לקוח לא משלם – הטיפים הטובים ביותר להתמודדות

תוכן עניינים

לקוח לא משלם לכם? אתם לא לבד. אם הגעתם למאמר זה, כנראה שתחושת חוסר האונים מוכרת לכם היטב – התקשרויות חוזרות ונשנות וניסיונות נואשים לגבות את החוב. בתי עסק רבים במדינת ישראל נקלעים לאותה סיטואציה, ומוצאים את עצמם במצב בו ההתלבטות משחקת תפקיד די משמעותי – האם להתחיל בהליכים משפטיים, או להאמין ללקוח? בעוד שהסיטואציה הכואבת ידועה ומוכרת, אנחנו כאן כדי לעזור.

יש לתת את הדעת על כך שתופעה זו אינה חדשה. למעשה, בתי עסק לאורך שנים רבות במדינת ישראל מכירים את הסיטואציה בה לקוח מסוים אינו מוכן, ולפעמים אף אינו מסוגל יש לומר, לשלם להם עבור השירות שקיבל. חלק מן הלקוחות דוחים את התשלום האחרון על השירות, אחרים מתחמקים ואינם מוכנים להעביר כסף ויש כאלה שמשתמשים בתירוץ הידוע: "השארתי את השיק בדואר". 

 

אם לקוח לא משלם לכם כבר 30 יום או יותר, כדאי שתמשיכו לקרוא.

למה לקוח לא משלם לנו?

נושא התשלומים על שירותים במדינת ישראל הוא נושא בעייתי, לא משנה אם מדובר בלקוח קטן או בלקוח גדול, לא משנה אם הלקוח הוא לקוח פרטי או לקוח מוסדי. בעלי עסקים רבים נתקלים במקרים בהם הלקוחות מתעכבים עם התשלום על השירות למשך זמן רב ובמקרים מסוימים גם לא מתייחסים אליו כלל. 

מדובר בתופעה די נפוצה שכמעט כל בית עסק מכיר ויצא לו להתמודד איתה בעבר. 

ישנן מספר פעולות שניתן לעשות טרם תחילת ההתקשרות עם לקוח חדש, אותן פעולות יספקו לכם ודאות גדולה יותר כי תקבלו את הכסף בעבור השירות שנתתם ללקוח.

אין ספק כי בתי העסק אשר עוסקים בתחום השירותים חשופים הרבה יותר ללקוחות לא משלמים מאשר בתי עסק אשר עוסקים במכירה של מוצרים כאלה ואחרים. הסיבה לכך היא ברורה למדי: כאשר לקוח קונה מוצר, הוא חייב לשלם על המוצר לפני שהוא מקבל אותו. 

 

 

"התשלום האחרון" אצל לקוח שלא משלם – האם זה קרה לכם?

קיימות מספר דרכים בהן משתמשים לקוחות לא משלמים כדי להתחמק מתשלום על שירות כזה או אחר. הדרך הנפוצה ביותר בה הם משתמשים קרויה "תשלום אחרון". למעשה, משמעותה היא עיכוב של התשלום האחרון או התעלמות מלאה ממנו, זאת לאחר שנותן השירות סיפק את מלוא העבודה. קיימים תחומים מסוימים בהם התחמקות מהתשלום האחרון הפך להיות נורמה של ממש, חלק מן התחומים הללו הם: תחום הטיפולים האישיים (פסיכולוגיה, רפואה אלטרנטיבית וכו'), תחום האדריכלות, תחום העיצוב ועוד. התופעה נפוצה מאוד גם בתחום בניית האתרים מכיוון שברגע שנותן השירות מוסר את האתר ללקוח, יכול להיות שהלקוח אינו מרוצה מספיק מן העבודה והוא רוצה שבונה האתר יבצע תיקונים מסוימים, בשל כך הלקוח משאיר את התשלום האחרון אצלו כדי למשוך את בונה האתר ולהבטיח כי הוא לא יעלם וימשיך לבצע את העבודה עד שהלקוח יהיה מרוצה. 

 

אז מה עושים בנידון? הצעד הראשון: נסו להוציא הודאה מן הלקוח

אם אתם נמצאים בקשר עם לקוח שלא מוכן לשלם, נסו לקבל ממנו אישור בכתב המעיד על כך שהוא מודע לחוב הקיים ומכיר בו. תמיד תעדיפו לקבל מן הלקוח שיק (אפילו אם מדובר באחד דחוי) או שטר חוב, אך במצבי קיצון תוכלו להסתפק בהודעה מן הלקוח בו הוא מבטיח כי ישלם את החוב שלו. דרך נוספת שניתן לעשות זאת היא לקיים שיחה עם הלקוח בנוגע לחוב ולהקליט אותה. אל דאגה, הדבר חוקי לחלוטין. 

המטרה העיקרית של הפעולות הללו היא למנוע מצב עתידי בו הלקוח מכחיש את עניין החוב ומכריח אתכם לגשת למשפט בנושא הזה. במקרים מסוימים עדיף לתת ללקוח זמן נוסף לשלם את החוב, זאת בתנאי שהוא מוכן לחתום על מסמך בו הוא מודה בקיומו של החוב. 

במידה ואתם מתמודדים עם לקוח לא משלם והחוב של הלקוח אליכם הוא חוב כספי גדול, ההמלצה שלנו אליכם היא לבקש דו"ח מידע עסקי על הלקוח או להפעיל נגדו חקירה כלכלית, בהתאם לממצאים של דו"ח המידע העסקי ולממצאי החקירה הכלכלית תוכלו להבין עד כמה ניתן למשוך את התשלום על החוב ועד כמה דחוף לפעול על מנת לקבל את החוב. 

 

למידע נוסף על גביית חובות ניתן לעיין במאמר הבא

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי

אהבתם? שתפו:

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר