איך כותבים צוואה? הכללים שחשוב שתכירו לקראת כתיבת הצוואה

תוכן עניינים

כל אחד מגיע ליום בו הוא זקוק לסיוע מעורך דין לעריכת צוואה. לא נעים לחשוב על זה, אך אין ספק כי בימים שבהם אדם נכנס אל תקופת חייו הבוגרת, הסיכון לפטירה הולך וגובר וכך גם הרצון לחלק את ההון והרכוש בין בני המשפחה או הקרובים. ההתעסקות עם צוואה אמנם עשויה להיראות לחלקנו כמו "כאב ראש" מיותר, ויתרה מכך – לא הרבה אנשים יודעים כיצד מכינים את הצוואה, על מה חשוב להקפיד ואיך אפילו ניתן למנוע סכסוכים על העיזבון מבעוד מועד?

 

לכן ריכזנו עבורכם מספר כללים חיוניים שעליהם משרד דרעי רייפר ושות' מתבסס בכל עריכת צוואה:

  • על הצוואה להיכתב בכתב יד, זהו תנאי המהווה תנאי בסיסי לכתיבת צוואה שתהיה קבילה ברגע האמת. חשוב להקפיד על כתב יד ברור וקריא.
  • ציינו את תאריך כתיבת הצוואה. מי שלא יוסיף תאריך עלול להיקלע למצב לא נעים בו ייתכן שברגע האמת תהיה צוואה שהוכנה מאוחר יותר, והצוואה הקודמת לא תהיה קבילה. כלל שמאוד יעזור לכם הוא לכתוב את התאריך בכל יום בצוואה.
  • פרטו את כלל הנכסים שתורישו בעיזבון בצורה המפורטת ביותר שניתן. לדוגמה: אם אתם מורישים דירה, רצוי שתרשמו את כתובתה המלאה ואת הדירה. סעיף נוסף שתוכלו לציין נקרא "סעיף סל" שתפקידו לכשעצמו הוא לדון בנכסים שייצברו לאחר חתימה על הצוואה, שייתכן מאוד שיהיו כאלה.
  • הצוואה חייבת להיות חתומה על ידי המצווה בכל אחד מהעמודים של הצוואה. שימו לב כי חשוב להקפיד על חתימה בכל עמוד!

 

מי יכול לבטל צוואה?

ברמה העקרונית, צוואה שכתב אותה אדם מסוים – בין אם הוא בחיים ולבטח אם הוא נפטר, היא צוואה שלא אמורה להתבטל על ידי אחר, אלא אם קיימת סיבה מוצדקת לכך, כפי שמתיר החוק. הסיבה הכוללנית לביטול צוואה לגיטימית היא חוסר יכולת לערוך צוואה על רקע חוסר יכולת מהבחינה הנפשית או השכלית. כשאנחנו מדברים על היעדר יכולת מסוג זה בדרך כלל מדובר על קטינים מתחת לגיל 18, בעלי מחלות נפש, ליקוי שכלי, פעילות אשר אינה תחת שיקול דעת תקין (מחלה, תחת השפעת אלכוהול, שיקולים מטעים כגון איום מאחד מבני המשפחה וכו').

 

מן הראוי לציין כי כל אדם רשאי לבטל את הצוואה שלו עצמו, או לערוך צוואה אחרת במקומה – על פי רצונו האישי.

 

איך בפועל מבטלים את הצוואה?

את הצוואה מבטלים בדיוק כפי שעורכים אותה, בכתב, בפני רשות או בפני עדים. בנוסף, ניתן להשמיד את הצוואה. השמדה תיחשב כביטול הצוואה כליל משום שבכל אופן היא אמורה להיכתב בכתב יד. בלי קשר, ניתן להכין צוואה חדשה ולהוסיף בתחילתה שצוואה זו מבטלת את הקודמת. מבלי לגרוע מהאמור, חשוב ומומלץ לקבל ייעוץ והכוונה משפטית בנושא. היו מקרים בעבר שצוואה מסוימת נכתבה לכאורה על פי כל החוקים, אך בפועל התגלה כי הצוואה הכילה טעויות, שהמחיר עליהן היה כבד מדי בשעה הקשה ביותר. חשוב להימנע מטעויות אלה כל עוד ניתן לעשות זאת, ולקבל ייעוץ משפטי בנושא.

 


 

איך כותבים צוואה – מהי צוואה בעל פה?

כשמגיעים לרגע האמת בו הצוואה צריכה לבוא לידי מימוש, הרבה פעמים מגלים כי הצוואה כלל לא נכתבה בכתב יד, נכתבה בכתב יד שאינו קריא, או שמכל סיבה שהיא לא ניתן לגשת אליה. מה עושים במקרה כזה? במקרים מסוג זה, החוק מתיר בכל הנוגע לשאלה "איך כותבים צוואה" – לערוך את הצוואה בעל פה. צוואה שנאמרת בעל פה על ידי המצווה, ובפני שני עדים לפחות תהיה תקפה, וזאת מבלי שיתקיים כל מסמך כתוב. אך זהו לא התנאי היחיד: החוק מתיר זאת רק במידה והאדם שברצוננו להביא את צוואתו לידי מימוש גוסס, או אדם שנסיבות החיים שלו מצדיקות זאת (לדוגמה, אדם שנפגע בתאונת דרכים ואינו כשיר לכתיבת צוואה). 

 

מה עלול להתרחש במידה ולא אערוך צוואה?

במידה ואין צוואה, לא תמיד הדבר הוא נורא כל כך. למעשה, בחלק מהמקרים, לרבות מקרים בהם יש הסכמה בין כל האחים על הרכוש – אין זה משנה אם יש צוואה או לא, מפני שבכל מקרה הרכוש יתחלק בין כולם באותו אופן. אך בל תתנו לעובדה זו להטעות אתכם: ישנם מקרים בהם המצב עלול להסתבך, ואתם לא רוצים לקחת את הסיכון. בואו ונבין באילו מקרים מדובר. מקרה ראשון הוא מקרה בו אדם הוא יחיד או זוג ללא צאצאים וקרובי משפחה. במקרה כזה, למשל הרכוש יועבר מיד לאחר מותם לידי מדינת ישראל – במידה ואנחנו שלמים עם העובדה הזו, מצוין. אך במידה ולא, נצטרך לכתוב צוואה מבעוד מועד שתסדיר בדיוק למי יתחלק הרכוש.

במקרה אחר, ייתכן שיש לכם ילדים קודמים מנישואים שניים. במקרה כזה חוק הירושה מגדיר כי הרכוש יעבור לבן הזוג, ואם תרצו להעביר את הרכוש לילדיכם עליכם לערוך צוואה באופן מוסדר. 

ישנם מקרים רבים נוספים בהם יהיה כדאי לכם, ואולי אפילו חובה לערוך צוואה שמסדירה באופן נהיר ומלא כיצד יתחלק הרכוש – אך כלל האצבע הוא לבדוק מה אומר חוק הירושה, המסדיר את העניין באופן ברור לגבי חלוקת הרכוש כאשר אין צוואה.

בואו ונציג שלבים נוספים בתהליך – איך כותבים צוואה.

 

איך בפועל מפקידים את הצוואה?

בעיקרון, הפקדת הצוואה אינה חובה – אך כדי לשמור עליה ניתן לבקש להפקיד אותה, וזהו אכן פיתרון טוב עבור חלק מהאנשים שחוששים לאבד אותה. על מנת להפקיד את הצוואה, יש לתת אותה לרשם לענייני ירושה ולבקש ממנו לבצע הפקדה. המצווה חייב לעשות את הפעולה הזו בעצמו (ללא עורכי דין מטעמו / קרובי משפחה / מכרים אחרים). כדי להפקיד את הצוואה יש לשלם אגרה, נמוכה יחסית. 

חשוב להבין שגם אם אינכם חוששים לאבד את הצוואה, לעיתים הפקדת הצוואה מהווה פיתרון טוב – משום שההפקדה מונעת מחלוקות עתידיות. אין מסמכים כפולים או עותקים ולמעשה אי אפשר "לעגל פינות". מה שכתוב בצוואה הנמצאת אצל רשם הירושות היא המסמך המקורי, הנכון והאמין ביותר – כך שאופציה זו היא מומלצת בהחלט לכל אדם ועולה מעט מאוד כסף.

 

 

*האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואין לראות בו כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: