פסק דין הצהרתי

תוכן עניינים

כאשר אנו מדברים על פסק דין הצהרתי אנחנו למעשה מדברים על מושג שנועד להצהיר על קיומה של זכות. 

בדרך כלל הוא ישמש בתור זכות ספציפית או בתור מצב עניינים מסוים. 

מטרתו של פסק הדין ההצהרתי הינה להוביל למעשה של בית הדין כלפי הכלל, לבית המשפט יש את האפשרות לתת סעד הצהרתי אפילו במקרים בהם התובע לא הצליח להוכיח את כלל העובדות אשר משמשות בתור עילה לתביעה. יש לציין כי בית המשפט לא פועל בדרך זו לעיתים קרובות. 

לצורך הדוגמא, ישנם מקרים שבהם אנשים מבקשים מבית המשפט להצהיר כי רכוש כלשהו שייך להם ולא לאדם אחר. אם בית המשפט מחליט להיענות בחיוב לבקשה מסוג זה ולתת סעד הצהרתי, אותו אדם שביקש מבית המשפט להצהיר כי הרכוש שלו יהיה מוגן מפני הנושים של האדם אחר אם הם ירצו לעקל את רכושו. 

 

סעד הצהרתי

סעד הצהרתי נועד להצהיר על קיומה של זכות מסוימת, סעד הצהרתי לא מקנה אף סעד אופרטיבי כזה או אחר. בית המשפט אינו מחויב לתת סעד הצהרתי, זאת בשונה מתביעות הנוגעות לסעד אופרטיבי בהן בית המשפט חייב להכריע בין שני הצדדים ולהעניק את הסעד שהתבקש אם טענותיו של התובע הוכחו במידה מספקת. 

אין אפשרות לאכוף פסק דין כזה, אך למרות זאת ישנם מקרים רבים בהם הצד הנתבע מספק לצד התובע את מבוקשו מבלי להתעלם ולהתכחש מפסק הדין. 

 

 בגין אילו סיבות ניתן לבקש פסק דין הצהרתי?

ישנן מספר סיבות שונות שבגינן ניתן לבקש פסק דין כזה:

 

  • במקרים בהם יש אי בהירות בנוגע לתביעת סעד אופרטיבי. 
  • במקרים שבהם מתקבל פסק דין חפצי. 
  • לבית המשפט יש את האפשרות להעניק סעד הצהרתי גם במקרים בהם התובע לא הצליח להוכיח את עילת התביעה, זאת בשונה מסעד אופרטיבי. 
  • ישנה חשיבות רבה מיהו הצד השני בתיק. אם הצד הנתבע הוא המדינה, יש בסיס לקיום סעד אופרטיבי מאחר שהמדינה לא תתכחש לפסק דין כזה.

 

מה עליי להוכיח כדי לקבל פסק דין הצהרתי?

אם אתם מעוניינים לקבל את פסק הדין הזה אתם צריכים להוכיח בתור התובעים כי יש לכם זכות מסוימת או כי מתקיים מצב מסוים שצריך להצהיר עליו. יהיה עליכם להסביר ולהוכיח לבית המשפט כי עליו לתת פס"ד הצהרתי על מנת למנוע בעתיד מצבים של כפירה והכחשה. 

מאמרים בנושא נדל"ן

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר