צו הריסה שיפוטי

תוכן עניינים

ברוב המקרים שבהם מחליטים על צווי הריסה למבנים לא חוקיים יהיה מדובר בצווי הריסה מנהליים, צווי הריסה מנהליים הם למעשה צווים שמוציאה רשות שלטונית במסגרת הסמכות שניתנה לה, אותה סמכות אינה זקוקה לאישור מבית המשפט. אך למרות זאת, בחלק מן המקרים בית המשפט הוא זה אשר מחליט על צו ההריסה, לעיתים בעקבות דרישות שהציגה בפניו רשות שלטונית כזו או אחרת ולעיתים בעקבות פנייה של אדם לבית המשפט בעקבות קבלת צו מנהלי לצורך קבלת סעד. 

ישנם הבדלים מסוימים בין שני סוגי הצווים והדרכים שבהן יש לפעול אם קיבלתם את אחד מהצווים הללו הן שונות. 

 

מה זה צו הריסה שיפוטי?

כפי שכבר סיפרנו לכם, רשויות שלטוניות המחזיקות במסכות המתאימה יכולות להוציא צווי הריסה על מנת להורות באופן חוקי ומחייב על הריסה של מבנה. בדרך כלל הסיבה העיקרית בגינה רשויות שלטוניות מוציאות צווי הריסה למבנים היא בניית מבנים בצורה שאינה תואמת את החוק במדינה. כמו כן, בחלק מן המקרים הרשויות השלטוניות מוציאות צווי הריסה למבנים גם בעקבות בעיות הנוגעות לתחבורה, ביטחון, תשתיות ועוד. ניתן לומר כי צווי הריסה ניתנים לכל מבנה שהקיום שלו או של חלק ממנו פוגע בחוק של מדינת ישראל או שמא באינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל. 

מנגד, צווי הריסה שיפוטיים ניתנים על ידי בית המשפט, אך בית המשפט הוא אינו זה אשר עוסק בהריסה של מבנים במדינת ישראל ובעקבות כך במרבית המקרים צווים שיפוטיים יגיעו רק לאחר הליכים משפטיים שהחלו לאחר הוצאה של צו הריסה מנהלי. 

ההבדל העיקרי בין צווי הריסה שיפוטיים לצווי הריסה מנהליים הוא שצווי הריסה שיפוטיים ניתנים על ידי בית המשפט ולא על ידי רשויות שלטוניות. 

 

מהי המשמעות של צו כזה?

במקרים שבהם אנשים מקבלים צווי הריסה מנהליים יש להם את האפשרות לפנות לבית המשפט במטרה לקבל עזרה. במקרים מסוג זה אותם אנשים יצטרכו להוכיח לבית המשפט כי בשונה מהטענות של הרשות השלטונית אשר הוציאה את צו ההריסה, המבנה שלהם נבנה בהתאם לחוק, צו ההריסה ניתן לא בהתאם להוראות החוק או שמא במסגרת תהליך ההוצאה של הצו קרתה טעות משמעותית. בכל אחד מן המקרים שציינו לבית המשפט יש את האפשרות להתערב ולשמוע את הטענות של כל אחד מן הצדדים. 

במקרים שבהם מדובר בצווי הריסה שיפוטיים מקבלי הצו אינם יכולים לטעון כי הם קיבלו את הצו ללא משפט מאחר שצווי הריסה שיפוטיים ניתנים רק לאחר ששני הצדדים השמיעו את הטענות שלהם. 

כלומר, במקרים של צווי הריסה מנהליים ניתן לפנות לבית המשפט ובמקרים של צווי הריסה שיפוטיים לא ניתן לעשות זאת. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

מאמרים בנושא נדל"ן

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר