פתיחת תיק מזונות בהוצאה לפועל

תוכן עניינים

כאשר אנו מדברים על מזונות בהוצאה לפועל / הוצאה לפועל מזונות, אנחנו למעשה מדברים על חוב קבוע וחודשי אותו נדרש לשלם האב של הילדים מדי חודש בהתאם לפסק הדין שקבע בית המשפט לעניינים משפחתיים או בבית הדין הרבני. אי עמידה בתשלומי המזונות עלולה להוביל למצב בו נפתח תיק כנגד האב בלשכת ההוצאה לפועל. המטרה של פתיחת תיק בלשכת ההוצאה לפועל היא להוביל את החייב למצב בו הוא פורע את חובותיו את האחרון שבהם. במאמר זה תוכלו למצוא את כל המידע הרלוונטי בנוגע לפתיחת תיק מזונות בלשכת ההוצאה לפועל. 

איך גובים חוב הוצאה לפועל מזונות באמצעות ביטוח לאומי

הדרך המומלצת ביותר לגבות חוב מזונות היא פתיחת תיק בהוצאה לפועל כנגד הצד החייב. אך קיימת דרך נוספת המאושרת בחוק, ניתן לגבות את חוב המזונות על ידי המוסד לביטוח לאומי אשר גובה את התשלום מן הצד החייב ומעביר אותו לצד הזוכה. כדי להתקבל למסלול זה של המוסד לביטוח לאומי יש לעמוד בתנאים קשים יותר ביחס ללשכת ההוצאה לפועל. אחד התנאים הוא משכורת נמוכה מספיק של הצד הזוכה על מנת לממש את גביית החוב. אפילו אם המוסד לביטוח לאומי בוחר לפעול לטובתו של הצד הזוכה, הדבר אינו אומר כי הוא יגבה את כל החוב במלואו, המוסד לביטוח לאומי יכול לגבות רק את הסכום הכספי אשר קבוע בתקנות הכלליות הנוגעות לדמי המזונות ואינו מחויב לגבות יותר מן הסכום הזה.

 

חוק ההוצאה לפועל בנוגע למזונות – על מה מדובר?

מטרתו העיקרית של חוק ההוצאה לפועל היא להוביל לאיזון בין זכויותיו של הצד הזוכה לבין שמירה על זכויותיו של הצד החייב, זאת מאחר שקיימים מקרים בהם הצד החייב נמצא במצב כלכלי קשה והוא אינו מסוגל לשלם את הסכום הכספי אשר נקבע בפסק הדין. בדיוק בשל כך החוק פועל להגנה על רכושו של החייב, על המשכורת של החייב ועל הוצאת פקודות מאסר כנגד החייב. למרות שהחוק מגדיר את זכויות הזוכה ואת זכויות החייב כאחד, הדבר שונה במהלך תיקי המזונות. יש אפשרות להגביל את משכורתו של החייב, החייב אינו יכול לפרוס את חוב המזונות לכמה תשלומים שירצה ועוד. מטרת ההגבלות הללו היא להבטיח כי דמי המזונות יתקבלו בצורה מסודרת ובתאריכים בהם הם צריכים להתקבל כדי לספק את הצרכים הבסיסיים של הילדים.  היחס של חוק ההוצאה לפועל הוא קשה יותר בנוגע לצד החייב על מנת למנוע סיטואציה בה הילדים נשארים רעבים וחסרי צרכים בסיסיים. 

 

קיימים מקרים רבים בהם הצד הזוכה אינו יכול להרשות לעצמו לשכור את שירותיו של עורך דין כדי שיעזור לו לגבות את החוב. כמו כן קיימים מקרים רבים בהם נשים פותחות תיק בהוצאה לפועל רק על מנת לנקום בגבר ולנצל את החוק לטובתן. 


 

 

באילו מקרים בנושא מזונות, ניתן לפנות ללשכת ההוצאה לפועל?

כדי שאישה תוכל לפנות ללשכת ההוצאה לפועל בבקשה לפתיחת תיק בנוגע לדמי מזונות, עליה להחזיק בהסכם גירושין או בפסק דין אשר מזכה אותה במזונות. במקרים מהסוג הזה לא קיים הבדל בין מזונות ילדים לבין מזונות אישה, יש אפשרות לתבוע כל סכום מזונות שלא שולם ללא קשר לגובה הסכום. 

 

מה יש לעשות כדי לפתוח תיק מזונות בהוצאה לפועל?

כדי לפתוח תיק מזונות בהוצאה לפועל יש לפנות אל מדור פתיחת תיקים של לשכת ההוצאה לפועל, ולבקש ממנו טופס לפתיחה של תיק, יש למלא את כל הטופס עד סופו. אל בקשת פתיחת התיק צריך לצרף את פסק הדין המקורי בנוגע לדמי המזונות או העתק נאמן למקור של פסק הדין. בנוסף על כך יש להגיש אישור מביטוח לאומי המעיד כי האישה אינה גובה את החובה שלה דרך ביטוח לאומי. 

 

מה זה מזונות ילדים?

מזונות ילדים הם דמי המזונות שרובנו מכירים. כאשר אנו מדברים על מזונות ילדים אנחנו למעשה מדברים על כספים הניתנים מדי חודש על מנת לכלכל את הצרכים של ילדי המשפחה שעדיין לא מלאו להם 18 שנים, ברוב המקרים כספים אלו מועברים באופן ישיר אל ההורה אשר לקח משמורת על הילדים. במרבית המקרים ההורה אשר לוקח משמורת על הילדים הוא האם. 

חשוב לציין כי הדין בנוגע למזונות ילדים והדין בנוגע למזונות אישה משתנה בהתאם למציאות במדינת ישראל. נכון להיום כמות הנשים אשר משתלבות בעולמות הקריירה היא גדולה יותר מאי פעם, כלומר התפקיד של האישה בבית הוא כבר לא כמו פעם, לא בכל המקרים האמא היא זו אשר לוקחת חלק עיקרי בטיפול בילדים. יחד עם זאת, ישנם אבות רבים אשר מעוניינים לקחת חלק משמעותי יותר בגידול הילדים שלהם. בשל כך החלוקה של דמי המזונות היא דינמית, ולא בכל המקרים הגבר הוא זה אשר צריך לשלם את כל דמי המזונות. 

 

דמי המזונות של ילדים כוללים בתוכם את כל הצרכים הבסיסיים של הילדים אשר חיוניים לצורך הקיום הבסיסי שלהם, בין הצרכים הללו ניתן למצוא: אוכל ושתייה, לבוש בסיסי, לינה, טיפולים רפואיים, חינוך וכן הלאה. כמו כן, דמי המזונות נועדו לכסות גם הוצאות נוספות כמו: חוגים שונים לילדים, בילויים של הילדים, טיפולים פסיכולוגיים במידת הצורך וכל דבר נוסף אשר הילד צריך כדי שיוכל לנהל אורח חיים תקין, בריא ואיכותי. 

ההחלטה על גובה דמי המזונות מתקבלת בעת הגירושין, ההחלטה יכולה להתקבל על ידי ההורים או על ידי בית המשפט במקרים בהם ההורים אינם מצליחים להגיע להסכמה. 

 

הוצאה לפועל מזונות: מה זה מזונות אישה?

מזונות אישה הם דמי מזונות אותם הגבר נדרש לשלם לאשתו מהרגע בו הם נפרדים ועד לסיום תהליך הגירושין בצורה מוחלטת. מטרת הכספים הללו היא להפוך את תהליך הגירושין של האישה לקל יותר, ברוב המקרים תהליך הגירושין משפיע לרעה על המצב הכלכלי של האישה. גובה מזונות האישה נקבע על ידי בית הדין הרבני או על ידי בית המשפט לעניינים משפחתיים. 

 

קבלה של פסק דין מחייב

ניתן לומר כי רשות ההוצאה לפועל היא עזר לרשות האכיפה והגבייה. מטרתה העיקרית של רשות ההוצאה לפועל היא לאכוף חובות ולגבות אותם. קיימות מספר דרכים שונות אשר בעקבותיהן אדם עלול למצוא את עצמו כחלק מתיק ברשות ההוצאה לפועל. 

הדרך הראשונה לכך היא קבלה של פסק דין אשר מחייב את האדם לפרוע את החוב שקיים נגדו, לצורך הדוגמא, אישה אשר דורשת מן הגרוש שלה לשלם את דמי המזונות. ברגע שנפתח תיק בהוצאה לפועל כנגד האב, נשלחת אליו אזהרה בה כתוב כי יש לו 20 ימים לשלם את כספי המזונות. אי עמידה במועד המצוין באזהרה עלולה להוביל למצב בו מוטלות על החייב סנקציות שונות. 

 

האם האב יכול להגיש בקשה לחקירת יכולת בלשכת ההוצאה לפועל?

האב אינו יכול להגיש בקשה לחקירת יכולת בלשכת ההוצאה לפועל מאחר ולשכת ההוצאה לפועל פועלת מתוך הנחה כי בית הדין שקבע את פסק הדין בקשר לדמי המזונות כבר ביצע את הבדיקות המתאימות על מנת לבחון את היכולות הכלכליות של האב לשלם את דמי המזונות.

 

 

*האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואין לראות בו כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי

 

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: