חישוב חלוקת הירושה – כך תעשו זאת בצורה נכונה

תוכן עניינים

על פי הגדרת החוק ירושה היא הדרך החוקית והנכונה אשר באמצעותה ניתן לרשת את הנכסים שהותיר אחריו המנוח לאחר שעזב את העולם, זאת כאשר לא קיימת צוואה של המנוח שנמצאת בתוקף. 

אחד הסעיפים החשובים ביותר בחוק הירושה הוא סעיף 10, בסעיף זה קבועים כל כללי הירושה על פי החוק. באמצעות סעיף זה ניתן להבין מי הם היורשים החוקיים של המנוח, מהו סדר הירושה הנכון, מהם כללי העדיפות בין היורשים השונים על פי החוק, כמו כן סעיף זה מוציא לפועל את היישום המעשי של פרנטלות הירושה הלא היא שיטת סיווג של בני המשפחה השונים בהתאם לקרבתם למנוח (כך ניתן לקבוע מהו החלק של כל אחד מבני המשפחה בעזבון של המנוח במקרים שבהם הוא לא השאיר אחריו צוואה בתוקף). 

בנוסף על כך, חוק הירושה קובע מהן הזכויות של בן הזוג בנוגע לירושה, כיצד יש לחלק את הירושה בין צאצאיו של המנוח בצורה נכונה, כיצד יש לחלק את הירושה בין האחים של המנוח וגם באיזה אופן יש לחלק את הנכסים שהותיר אחריו המנוח, לצורך הדוגמא בחישוב חלוקת הדירה של המנוח בין מספר יורשים. 

 

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

 

כיצד מוציאים לפועל הליך ירושה?

כדי להוציא לפועל הליך ירושה על פי החוק, ראשית יש להגיש בקשה לקבלת צו ירושה, אך הדבר נכון רק לגבי מקרים בהם המנוח לא הותיר אחריו צוואה. במקרים בהם קיימת צוואה בתוקף של המנוח אין צורך בירושה על פי החוק, זאת מאחר שפועלים בהתאם להוראות אשר מצויות בצוואה. 

ישנם מצבים חריגים בהם צוואתו של המנוח אינה נוגעת בכל נכסיו של המנוח אלא רק בחלק מהם. במקרים מן הסוג הזה הנכסים אשר להם אין אזכור בצוואה יחולקו בין יורשיו של המנוח בהתאם לחוק הירושה. 

יש לציין כי במקרים שבהם הצוואה אינה מתייחסת לחלק מנכסיו של המנוח, מתקבל גם צו קיום צוואה וגם צו ירושה.

 

 

כיצד מתחלקת ירושה בין יורשי המנוח?

במקרים בהם לא קיימת צוואה תקינה ותקפה של המנוח, זהותם של יורשי המנוח נקבעת בהתאם להוראות חוק הירושה. על פי סעיף 10 לחוק הירושה יורשיו החוקיים של המנוח הם: 

  • האדם אשר נחשב לבן זוגו של המוריש במותו. 
  • ילדיו של המוריש והצאצאים שלהם. 
  • הוריו של המוריש והצאצאים שלהם. 
  • הורי הוריו של המוריש והצאצאים שלהם. 

 

סדר ירושה תקין

על פי חוק הירושה העדיפות לקבלת הירושה נקבעת על פי קרבת בן המשפחה למנוח, בעקבות כך ילדיו של המוריש יקדמו להוריו של המוריש, הוריו של המוריש יקדמו להורי הוריו של המוריש. מכאן אנו יכולים להבין כי במרבית המקרים הירושה מתחלקת בין בן הזוג של המנוח לבין הילדים שלו. במקרים שבהם למנוח אין ילדים. הוריו של המנוח הם אלו שירשו את החלק שהיה מיועד לילדי המנוח. אם הוריו של המנוח אינם בין החיים יותר, את החלק שלהם יקבלו האחים והאחיות של המנוח. אם למנוח אין אחים ואחיות או שמא הם אינם בחיים יותר, את החלק שלהם בירושה יקבלו סבתו וסבו של המנוח משני צידי המשפחה. 

 

החוק במדינת ישראל קובע כי יש לבצע חלוקה שוויונית בהתאם לחוק. בשל כך ילדיו של המנוח חולקים ביניהם בצורה שווה את החלק שמגיע להם, כך פועלים גם הוריו של המנוח והורי הוריו. 

 

מה מקבל בן הזוג על פי החוק?

בחוק הירושה ניתן למצוא הוראות מדויקות בנוגע לחישוב חלוקת הירושה בין בן הזוג של המנוח לבין יורשיו האחרים של המנוח על פי החוק, חוק הירושה מעניק זכויות מצומצמות ומותנות ליורשים חוקיים של המנוח אשר אינם ילדיו, נכדיו או הוריו של המנוח. 

יתר על כך, במקרים בהם בן זוגו של המנוח היה נשוי לו וגר איתו יחד באותו בית למעלה משלוש שנים, בן זוגו של המנוח יהיה זכאי לקבל את חלקו המלא של המנוח בדירה. 

 

זכויות הירושה של בן זוגו של המנוח בחישוב חלוקת הירושה הן:

  • בן הזוג של המנוח מקבל את כל המטלטלין יחד עם מכונית הנוסעים השייכת למשק הבית המשותף, מעבר לכך בן הזוג מקבל חלק מסוים מיתר הירושה. 
  • אם למנוח יש ילדים, צאצאים לילדים או הורים שנמצאים בחיים – הם ובן הזוג של המנוח מתחלקים חצי חצי בירושה. 
  • אם למנוח יש אחים או שמא לאחיו של המנוח יש צאצאים או שהורי הוריו של המנוח נמצאים בחיים – בן הזוג מקבל שני שליש מן הירושה ואת השאר מקבלים יורשיו של המנוח, זאת אם ביום מותו של המנוח בין זוגו היה נשוי לו יותר משלוש שנים וחי איתו יחד באותה דירה אשר כלולה בירושה, לא משנה אם באופן חלקי או באופן מלא. במקרים מן הסוג הזה בן זוגו של המנוח יקבל את כל החלק של המנוח בדירה וגם שני שלישים מיתר הירושה. 
  • במקרים שבהם למנוח אין קרובי משפחה שזכאים לקבל חלק מהירושה שלו על פי חוק, הירושה כולה עוברת לבן הזוג של המנוח. 

 

מה עושים במקרים שבהם לא קיים אף יורש חוקי?

לעיתים רחוקות נוצר מצב נדיר מאוד שנקרא ירושה בהעדר יורשים, מצב זה נוצר רק כאשר אדם מסוים נפטר והותיר אחריו נכסים שונים אך לא הותיר אחריו צוואה בתוקף ובהתאם לחוק הירושה אין לו אף יורש חוקי. במקרים הנדירים הללו למדינת ישראל יש את הזכות לרשת את כלל העיזבון של המנוח, וזאת מאחר שלעיזבון אין אף דורש, המדינה עושה שימוש בעזבון שהיא מקבלת לצרכים ציבוריים שונים. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: