גביית חובות בינלאומיים: איך זה מתנהל, ומה חשוב לשים לב?

תוכן עניינים

ישנם מקרים רבים בהם בעלי עסקים ישראלים נתקלים בבעיה כאשר זה מגיע לגביית כספים מחוץ למדינת ישראל. "חייבים לי כסף ולא משלמים" – זאת אחת הבעיות הגדולות שקורות כשמדובר בחובות בינלאומיים. חלק מבעלי העסקים בוחרים לוותר על החוב, גם במקרים בהם מדובר בסכומים כספיים גדולים. 

הבעיה העיקרית כשזה נוגע לגביית חובות בינלאומיים היא למצוא את חברת הגבייה המתאימה או את עורך דין ההוצאה לפועל המתאים לגביית החוב ממדינה זרה.

בעיה נוספת ולא פחות חשובה היא הסכומים הכספיים הגדולים אשר יש לשלם על טיפולים משפטיים במדינות זרות. כמו כן, ישנם פערים בשפה ובתרבות בין כל מדינה זרה למדינת ישראל, בחלק גדול מן המקרים ישנן אי הבנות שונות ביניהן: חוסר הבנה בסיסי של מערכת המשפט אשר קיימת באותה מדינה זרה, בזבוז של זמן יקר ועוד בעיות נוספות. 

אין ספק כי גבייה של חובות בינלאומיים יכולה להיות תהליך מתיש ומייגע שגורם להרבה בעלי עסקים לוותר על הכסף שמגיע להם. במאמר זה ריכזנו עבורכם את כל המידע הרלוונטי בנוגע לגביית חובות בינלאומיים. 

 

חוב בינלאומי – מה עושים כאשר חייבים לי כסף מחו"ל אך לא משלמים?

בשורה התחתונה: כדאי לפנות לעורך דין המתמחה בנושא זה ספציפית, כמו משרדנו. אך אנחנו ממליצים לכם להעמיק מעט ולקרוא יותר על מה מדובר.

להרחבה בנושא "חייבים שלא משלמים" לחצו כאן

 

 

איך מתבצעת גביית חובות בינלאומיים?

בכל שנה ושנה היקפי המסחר הבינלאומיים גדלים, במהלך השנים האחרונות חלה גדילה משמעותית בהיקף המסחר. במסגרת המסחר הבינלאומי פעמים רבות בעלי עסקים מקיימים מסחר עם לקוחות ממדינות זרות, בשל כך גדל הסיכוי לאי תשלום של הכסף בעבור השירות או המוצר. במקרים בהם מדובר בסכומים כספיים גדולים הבעיה משמעותית אף יותר. 

חוב בינלאומי הוא ההגדרה למקרים בהם הלקוח העסקי עדיין חייב כסף לבעל העסק עבור המוצר או השירות שקיבל, כלומר החשבונית על העסקה עדיין לא שולמה. 

ישנן סיבות רבות אשר יכולות להוביל לאי תשלום על החשבונית, חלק מן הסיבות הללו הן: חוסר שביעות מהמוצר או מהשירות שהתקבל, ישנם מקרים בהם הלקוחות שוכחים לשלם את החשבונית, בחלק מן המקרים ישנם לקוחות שמנסים להתחמק מהתשלום. 

במידה ונקלעתם למצב בו קיים עבורכם חוב בינלאומי שאינכם מצליחים לגבות, אנו ממליצים לכם לפנות מהר ככל הניתן לעורך דין המתמחה בגביית חובות בינלאומיים שיעזור לכם לפתור את המצב בו אתם נמצאים בצורה הטובה ביותר.  

 

גביית חובות / גביית חובות אבודים: אכיפה של פסקי דין ישראליים במדינות אחרות

על מנת לקיים אכיפה של פסקי דין ישראלים במדינות זרות, ראשית יש לבדוק את המערכת המשפטית באותה מדינה בה אנו מעוניינים לקיים אכיפה לפסק הדין, לכל מדינה יש מערכת משפטית שונה ושיטות שיפוט שונות, אך ניתן לומר כי עקרונות המשפט נשארים דומים יחסית. 

כיום ניתן למצוא כמעט בכל מדינה בתי משפט אליהם ניתן לפנות על מנת לקיים אכיפה של פסק דין ישראלי, כמו כן תוכלו למצוא כמעט בכל מדינה מערכת הוצאה לפועל שתוכל לקיים מימוש של נכסים כאלה ואחרים לצורך פירעון החוב.  

 

בדרך כלל נוהגים לחלק את המדינות בהן מקיימים גביית חובות בינלאומיים לשתי קבוצות עיקריות: הקבוצה הראשונה כוללת בתוכה את המדינות בהן תהליך גביית החובות נחשב קל יותר, הכוונה היא למדינות אשר חתומות על אמנה בינלאומית הדדית המתייחסת לכיבוד של החלטות שיפוטיות עם מדינת ישראל. 

 

מדינות החתומות על אמנה בינלאומית עם מדינת ישראל

קיימות מדינות מסוימות בעולם המכירות במדינת ישראל כמדינה אשר מקיימת הליכים הוגנים ומערכת משפט תקינה וחזקה, וגם מדינת ישראל מכירה באותן מדינות כמדינות המקיימות הליכים הוגנים ומערכות משפט תקינות וחזקות. כתוצאה מהכרה זו נולדו הסכמים שמטרתם להורות על כיבוד הדדי של מערכות המשפט. 

 

מה קורה כאשר לא קיימת אמנה בינלאומית?

במקרים בהם לא קיימת אמנה בינלאומית בין מדינות תהליך גביית חובות בינלאומיים / חובות בינלאומיים אבודים הוא קשה יותר מאחר וכל מדינה היא בעלת חוקים משלה, חלק מן המדינות יכולות לבחור להכיר בפסק הדין וחלק מן המדינות יכולות לבחור שאל להכיר בו. 

למרות זאת, עדיין ניתן לומר כי העקרונות המשפטיים נשארים דומים בין מדינה למדינה. 

על מנת לבחון בצורה ראשונית את הסיכויים לקבל הכרה בפסק הדין עלינו להתייחס אל החוק הנוגע לאכיפה של פסקי דין של מדינות שונות בישראל. 

 

החוק קובע כי מערכת המשפט הישראלית רשאית להכריז על פסקי חוץ כאכיפים אם מתקיימים בהם התנאים הבאים:

 

  • פסק הדין התקבל במדינה זרה שעל פי מערכת המשפט שלה בית המשפט שנתן את הדין היה רשאי לעשות זאת. 

 

  • לא קיימת אפשרות להגיש ערעור על פסק הדין. 

 

  • ניתן לקיים את פסק הדין במדינה הזרה בה הוא התקבל. 

 

  • פסק הדין במדינה הזרה אינו סותר את תקנות הציבור שלה. 

 

התנאים שציינו לפניכם הינם התנאים הדומים בין מדינת ישראל למדינות אחרות, חשוב מאוד לציין כי כל אחד מהתנאים הללו הוא משמעותי מאוד, על מנת להתעמק יותר בתנאים עליכם לערוך שיחת ייעוץ עם עורך דין בעל ידע ביסודות המשפט הבינלאומי הפרטי. 

 

 

דרכים שונות לגביית חובות / גביית חובות אבודים במדינות זרות

קיימות מספר דרכים באמצעותן ניתן לגבות חובות מחייבים במדינות זרות, אחת הדרכים היא להחזיר את החייב לארץ על מנת לגבות ממנו את החוב, דרך נוספת היא לממש את החוב במדינה הזרה בה נמצא החייב. על מנת לפרוע את החוב יש למצוא את מיקומו של החייב ולאחר מכן להתחיל בתהליך נגדו בעזרת מערכת המשפט של אותה מדינה. 

 

גביית חובות בארצות הברית

ארצות הברית פועלת על מנת להגן על החייבים שלה מפני חברות גבייה כאלה ואחרות שבחלק מן המקרים משתמשות בדרכים לא נעימות לגבות את החוב, בחלק מן המקרים אותן חברות מאיימות על החייב איומים שאינם סבירים על פי החוק ומעלימות מן החייב מידע. בשל כך ארצות הברית חוקקה חוק שנקרא: Fair Debt Collection Practices Act. על מנת לגבות חוב בארצות הברית יש לפעול בהתאם למסגרת החוק הזה. 

 

כאשר אדם ממדינה זרה שוכר את שירותיה של חברת גבייה מסוימת, עליו לוודא כי אותה חברת גבייה פועלת בהתאם לחוק, חברות גבייה שאינן פועלות בהתאם לחוק יכולות לפגוע באופן משמעותי בתהליך גביית החוב. 

בשל כך חשוב מאוד לבחור באופן קפדני את בעלי המקצוע שיעזרו לכם לגבות את החוב. 

 

מטרותיו העיקריות של חוק Fair Debt Collection Practices Act הינן: 

 

  • להבטיח כי לא תתקיים פעילות פוגענית במסגרת תהליך גביית החוב. 

 

  • להבטיח את קיומו של הליך גבייה הוגן ותקין.

 

  • לתת לצד החייב את האפשרות לקבל את מלוא המידע בנוגע לחובותיו כדי שיוכל לדעת באופן וודאי שהמידע עליו הוא מסתמך הוא מידע אמיתי ונכון. 

 

כמו כן, החוק מסדיר את הנושאים הבאים: הדרכים בהן הגובה רשאי לפעול על מנת לגבות את החוב, הדרכים בהן החייב רשאי להגן על עצמו והעונשים שיתקבלו במקרה של עבירה על החוק. 

 

בארצות הברית גובה חובות אינו חייב להיות עורך דין והאמת היא שכמעט כל בן אדם יכול לעסוק בגביית חובות. כתוצאה מכך ישנם מקרים בהם הצד החייב אינו יודע מהן הזכויות שלו ועוד מקרים בעייתים אחרים. על מנת להיפטר מן הבעיות הללו ארצות הברית הכלילה במסגרת החוק כמעט את כל הסוגים האפשריים של גובה, זאת באמצעות הגדרה מקיפה מאוד בנוגע לכל גורם אשר נחשב כגובה. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי.

 

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותים נוספים בנושא גביית חובות

מאמרים בנושא גביית חובות

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: