מכתב התראה לתשלום חוב – מתי הזמן הנכון לשלוח אותו?

תוכן עניינים

ישנם מקרים רבים בהם לקוחות לא משלמים את הסכום הכספי אשר הם התחייבו לשלם במועד מסוים. בחלק מן המקרים אותם לקוחות משלמים את הסכום הכספי לאחר מספר ימים ובמקרים אחרים הלקוחות אינם מעוניינים לשלם והם מתרצים זאת באמצעות תירוצים שונים, לרבות: הבנק לא מאשר את העברת הכספים, השיקים נשלחו בדואר וכן הלאה. במקרים מסוג זה יש לנקוט בפעולות שונות מבדרך כלל מאחר שניתן לשים לב לנורות אדומות המעידות כי מצבו הכלכלי של החייב אינו תקין ויש סיכוי כי הוא לא ישלם את החוב שקיים נגדו. 

 

בעלי עסקים רבים משקיעים זמן ומאמצים רבים בניסיונות חוזרים ונשנים לגבות את הכסף וכתוצאה מכך ההתנהלות התקינה של העסק נפגעת. אם גם אתם חלק מאותם בעלי עסקים, דעו לכם שיש פתרונות – מכתב התראה על אי תשלום הוא אחד מהם אך הוא ממש לא היחיד – ומעבר לכך, לכל מקרה ספציפי אנו ממליצים לכם להיעזר בשירותיו של עורך דין בעל התמחות בתחום הגבייה אשר ידע לייעץ לכם באשר לפיתרון הנכון בסוגיה הזו. במאמר זה ריכזנו עבורכם מידע רלוונטי בכל הנוגע למכתבי התראה לדרישת תשלומי חובות. 

 

מתי יש לשלוח מכתב התראה לתשלום חוב / מכתב התראה על אי תשלום?

קיימתם שיחה עם הלקוח שלכם וניסיתם להסביר לו בדרך נעימה וברורה את המצב אך הוא עדיין לא מוכן לשלם את החוב שקיים נגדו? במידה שכן עשיתם זאת, עליכם לדעת כי לאחר 14 ימים מהיום בו ביקשתם בפעם הראשונה את הכסף שמגיע לכם יש לכם אפשרות לשלוח מכתב התראה לתשלום חוב. מכתבי התראה הם דרך נהדרת להראות לחייבים כי אתם מעוניינים לסגור את הסיפור בצורה נעימה ורגועה וכי אתם מעניקים להם צ'אנס אחרון לפרוע את החוב שקיים נגדם ללא כל הליך משפטי.

 

בואו נצלול לעומק, מהו מכתב התראה לתשלום חוב?

כאשר אנו מדברים על מכתבי התראה לתשלום חוב אנחנו למעשה מדברים על מכתבים הנשלחים במקרים בהם התקיימה עוולה משפטית כזו או אחרת אשר גרמה נזק כלכלי לאדם כלשהו. במקרים מסוג זה עורך הדין אשר מייצג את האדם שחייבים לו כסף שולח מכתב התראה לתשלום חוב לפני שהוא פותח בתביעה כנגד החייב ומתחיל לפעול נגדו בהליכים משפטיים שונים. מכתבי התראה מעניקים לשני הצדדים בסיפור את האפשרות "לנשום אוויר" ולחשוב כיצד הם מעוניינים לפעול. 

 

מבחינת האדם החייב מכתב התראה מעניק לו את האפשרות לפתור את המצב טרם נוקטים נגדו בהליכים משפטיים. מבחינת בעל החוב אשר סובל מנזק ממון מכתב ההתראה מעניק את האפשרות לא לבזבז כסף על הוצאות כספיות נוספות הנוגעות לפתיחת הליכים משפטיים כנגד האדם החייב. 

בכל מקרה בו קיימת סיבה לתביעה כספית כזו או אחרת מומלץ לפנות לעורך הדין שלכם ולבקש ממנו לשלוח מכתב התראה לתשלום חוב לפני שאתם מתחילים לנקוט בהליכים משפטיים שונים.

 

בחלק גדול מן המקרים מכתבי התראה לתשלום חוב עוזרים לפתור את המצב במהירות מאחר והחייבים דואגים למוניטין שלהם ומפחדים שהתדמית שלהם תיפגע בעקבות הליכים משפטיים. בעקבות כך חייבים רבים מעדיפים לשלם את החוב ברגע שהם מקבלים מכתב התראה. 

 

כאשר נשלח מכתב התראה לתשלום חוב לחייב הדבר יכול להוביל לשני מצבים אפשריים. המצב הראשון הוא מצב בו מכתב ההתראה אכן השפיע על החייב, החייב משיב תשובה חיובית ומעוניין לפרוע את החוב הקיים נגדו. המצב השני הוא מצב שבו החייב משיב תשובה שלילית ולא מעוניין לשלם את החוב שקיים נגדו או שמא הוא מכחיש את קיום החוב. במצבים מסוג זה אפשרות הפעולה הבאה העומדת בפני בעל החוב היא פתיחה בהליכים משפטיים כנגד החייב. 

 

מדוע חשוב לשלוח מכתב התראה לתשלום חוב?

יש להבין כי במקרים בהם לקוחות אינם משלמים לאורך זמן ואינם מקבלים מכתבי התראה לתשלום חוב, הסיכויים כי אותם לקוחות אכן יפרעו את החובות הקיימים נגדם הולכים ונעשים נמוכים יותר ויותר. המטרה של מכתבי ההתראה היא לספק מענה על המקרים הללו בדיוק – ההשפעה הפסיכולוגית של מכתבי התראה על חייבים היא עוצמתית ומשמעותית מאוד. מכתבי התראה מראים לחייבים כי בצד השני נמצאים אנשים רציניים שאינם מוכנים לוותר על הכסף שמגיע להם וכי מאותו רגע לא ישלחו אליהם מכתבים ובקשות נחמדות אלא ינקטו נגדם בהליכים משפטיים. 

 

היתרונות והחסרונות של מכתבי התראה טרם תביעה

אין ספק כי שליחת מכתב התראה לחייב לפני פנייה להליכים משפטיים היא פעולה הכוללת בתוכה לא מעט יתרונות. היתרון הראשון של שליחת מכתב התראה הוא חיסכון משמעותי בהוצאות העומדות בפני בעל החוב. העלות של שליחת מכתב התראה לחייב נמוכה הרבה יותר מהעלות של הליכים משפטיים, ניסוח כתבי תביעה וכן הלאה. כמו כן, מכתב התראה לפני תביעה יכול לחסוך לבעל החוב הרבה מאוד זמן. כאשר בעל חוב שולח מכתב התראה לחייב ובהנחה כי החייב מקבל את המכתב ומסכים לדרישותיו, בעל החוב חוסך לעצמו הרבה מאוד זמן אשר היה מתבזבז במסגרת הליכים משפטיים. הזמן אשר היה מתבזבז על ההליכים המשפטיים היה מוביל בין היתר גם להפסדים כספיים מצידו של בעל החוב מאחר שזמן שווה כסף. 

 

מנגד, קיימים גם מספר חסרונות במסגרת שליחת מכתב התראה לתשלום חוב לפני תביעה. בראש ובראשונה, כאשר החייב מקבל את מכתב ההתראה יש לו את האפשרות להבין את התמונה המלאה ואת הדרישות של בעל החוב. במקרים כאלה גורם ההפתעה הבא לידי ביטוי בשליחת כתב תביעה אינו משפיע כל כך. יתר על כן, שליחת מכתב התראה לחייב מובילה להוצאות כספיות, במקרים בהם החייב לא נענה לדרישות המכתב ויש צורך בשליחת כתב תביעה, ההוצאות על מכתב ההתראה יתווספו ליתר ההוצאות. 

 

החשיבות של ניסוח מכתב התראה באופן נכון

חשוב מאוד לציין כי מכתבי התראה שאינם מנוסחים בצורה נכונה ומדויקת עלולים לגרום לחייב להבין את ההפך הגמור ממה שאנו רוצים שהוא יבין. מטרתו של מכתב ההתראה היא לא לגרום לחייב לשלם כמה שיותר אלא להוביל לפריעת החוב בהקדם האפשרי. 

עורך דין העוסק בכתיבת מכתבי התראה לתשלום חוב מתייחס לכל מילה בה הוא משתמש במכתב ולכל ההשלכות הנובעות מהדברים שכתב. מכאן ניתן להבין כי עורכי דין שכותבים מכתבי התראה לחייבים צריכים להיות בקיאים בכל החוקים הרלוונטיים וצריכים לדעת כיצד לנמק את הטענות שלהם בצורה ברורה ואסרטיבית אך בו זמנית לא באופן אגרסיבי מדי אשר יעורר אצל החייב את הרצון להגיע להליכים משפטיים על מנת לדחות את תשלום החוב ככל האפשר.  

 

החשיבות בעבודה עם בעל מקצוע בעל התמחות בתחום

לפני שאתם שולחים מכתב התראה לתשלום חוב חשוב מאוד להתייעץ עם בעל מקצוע בעל ניסיון והתמחות בתחום. בעל המקצוע הרלוונטי ביותר במקרים מסוג זה הוא עורך דין המתמחה בגביית חובות ובהתנהלות אל מול חייבים. לפני שאתם שולחים את מכתב ההתראה עליכם להבין כי בנוגע לכל מקרה משפטי כזה או אחר קיימת כמות עצומה של מידע אשר בחלק ממנו כדאי להשתמש ובחלק ממנו עדיף לא לעשות שימוש כדי שבסופו של דבר אתם תגיעו לתוצאה הרצויה שהיא תשלום החוב על ידי החייב. יתרה מכך, עורך דין מקצועי ובעל ניסיון ידע כיצד לנסח את מכתב ההתראה באופן כזה שיגרום לחייב לחשוש ולנסות לשלם את החוב בהקדם האפשרי. 

 

החייב לא מוכן לשלם, מה אפשר לעשות?

יש לציין כי במרבית המקרים מכתבי התראה לתשלום חוב מספיקים כדי לגרום לחייבים לשלם. במקרים בהם מכתב התראה אינו מצליח לגרום לחייב לשלם את החוב מומלץ לפתוח בהליכים משפטיים כנגד החייב. אך למרות זאת, מאחר שהליכים משפטיים גוזלים כמויות גדולות של זמן לא מעט כסף, יש אפשרות לפעול בדרכים אחרות במקום לפנות להליכים משפטיים. לצורך הדוגמא ניתן לנסות לסגור את התיק בפשרה. הליכי פשרה הם למעשה ניסיון לגשר בין הצדדים במטרה להגיע לפשרה מוסכמת על שני הצדדים. בעל החוב לא צריך להמתין זמן רב עד שהוא יקבל את הסכום הכספי שמגיע לו והוא אינו צריך להוציא הוצאות כספיות נוספות לחינם. מן הצד השני לחייב יש אפשרות להוזיל מעט את הסכום הכספי שהוא נדרש לשלם לבעל החוב. הליכי פשרה הם הליכים רצוניים והצדדים בתיק אינם מחויבים לקחת בהם חלק. 

 

חשוב לדעת כי גם במקרים בהם החייב לא מוכן לקבל את הדרישות של בעל החוב ומחליטים לפנות להליכים משפטיים, עדיין יש אפשרות לפנות להליך פשרה. בכל עת בה תהיו מעוניינים בהליך פשרה אתם תוכלו לפנות אליו אם הצד השני מסכים לכך. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותים נוספים בנושא גביית חובות

מאמרים בנושא גביית חובות

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: