, זאת מאחר שהחוק בישראל קובע כי חייבים זכאים לזכות להגן על עצמם בכל הכלים המשפטיים בהם יש להם רשות להשתמש וגם על מנת להעניק לחייב פרק זמן הולם לצורך הערכות לתביעה. 

 

  • כעבור חודש ימים מהרגע שבו מסרתם את מכתב ההתראה לצד הנתבע, יש לכם את האפשרות להגיש בקשה לביצוע תביעה מסוג סכום קצוב. חשוב לציין כי אם לא מסרתם מכתב התראה לצד החייב לא תהיה לכם אפשרות להגיש בקשה לביצוע תביעה על סכום קצוב ברשות ההוצאה לפועל. 

לכל בקשה בנוגע לביצוע תביעה שכזו צריך לצרף מספר מסמכים שונים.  

  • תהליך ביצוע התביעה יחל רק ברגע שאתם תגישו לרשות ההוצאה לפועל אישור בנוגע לפרטים המלאים של הצד הנתבע (הפרטים צריכים להיות מאושרים על ידי משרד הפנים) או שמא כאשר מתקבל אישור מרשות ההוצאה לפועל בנוגע לפרטים המלאים של הצד הנתבע. 

 

אילו מסמכים יש לצרף לבקשת תביעה על סכום קצוב?

המסמכים שהצד התובע צריך לצרף במסגרת הגשת בקשה לביצוע תביעה על סכום קצוב הם:

  • ייפוי כוח לעורך הדין במקרים שבהם הצד התובע מיוצג על ידי עורך דין. 
  • כתב תביעה – על כתב התביעה לכלול את כלל הטענות הקיימות נגד הצד הנתבע, כולל עובדות רלוונטיות לנושא, זאת כדי להוכיח את סיבת התביעה של הצד התובע. 
  • העתק מכתב התראה.
  • חוק ההוצאה לפועל קובע כי כל תביעה על סכום קצוב ברשות ההוצאה לפועל צריכה להיות מבוססת על ראיה כתובה כלשהי, את הראיה הכתובה יש לצרף לבקשת התביעה. 
  • אישור בנוגע למסירת מכתב התראה – הצד התובע מחויב לצרף לבקשת התביעה אישור בנוגע למסירת מכתב התראה לצד הנתבע, ניתן לצרף אישור מסירה אישית או מסמך כתוב מטעם מוסר המכתב במקרים שבהם הצד הנתבע מסרב לחתום על אישור מסירת המכתב או שמא הצד הנתבע מסרב לחלוטין לקבל את המכתב. 
  • העתק תגובתו של הצד הנתבע למכתב ההתראה, רק במקרים שבהם הצד הנתבע בוחר להשיב למכתב. 
  • אישור מטעם משרד הפנים המוכיח את זהותו של הצד הנתבע. האישור צריך לכלול את שם החייב, שם האב של החייב ומספר תעודת הזהות של החייב. 

 

תביעה על סכומים ידועים

במקרים שבהם אדם יודע מה גובה הסכום שהוא עתיד לתבוע, לא משנה אם שאדם יודע את גובה הסכום מאחר שניתן לחשב אותו בקלות או מאחר והוא פשוט מכיר את גובה הסכום, ואותה תביעה נובעת מכוח הסכם או התחייבות שבנוגע אליה קיימת ראיה כתובה, לאותו אדם יש את האפשרות לתבוע על סכום קצוב ברשות ההוצאה לפועל. 

הכוונה היא שיש אפשרות לתבוע אדם שמסרב לעמוד בחוזה ובסופו של דבר לגרום לו לשלם את הסכום הקצוב אשר מופיע בחוזה או כל התחייבות כתובה אחרת אשר קיימת בחוזה.

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

 

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותים נוספים בנושא גביית חובות

מאמרים בנושא גביית חובות

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: