עורך דין סכסוכי ירושה – המדריך המלא להתמודדות

תוכן עניינים

אנשים רבים נוהגים להשאיר אחריהם עיזבון שיחולק בין היורשים. כאשר קיימת צוואה העיזבון מחולק בהתאם להוראות אשר רשומות בצוואה, אך במקרים בהם לא קיימת צוואה העיזבון מחולק בהתאם ל'חוק הירושה' במדינת ישראל. 

יש לא מעט מקרים שבהם נוצרים סכסוכים בעקבות אופן חלוקת הירושה או בעקבות סיבות אחרות שעליהן נפרט בהמשך. מה אתם צריכים לדעת בכל הנוגע לסכסוכי ירושה? וכיצד לבחור את עורך הדין הנכון בתחום סכסוכי הירושה? על כך נסביר במאמר הבא.

אולי יעניין אותך גם:

מהם סכסוכי ירושה?

סכסוכי ירושה נחשבים לנושא פופולרי במדינת ישראל. בכל שנה ושנה אנו יכולים לראות סכסוכים שונים בנוגע לירושה אותם היה אפשר וגם היה עדיף לסגור מחוץ לבית המשפט. 

כאשר מקרים של סכסוכי ירושה מגיעים לבית המשפט הם יכולים להימשך לאורך זמן רב מאוד ולהוביל להוצאות כספיות רבות ופגיעות רגישות שונות אשר אף אחד מהצדדים לא רוצה בהן. 

לא משנה אם מדובר בהבטחה כזו או אחרת אותה הבטיח המוריש במהלך חייו אך היא אינה באה לידי ביטוי בצוואה או שמא מדובר במקרים שבהם האדם המוריש היה חשוף ללחץ והשפעה לא הוגנת לקראת סוף חייו כאשר הוא כתב את צוואתו, בכל אחד מן המקרים הללו יכולים להיווצר סכסוכי ירושה בין יורשיו של המנוח. 

ראו גם: צוואה הדדית.

 

זה גובה מכם מחיר

כל סכסוכי הירושה השונים ובמיוחד סכסוכי ירושה בין אחים גובים מאמצים נפשיים רבים מכל מי שלוקח חלק בסכסוך, כמו כן במהלך סכסוכי ירושה עולים רגשות רבים לרבות כעס ועצבים, אותן רגשות הופכים את התהליך לקשה אף יותר. אנו ממליצים לכם לבדוק לעומק מה הוא המניע לתביעה (אם אתם חלק מהצד שמעוניין להגיש אותה). במקרים מסוימים סכסוכי ירושה מתנהלים סביב נושאים מוגזמים אשר אינם מצריכים פנייה לבית המשפט, אמנם לכל אחד יש ערך רגשי לחפצים ופריטים כאלה ואחרים אך למרות זאת יש להפעיל שיקול דעת ולהבין האם באמת כדאי לגשת להליך משפטי בגין אותו פריט. 

 

אם אתם מצליחים לראות מראש כי עתיד להתפתח סכסוך משפחתי בגין הירושה, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי מקדים. באופן הזה אתם תוכלו לנסות להימנע מהגעה לבית המשפט, וגם אם לא לפחות אתם תגיעו מוכנים יותר להליך המשפטי. 

אם אתם יודעים בוודאות כי אתם חלק מסכסוך משפחתי בנוגע לירושה, אנו ממליצים לכם לפנות מהר ככל הניתן לעורך דין סכסוכי ירושה. מלבד להתנהלות נכונה מול בית המשפט יש גם לנקוט באסטרטגיה נכונה אל מול בני המשפחה אשר לוקחים חלק בסכסוך. ככל שתפנו מוקדם יותר לעורך דין סכסוכי ירושה כך הסיכויים שלכם יהיו גבוהים יותר.

 

מהן הסיבות העיקריות לסכסוכים בין יורשים?

חוק הירושה שקיים במדינת ישראל מעניק לכותב הצוואה חופש כמעט מוחלט לפעול כרצונו ולהחליט למי להעביר את רכושו לאחר שיעזוב את העולם. במקרים בהם אחד מיורשיו של המנוח לא לוקח חלק בצוואה, ככל הנראה הוא יתנגד לצוואה ויטען טענות שונות נגד הצוואה כדי שיפעלו לשנות אותה. אותו יורש אשר מתנגד לצוואה צריך להגיש התנגדות לצוואה תוך שבועיים מהרגע שבו פורסם הבקשה לקבלת צו קיום צוואה.

יורש שאינו לוקח חלק בצוואה יכול להתנגד לה בגין סיבות מגוונות ורבות ביניהן: מישהו מלבד המנוח לקח חלק בכתיבת הצוואה, הצוואה נחתמה לאחר איומים ולחץ שהופעל על המנוח, המנוח לא הבין ולא ידע על מה הוא חותם וכן הלאה. 

 כיום במדינת ישראל אנו יכולים לראות סכסוכי ירושה שהחלו בעקבות סיבות שונות, ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לסיבות הפופולריות ביותר לסכסוכי ירושה במדינת ישראל.  

 

  • חוות דעת רפואית המוכיחה חוסר כשירות של המוריש – בחלק מן המקרים מתגלות חוות דעת על המוריש מתקופה שבה הוא היה בחיים, במקרים שבהם מתגלה חוות דעת המוכיחה חוסר כשירות של המוריש בעת כתיבת הצוואה, הדבר עלול לגרום לאחד מהיורשים להתנגד לצוואה, מה שעלול לגרום לסכסוך בין היורשים. 


  • דירת מגורים – אין ספק כי דירת מגורים נחשבת לנכס יקר ובעל ערך במדינת ישראל. דירות שרכש האדם המוריש לפני זמן רב עשויות להיות בעלות ערך רב מאוד בעת פטירתו של המוריש. בשל כך דירות מגורים עלולות להוביל לסכסוכים בין יורשים, במיוחד במקרים בהם אופן חלוקת הדירה אינו ברור לחלוטין. 


  • סכסוכי ירושה בין ילדיו של המוריש לאלמנתו – סיבה זו נוגעת למקרים בהם המוריש התחתן פעם שנייה. במקרים מסוג זה לרוב נוצרים סכסוכים בין ילדי המנוח מהנישואים הראשונים לבין אלמנתו של המנוח מהנישואים השניים. הסיבה העיקרית לסכסוכים במקרים מסוג זה היא הטענה של ילדי המנוח כי לאלמנתו אין זכות להמשיך לחיות בדירת המגורים של המנוח. 


  • התנגדות לצו ירושה – כל אחד מיורשי המנוח רשאי להתנגד למתן צו ירושה, כמו כן יורשי המנוח יכולים להגיש בקשה לביטול צו הירושה גם לאחר שהוא כבר התקבל. 


  • צוואה לא מובנת – צוואה שאינה מנוסחת בצורה ברורה עלולה ליצור בלבול רב בקרב יורשיו של המנוח. צוואות אשר מנוסחות וכתובות עם שגיאות תחביר או שגיאות כתיב עשויות לא להתקבל על ידי בית המשפט, הדבר נכון גם לגבי צוואות הכתובות בצורה לא ברורה. צוואות שאינן ברורות באופן חד משמעי עשויות להוביל לפרשנויות שונות על ידי כל אחד מהיורשים, דבר אשר עלול להוביל לסכסוכי ירושה בסופו של דבר. 

 

כיצד ניתן לסיים סכסוכי ירושה?

בחלק מן המקרים יש אפשרות לפתור את סכסוכי הירושה מבלי להיעזר בעורך דין. במקרים שבהם הסכסוך אינו קיצוני ויש אפשרות לדבר על הדברים ברוגע, אכן קיימת האפשרות לסיים את סכסוך הירושה באמצעות שיחה על הדברים. השיטות הפופולריות ביותר בהן נעשה שימוש לצורך פתירת סכסוכי ירושה הן:

 

  • שיחה בין היורשים – מומלץ לקבוע פגישה במקום חיצוני שאינו שייך לאף אחד מן היורשים. לאחר ההחלטה על מקום הפגישה והגעה אליו אנו ממליצים לכל אחד מן היורשים לדבר על מה שהוא מרגיש, לספר כיצד הוא מרגיש בנוגע להתנגדות לקיום הצוואה ולהעלות את הפתרון המתאים לדעתו.  
  • תהליך גישור – אם ניסיתם לקיים שיחה בנוגע לסכסוך אך הדבר אינו צלח, אנו ממליצים לכם לפנות לעורך דין סכסוכי ירושה. עורכי דין אשר עוסקים בתחום סכסוכי ירושה יהיו גם מגשרים בחלק גדול מן המקרים והם יוכלו לעזור לכם לסיים את הסכסוך בהקדם האפשרי מאחר והם בעלי ניסיון בפתרון סכסוכים. 
  • הסכם ירושה – באמצעות הסכם ירושה יש אפשרות לשנות את הדרך שבה מחולקת הירושה, לא משנה אם חלוקת הירושה נעשתה בהתאם להוראותיו של המוריש או שמא בהתאם לחוק בישראל, אפילו במקרים שבהם המנוח הותיר אחריו צוואה מפורטת בה הוא מורה על אופן חלוקת הירושה, עדיין יורשיו של המנוח יכולים לפעול בצורה שונה ולהחליט על חלוקה שונה. 

לצורך קיום הסכם ירושה יש לקבל אישור לפעול כך מכלל היורשים. 

 

למה כדאי לפנות לעורך דין סכסוכי ירושה בהקדם האפשרי?

במקרים של סכסוכי ירושה שבהם מתחילים לפעול אל מול בית המשפט ללא כל עזרה מבעל מקצוע, בחלק גדול מאותם מקרים התובע יגרום לעצמו נזקים שונים אשר ישפיעו עליו באופן משמעותי בהמשך ההליך המשפטי. פנייה לעזרה מקצועית מעורך דין סכסוכי ירושה כבר בתחילת הדרך תמנע נזקים וטעויות הנובעות מחוסר ידע ומקצועיות.  

טעויות מובילות בסופו של דבר להיווצרות בעיות ובזבוז של זמן יקר וחשוב. 

פנייה מוקדמת אל עורך דין סכסוכי ירושה תבטיח כי לא יווצרו בעיות בהמשך הדרך וכי הפעולות שלכן יהיו הפעולות הנכונות ביותר שניתן לעשות בכל שלב. 

 

עורך דין סכסוכי ירושה – בחרו עורך דין בעל ותק

אנו ממליצים לכם לשאול את כל עורכי הדין שבהם אתם מעוניינים מהי תקופת הותק שלהם בתחום סכסוכי ירושה. לא ניתן לומר באופן חד משמעי כי עורכי דין המחזיקים בכמות ותק גדולה יותר בהכרח יהיו טובים יותר מעורכי דין המחזיקים בכמות ותק נמוכה יותר, אך אין ספק כי אחד הפרמטרים החשובים ביותר הוא הניסיון והותק של עורך הדין שבו אנו בוחרים. אנו ממליצים לכל אחד ואחת מכם לבחור בעורך דין אשר עוסק בסכסוכי ירושה לפחות כמה שנים ולא בעורך דין שרק התחיל לצבור ניסיון בתחום. במרבית המקרים עורכי דין בעלי ותק בתחום סכסוכי הירושה ידעו כיצד להתנהל בצורה הטובה ביותר עם כל אחד מן היורשים. 

 

עורך דין סכסוכי ירושה – מוניטין חיובי

עורכי דין איכותיים יהיו בעלי מוניטין חיובי בתחום בו הם עוסקים. טרם אתם בוחרים בעורך דין סכסוכי ירושה כזה או אחר אנו ממליצים לכם לבדוק מהי רמת המוניטין שלו. באופן הזה אתם תוכלו להבין טוב יותר עד כמה עורך הדין שבו אתם מעוניינים הוא מקצועי ועד כמה אתם תיהנו מהליווי שלהם. 

דרך נהדרת באמצעותה ניתן לקבל מידע על המוניטין של עורך הדין היא חיפוש ביקורות באינטרנט בנוגע לאותו עורך דין. רשמו את שמו של עורך הדין שבו אתם מעוניינים במנועי החיפוש השונים וברשתות החברתיות השונות והתחילו לחפש ביקורות עליו. ככל שכמות הביקורות החיוביות שתמצאו תהיה גדולה יותר כך אתם תוכלו להבין כי המוניטין של עורך הדין הוא חיובי וכי מדובר בעורך דין מקצועי ואיכותי. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: