כיצד מתמודדים עם סכסוכי ירושה בין אחים? כל התשובות כאן

תוכן עניינים

"איך יכול להיות שבמשפחה שלי זה קרה?" זה מה ששומעים הרבה פעמים בקרב בני משפחה שביום בהיר אחד, אדם קרוב נפטר והיורשים שלו החלו, באופן בלתי צפוי, להיכנס לסכסוך על חלוקת העיזבון. כשאנחנו מדברים על סכסוכי ירושה בין אחים, לעיתים אחד מהיורשים סבור כי מגיע לו לקבל יותר, או שנטענת טענה על אי תקינות הצוואה מסיבות כאלו ואחרות; ובמצב כזה נוצר תסכול מאוד גדול, הרי לא מספיק שהאדם הקרוב נפטר – עכשיו צריכים להתמודד גם עם סכסוכי הירושה. יעודד אתכם לדעת כי קיימים פתרונות בנושא ואפשר לצלוח את הסכסוכים באמצעות הליכי גישור שעליהם נדבר בהמשך המאמר.

 

סכסוכי ירושה בין אחים: מהו הליך גישור?

גישור היא שיטה. למעשה, המטרה של גישור היא ליישב סכסוכי ירושה הקורים בין אחים באמצעות גורם נייטרלי הצופה מהצד על הסכסוך ומנסה להביא את שני הצדדים לפיתרון. ברוב המקרים, הפיתרון יהיה להביא אותם להסכמה על דבר מה – משום שכאשר יש הסכמה, ניתן לעבור את שאר העניין יותר בקלות. נכון, תמיד יש חילוקי דעות, אך ברגע שמבינים על מה מסכימים ועל מה לא, בצורה ברורה ומובנת – הרבה יותר קל להמשיך.

היתרון הגדול שבגישור הוא שהוא מאפשר להגיע להסכמות ללא הליכים משפטיים!
היום, תחום הגישור קיים בתחומים רבים ובמקרים של סכסוכים על ירושה הוא נמצא כיעיל במיוחד.
בסופו של דבר, זכרו: זה לא משנה מי צודק, המטרה היא להגיע לאיזושהי הסכמה ולסיים את העניין שפוגע באיכות חייכם כמה שיותר מהר. למשוך את העניין שנים עשוי לעשות את הפעולה ההפוכה וליצור יותר מלחמות מיותרות, מה שבסופו של דבר – תאמינו או לא, ייצור נזק ישיר או עקיף יותר גדול יותר לכל אחד מהצדדים.

 

אז מה בעצם גורם לסכסוכי ירושה בין אחים?

סכסוכי ירושה הם דבר נפוץ להפליא. למעשה, כל סכסוך יכול להיווצר עקב גורמים רבים שלא בהכרח בשליטתנו. פעמים רבות, מגיעים להתייעץ עם עורך דין על הסכסוך, ומגלים שמדובר במריבות שאין בהן טעם, כלומר הן לא נכונות מבחינה משפטית (כמו למשל טענה לאי תקינות הצוואה, כאשר הצוואה כן קבילה ברמה המשפטית) ואז הסכסוך מסתיים מהר משום שאין לו כל בסיס.

במקרים אחרים, לסכסוך יש בסיס אך בשל כך הוא מוביל למאבקי כוח שלעיתים עלולים להיות כואבים. אחד הגורמים למשל לסכסוכי ירושה בין אחים הוא הסכמים שהתבצעו בין אחים מבעוד מועד מבלי שהדבר נכתב בצוואה. במקרים אחרים, עשויה להיות התנגדות לצוואה שנרשמה מראש, כאשר האדם שכתב אותה נפטר עוד לפני שטיפלו בהתנגדות. ויכולים להיות גם מקרים אחרים, בהם צד אחד מנסה "להשתלט" על כל הרכוש באופן בלתי הוגן עם טענות סרק חסרות בסיס.

על כל המקרים האלה ניתן לומר דבר אחד שחשוב שכולנו נזכור:

כמעט בלתי אפשרי לפתור סכסוכי ירושה ללא צד שלישי, כלומר ללא גורם מגשר בתמונה – שאין לו אינטרס לפעול לכאן או לכאן. גורם שלישי הוא אחת הדרכים האפקטיביות ביותר לסיים סכסוך, משום שהוא רואה לנגד עיניו את טובת הכלל.

 

מצב של התנגדות לצוואה בעת סכסוכי ירושה 

במקרים בהם אין הסכמה על הצוואה, כל אחד מהאחים נדרש לפעול באופן המשפטי הטוב ביותר, זאת על מנת שזכויותיו יישמרו כהוגן. על האח שאינו מסכים על חלוקת הרכוש בצוואה להגיש "התנגדות לצוואה". ככל שלא מוגש כתב התנגדות לצוואה, האחים האחרים יוכלו לקיים את הצוואה כקבוע בחוק. אחת הטענות יכולה להיות כי כתב הצוואה נכתב מראש מתוך לחץ של אחד האחים האחרים ורצונו לקבל יותר מהירושה, או דברים שלא בהכרח מגיעים לו. טענה נוספת יכולה להיות "אי כשירות לכתיבת הצוואה" כלומר – אם המנוח חי בעבר עם מחלה שהפריעה לו בשיקול הדעת, ניתן לומר כי הצוואה לא נכתבה בשיקול דעת נקי. ישנן טענות נוספות שניתן לטעון, אך מומלץ לפני ככל פעולה להתייעץ עם עו"ד.

 

 

בסכסוכי ירושה בין אחים – מדוע חשוב להיערך מבעוד מועד עם עורך דין לדיני ירושות?

חשיבות עורך הדין אינה עניין שניתן להמעיט בערכו. עורך דין איכותי שיודע את החוק על בוריו, הוא גם אותו אחד שבדרך כלל ידע להציף את הפתרונות היצירתיים שיביאו לסיום הסכסוך במהרה. בכל מקרה של סכסוך ירושה, ניתן ללמוד מההיסטוריה שלנו שעורך דין עשוי להביא לפתרון בין האחים – מתוקף מקצועיותו וניסיונו. אך לא די בלבחור עורך דין, אלא שחשוב לבחור את עורך הדין המתאים, שידע לבנות את האסטרטגיה הנכונה לצורך טיפול מיטבי בתיק והשגת תוצאה משפטית טובה. כלומר – אם הסכסוך מסתיים, אך צד אחד או שניים מן האחים עדיין נפגעים מכך, זוהי לא תוצאה טובה בראייתנו.

חשוב לזכור, שאין "פתרון קסם אחד", הפתרונות הם רבים ומגוונים אך כולם מצריכים בגרות מסוימת מכל אחד מהצדדים ורצון להגיע לסיום הסכסוך, כמובן מבלי לוותר על חלק מהותי מהירושה.

 

מהן הדרכים בהן ניתן לפעול כדי לסיים את הסכסוך?

במקרים מסוימים, ניתן לפתור את העניין אפילו ללא עורך דין. כאשר הסכסוך אינו מתלבה והוא מצליח להתקיים בצורה שקטה ורגועה, אכן ניתן לסיים את הסכסוך בהידברות על הדברים. אם התעורר סכסוך בין האחים, ישנן מספר שיטות בהן תוכלו לפעול בדרך זו:

דברו על הדברים – קבעו פגישה במקום שאינו הבית של אחד מהאחים. הסיבה לכך היא שמקום מייצר רגש גבוה של שייכות לאדם מסוים (בית, רכב שנמצא בקרבת מקום וכו') וכמו כן מקום עשוי להדגיש את הפערים הכלכליים בין האחים, אם ישנם, מה שלא תורם במיוחד לשיחה שאמורה לגשר ביניכם. לאחר קביעת הפגישה במקום ניטרלי – דברו על הרגשות שלכם, הגידו מה אתם מרגישים לגבי ההתנגדות לקיום הצוואה והציפו את הפתרון הנכון לדעתכם.
דבר שיכול לתרום מאוד לשיחה, הוא להגיע עם פיתרונות מוכנים מראש. הגעה עם פתרונות מדגישה את העובדה שאתם רוצים להגיע לסיום הסכסוך ולא מעוניינים ללבות אותו. 

גישור – אם דיברתם על הדברים וזה לא עזר, פנו לעורך דין צוואות וירושות. עורכי דין בתחום הצוואות והירושות הם פעמים רבות גם מגשרים, ויש להם את היכולת מתוקף סמכותם וניסיונם בתחום – לסיים את הסכסוך בין האחים במהרה. כמו כן, משרדנו עוסק שנים רבות בתחומים אלה.

הסכם בין יורשים – זהו השלב הסופי אליו אנחנו רוצים להגיע בסופו של דבר כאשר יש סכסוך שאינו נפתר כבר זמן מה. זהו הסכם המסדיר את חלוקת העיזבון בין היורשים במחלוקת ומביא בסופו של דבר להסכמה גורפת בין כולם, דבר המבטיח לא רק חלוקה הוגנת של הרכוש, אלא גם שלום בית לעוד שנים רבות.

 

*האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואין לראות בו כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: