בקשה לביצוע פסק דין: זוכים בהוצאה לפועל – כך תפעלו.

תוכן עניינים

זוכה בהוצאה לפועל הוא אדם המחזיק בפסק דין, חשבון מסוים, שיק או כל מסמך כספי אחר המוכיח כי החייב צריך לשלם לו סכום כספי. כאשר אדם מחזיק באחד מן המסמכים הללו יש לו את האפשרות להגיש בקשה לביצוע פסק דין בכל אחת מלשכות ההוצאה לפועל הקיימות במדינת ישראל. 

על פי חוק ההוצאה לפועל, פסק דין או כל החלטה אחרת של בית משפט בנושא אזרחי כולל החלטה על תשלום של הוצאות בנושא שאינו אזרחי, כל אלו נחשבים למסמכים בגינם ניתן להגיש בקשה לביצוע פסק דין. 

לעומת פסקי הדין הכספיים, קיימות בקשות אחרות לביצוע של פסק דין בהוצאה לפועל, בקשות אלו עוסקות באכיפת צווי עשה. כאשר אנו מדברים על צווי עשה אנחנו למעשה מדברים על צווים אשר מורים לחייב לבצע פעולה מסוימת.

בנוסף על כך, בחלק מן המקרים קיימת אפשרות לגבות הוצאות באמצעות הגשת בקשה לביצוע פסק דין. 

במאמר זה נסקור את חוק ההוצאה לפועל, כמו כן נסביר על הצד הזוכה בהליכי הוצאה לפועל. 

יורדים לעובי הקורה – מה אומר חוק ההוצאה לפועל?

חוק ההוצאה לפועל קם לראשונה במטרה להוביל למצב של איזון בין שמירה על הזכויות של הצד החייב בתיק לבין הזכויות של הצד הזוכה בתיק, חוק זה קם מתוך ההבנה כי במקרים מסוימים מצבו הכלכלי של הצד החייב בתיק אינו מאפשר לו לפרוע את החוב שקיים נגדו בהוצאה לפועל. מתוך הבנה זו חוק ההוצאה לפועל פועל במטרה להגן על הרכוש של הצד החייב, על המשכורת שלו ועל הוצאת פקודות מאסר נגדו. 

 

בקשה לביצוע פסק דין | כיצד ניתן לפתוח תיק בהוצאה לפועל?

כדי שתוכלו לפתוח תיק ברשות הוצאה לפועל כנגד חייב עליכם להחזיק במסמך המוכיח כי אכן קיים אדם אשר חייב לכם סכום כספי מסוים. כאשר אתם מחזיקים במסמך זה אתם יכולים לגשת לרשות ההוצאה לפועל ולבקש טופס לפתיחת תיק, יהיה עליכם למלא את כל הטופס. אל הבקשה לביצוע פסק דין יש לצרף את פסק הדין המקורי בנוגע לחוב או העתק נאמן למקור של פסק הדין. 

 

זוכה בהליכי הוצאה לפועל

כאשר אדם מחזיק במסמך מסוים המוכיח כי קיימת התחייבות כספית כלפיו הוא מוגדר בתור "זוכה" על פי ההגדרה של רשות ההוצאה לפועל אם הוא אינו מצליח לגבות את החוב מהחייב, והאפשרות היחידה שנותרה לו היא להגיש בקשה לביצוע פסק דין ברשות ההוצאה לפועל על מנת להגדיל את הלחץ על החייב ולגרום לו לשלם את החוב. 

 

לאחר פתיחת התיק נגד חייב ברשות הוצאה לפועל, לשכת ההוצאה לפועל חייבת לשלוח לאדם החייב אזהרה בה מודיעים לו כי נפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל מאחר והוא לא שילם חוב שקיים נגדו. 

 

במקרים בהם האדם החייב לא רוצה לשלם את החוב שקיים נגדו גם לאחר קבלת האזהרה מהלשכה, לשכת ההוצאה לפועל מאפשרת לזוכה בתיק לנקוט במספר פעולות שונות כדי לגרום לאדם החייב לשלם את חובותיו. חלק מן הפעולות השונות בהן יכול לנקוט הצד הזוכה הן: הטלת עיקולים על החייב, צו איסור יציאה מהארץ, הטלת מגבלות שונות על חשבון הבנק של החייב ובמקרים קשים החייב יכול להגיע למאסר בפועל. 

יתרה מכך, הזוכה יכול לדרוש ביצוע חקירת יכולת נגד האדם החייב. מטרתה של חקירת היכולת היא לבדוק האם מצבו הכלכלי של האדם החייב מאפשר או לא מאפשר לו לפרוע את החוב שקיים נגדו. בנוסף על כך, ישנם מקרים בהם חקירת יכולת מובילה למצב בו רשות ההוצאה לפועל מחליטה על צו תשלומים מסוים כלפי החייב בהתאם ליכולותיו הכלכליות.  

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר