באילו מקרים הגיע הזמן לשלוח מכתב התראה ללקוח?

תוכן עניינים

אחת מדרכי הפעולה הפופולריות והיעילות ביותר במשפט האזרחי מסחרי היא שליחת מכתבי התראה לפני תביעה בתור התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים. ברוב המוחלט של המקרים שליחת מכתב התראה לפני תביעה אינה נחשבת לחובה משפטית אך עלולה להיות לפעולה זו השלכות בעלות משמעות בהמשך, גם בפן המשפטי. בעקבות כך קיימת חשיבות רבה לכך שמכתב ההתראה ללקוח ייכתב על ידי עורך דין בעל התמחות בתחום. 

אולי יעניין אותך גם:

 

מהי המטרה של מכתב התראה ללקוח?

שליחת מכתב התראה לפני תביעה נועדה להודיע לבעל הדין כי אם הוא לא יפעל לפתור את המחלוקת המשפטית שנוצרה בעקבות המעשים שלו שולח המכתב יפנה לבית המשפט ויפתח נגדו בהליכים משפטיים. 

מכתבי התראה לא נועדו לאיים על בעלי הדין או שמא להעביר לו מסרים המתפרשים בתור איומים. מכתבי התראה הנשלחים לבעלי דין נשלחים בהתאם להוראות החוק ומטרתם היא להעביר מסר כי לשולח המכתב ( הלא הוא הצד הנפגע) אין כל בעיה למצות את כלל הזכויות שלו בהתאם לחוק אפילו אם זה אומר להגיש כתב תביעה בבית המשפט. אי לכך, בעת ניסוח מכתב התראה חשוב לזכור את מטרה זו ולא לחרוג ממנה, חשוב מאוד לא להשתמש בניסוחים אשר עלולים להתפרש בתור איום על מקבל המכתב. 

 

מדוע שולחים מכתבי התראה טרם תביעה?

 שליחת מכתב התראה נחשבת לדרך פעולה פופולרית ויעילה כל כך טרם נוקטים בהליכים משפטיים מאחר שהעלויות של שליחת מכתב התראה הן נמוכות יחסית והיתרונות הטמונים בפעולה זו ללא כל ספק נחשבים יעילים. ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לחלק מהיתרונות הבולטים ביותר של שליחת מכתב התראה לפני תביעה:

  •  הוכחת תום ליבו של התובע – גם אם מדובר במקרה בו המחוקק קבע כי לא קיימת חובה לשלוח מכתב התראה, שליחת מכתב התראה יכולה לעזור לתובע בעתיד ולשמש בתור ראייה המוכיחה כי הצד התובע פעל וניסה ליישב את המחלוקת טרם הוא פנה לבית המשפט. ראייה זו עוזרת להוכיח את תום ליבו של הצד התובע – תום לב הינו עיקרון משפטי אשר חל על כל התחומים השונים של המשפט האזרחי, משמעות העיקרון אומרת כי יש לנהוג בהגינות ויושרה כלפי הצד השני. במידה שהצד התובע שלח מכתב התראה לפני תביעה, לצד הנתבע יהיה קושי לטעון במסגרת המשפט כי מדובר בתביעה קנטרנית. 
  • מכתב התראה מעיד על רצינות – מכתבי התראה הם בעלי תפקיד חשוב מאוד מאחר והם מעידים על רצינות הכוונות של שולח המכתב, על אחת כמה וכמה במקרים בהם מדובר במכתבי התראה שנוסחו על ידי עורך דין מקצועי. 

בחלק גדול מן המקרים הצד מולו אנו מתנהלים עלול לחשוב כי אנחנו לא באמת רציניים וכי אין לנו כוונה אמיתית לנקוט נגדו בהליכים משפטיים, בעקבות כך הוא אינו מתייחס לאזהרות שלנו ברצינות מה שמוביל לפגיעה בסיכויים שלנו לקבל את מבוקשנו. 

שליחה של מכתב התראה לגורם מולו אנו מתנהלים עוזרת להעיד על רצינות הכוונות שלנו ויכולה לגרום לו לפעול. 

  • פתרון חלופי – זה יכול להישמע לכם מוזר אבל בחלק גדול מן המקרים מכתבי התראה לפני תביעה חוסכים את הצורך לפנות לתביעה משפטית. אם מקבל המכתב סבור כי אכן יש סיבה מסוימת אשר בגינה ניתן לתבוע אותו, הנוסח התקיף של מכתב ההתראה עשוי להרתיע אותו וכתוצאה מכך הוא יכול לבצע את הדרישות שנכתבו במכתב (לצורך הדוגמא, פירעון של חוב, פינוי של מקרקעין וכן הלאה). מצב נוסף אשר ניתן להגיע אליו לאחר שליחת מכתב התראה הוא פנייה של מקבל המכתב לשולח המכתב מתוך רצון להגיע לפשרה מסוימת. חשוב לזכור כי תביעה משפטית היא הליך שעשוי לגרור לא מעט הוצאות כספיות, כמו כן הליכים משפטיים גוזלים כמויות גדולות של זמן ולא קיימת ערובה לכך שבסוף ההליכים המשפטיים בית המשפט יקבע כי הצד התובע הוא זה שצודק. 
  • ביסוס לעמדת תביעה – עצם הקיום של מכתב התראה לפני תביעה יכול לשמש את הצד התובע במשפט בתור ביסוס לעמדתו. 

 

מקרים שונים בהם ניתן לשלוח מכתבי התראה

במסגרת ניסוח מכתב התראה לפני תביעה יש להתייחס לנסיבות הספציפיות שבגינן שולחים את מכתב ההתראה לפני פנייה להליכים משפטיים. ישנם ארבעה נושאים עיקריים המכסים את מרבית המצבים שבגינם נהוג לשלוח מכתבי התראה:

  • מכתבי התראה לחייבים או לקוחות – סוג מכתבי ההתראה הפופולרי ביותר הוא מכתבי התראה הנשלחים ללקוחות או חייבים, סוג זה נהוג להיקרא "מכתב התראה ללקוח" למרות שניתן לשלוח מכתבי התראה מסוג זה גם לבעלי חוב אחרים. מכתבי התראה ללקוחות נשלחים במקרים בהם לקוחות מתחמקים מתשלום עבור שירות מסוים שקיבלו או מוצר שהם קיבלו. חשוב לציין כי אם מדובר בלקוח משמעותי לעסק מומלץ לבדוק דרכי פעולה נוספות לפני כן מאחר ושליחת מכתב התראה לפני תביעה עלולה להיות פעולה שתהרוס את הקשר ביניכם לבין הלקוח. 
  • מכתב התראה לשוכר נכס או דירה – מכתבי התראה הנשלחים לאנשים השוכרים דירה ברוב המקרים משמשים בתור צעד מקדים טרם הגשה של תביעה במטרה לפנות את שוכרי הדירה מן הנכסים המושכרים. תביעות מסוג זה מוגשות במקרים בהם שוכר הדירה מפר את חוזה ההתקשרות בצורה כזו או אחרת ולמרות זאת הוא לא מוכן לעזוב את הדירה. אי פינוי של נכס למרות הפרה של חוזה התקשרות (לצורך הדוגמא כאשר שוכר הדירה לא מוכן לשלם שכירות) עשוי להוביל לפגיעה כלכלית רצינית בבעל הכנס שאינו יכול לעשות שימוש בקניין שלו מאחר ששוכר הדירה לא מוכן לעזוב. 

תביעה משפטית היא אחת מדרכי הפעולה בהן משתמשים על מנת לפתור מצבים מסוג זה, אולם תביעות משפטיות עלולות להימשך לאורך זמן רב מאוד ובעקבות כך הפיצויים המגיעים לבעל הנכס מתעכבים גם הם. 

אי לכך קיימת חשיבות רבה לשליחת מכתב התראה לפני תביעה במקרים מסוג זה מאחר וההרתעה אותה מייצר מכתב התביעה עלולה להוביל למצב בו שוכר הדירה מבין כי אין לו מה לעשות בנידון וכי עליו לפנות את הנכס. באופן הזה שוכר הדירה עוזב את הנכס ללא נקיטת הליכים משפטיים וכך בעל הנכס מקבל את הסעד שלו במהירות ובקלות. 

  • מכתבי התראה לשון הרע – התפתחות האינטרנט והרשתות החברתיות גרמו לעבירות לשון הרע להיות קלות לביצוע יותר מאי פעם. מכתבי התראה נחשבים לפופולריים מאוד בקרב תביעות הנוגעות לחוק איסור לשון הרע. הסיבה לפופולריות היא שבמסגרת תביעות הנוגעות ללשון הרע קיימת חשיבות רבה להצגת צעדים בהם נקט הצד התובע על מנת לצמצם את פרסומם של הדברים עוד בתחילת הדרך. במידה שהצד התובע שלח מכתב התראה הוא יכול להשתמש בו בתור ראיה לטענה כי הוא נפגע והוטרד מן הדברים שנאמרו לגביו ובעקבות כך הוא פעל כדי להסיר אותם בהקדם האפשרי. 

ברוב המוחלט של המקרים מכתבי התראה לשון הרע יכללו בתוכם בקשה הנוגעת להסרה של הפרסום, בקשה הנוגעת לפרסום של התנצלות או שמא הבהרה ואזהרה האומרת כי במידה והדרישות לא יענו בחיוב הצד הנפגע יתבע את הצד הפוגע מכוחו של חוק איסור לשון הרע. 

  • מכתבי התראה בתחום הנדל"ן – קיימת חשיבות רבה מאוד למכתבי התראה לפני תביעה בכל הנוגע לתחום המשפטי של עולם הנדל"ן, לא משנה אם מדובר בהסגות גבול, פינוי מושכר או כל פגיעה אחרת ברכושו של אדם. ידוע כי סכסוכים משפטיים ותביעות שונות הם דבר נפוץ מאוד בענף המקרקעין והנדל"ן, בעקבות כך מכתבי התראה נחשבים לדרך פעולה פופולרית מאוד גם בקרב תחום זה. 

 

מכתבי התראה בתחום בנדל"ן

גם בתחום הנדל"ן מכתבי התראה חשובים מאוד מאחר וההליכים המשפטיים בתחום זה עלולים להימשך שנים רבות ולהוביל להוצאות כספיות גבוהות וכל זה תוך כדי מניעת זכויות קנייניות בסיסיות של בעל הנכס. 

יתר על כן, בתחום הנדל"ן והמקרקעין קיימת דוקטרינה של "שימוש לרעה בזכות", כלומר ככל שחולף זמן מבלי שהצד הנפגע מבצע פעולות שמראות על חוסר שביעות הרצון שלו מעצם הפגיעה ברכוש שלו, בית המשפט ייטה לא לקבל את תביעתו של הנפגע או שמא הוא יחליט לא להעניק לנפגע סעד מעשי שישיב לו את זכויותיו הקנייניות אלא רק סעד הנוגע לפיצויים. 

שליחה של מכתב התראה ללא כל ספק יכולה לשמש בתור ראיה לכך שהצד הנפגע ביצע פעולות על מנת למנוע את הפגיע בזכויותיו כבר בתחילת הדרך. בשל כך חשוב מאוד לשלוח מכתב התראה לצד הפוגע בהקדם האפשרי כאשר מדובר על תביעות בתחום הנדל"ן. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותים נוספים בנושא גביית חובות

מאמרים בנושא גביית חובות

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: