הסתלקות מירושה: 95% מהאנשים טועים – כך תפעלו נכון!

תוכן עניינים

החוק במדינת ישראל קובע כי יורש שרוצה להסתלק מירושה שהמנוח השאיר לו לאחר מותו יכול לעשות זאת באמצעות תהליך הסתלקות מירושה. על פי החוק, לאחר מותו של המוריש ועד הרגע בו הירושה מחולקת ליורשים, כל יורש רשאי להסתלק מחלקו בעזבון על ידי שליחת הודעה כתובה לרשם הירושות או לבית המשפט. החוק במדינת ישראל מאפשר ליורשים להסתלק רק מחלק מסוים בעזבון שמגיע להם ולא מכל חלקם בעזבון אם הם מעוניינים בכך. כמו כן החוק בישראל קובע כי אסור ליורשים להסתלק מתנאי ירושה. 

 

חוק הירושות

על פי חוק הירושות אדם שבוחר להסתלק מחלקו בעזבון נחשב כאילו מעולם לא היה לו חלק בירושה. כלומר יורש שבוחר להסתלק מחלקו בעזבון שווה ערך לאדם שמעולם לא לקח חלק בעזבון, בשל כך האדם שהיה נחשב ליורש לפני שהסתלק מן העזבון אינו מחויב לקחת חלק בחובות השונות שהשאיר אחריו המנוח לאחר שהוא נפטר בדיוק כשם שאותו אדם לא זכאי לקבל את הזכויות השונות הנובעות מן הירושה. 

אדם אשר בוחר להסתלק מן החלק שלו בעזבון והסתלקותו נרשמת אינו זכאי לקבל שום דבר מהעזבון, כמו כן הוא אינו רשאי להגיש התנגדות לצוואה שהותיר אחריו המנוח ואין לו אפשרות להביע את דעתו בנושאים שונים אשר נוגעים לעזבון שהותיר אחריו המוריש. 

 

ישנן סוגיות רבות ומגוונות הנוגעות לתהליכי ההסתלקות, כאשר חלק מן הסוגיות הללו הן: הסתלקות לטובת הורה, הסתלקות של קטין מירושה, הסתלקות חלקית מן הירושה, הסתלקות מירושה לצורך התחמקות מחובות וכן הלאה. במאמר הבא נסקור אותן.

 

 

אולי יעניין אותך גם:

 

הסתלקות לאחר מתן צו ירושה

אנשים רבים נוטים לחשוב כי יש להם את האפשרות להסתלק מחלקם בעזבון בכל רגע שרק יבחרו לעשות זאת. צורת חשיבה זו הינה שגויה לחלוטין, חשוב לדעת כי לכל יורש יש את האפשרות להסתלק מן החלק שלו בירושה כל עוד הירושה אינה חולקה בין כלל היורשים. 

חוק הירושות קובע כי עצם פטירתו של המוריש או שמא קבלת צו ירושה על הנכסים שהותיר אחריו המוריש אינם מקנים ליורשים זכויות כלשהן בנכסים שהותיר אחריו המוריש, זכויותיהם של היורשים בנכסים השונים נקבעת רק לאחר חלוקת הירושה בין כלל היורשים. 

על פי חוק הירושות קבלת צו ירושה אינה מאפשרת לחלק את העזבון בין היורשים כל עוד לא מבוצעות הדרישות השונות הקיימות בחוק, מכאן ניתן להבין כי קבלת צו ירושה אינה שוללת מן היורשים להסתלק מן החלק שלהם בירושה. 

 

הסתלקות מירושה לטובת אח

ישנם מקרים מסוימים בהם אחד מיורשי העיזבון מעוניין להסתלק מן הירושה לטובת אח שלו. כפי שכבר הסברנו לכם, יש אפשרות להסתלק מן הירושה גם לאחר קבלת צו ירושה, אך קיימת חובה להגיש תצהיר הסתלקות מאומת על ידי עורך דין לאחר מותו של האדם המוריש ועד לרגע בו מחלקים את הירושה. אין אפשרות להסתלק מן הירושה לאחר שהיא מחולקת בין היורשים, אי לכך חשוב לפעול במהירות על מנת לא לפספס את הזמן המתאים להגשת התצהיר על פי החוק. 

 

חוק הירושות קובע כי יורש על פי החוק או יורש מכוח הצוואה יכול להסתלק מן החלק שלו בירושה לטובת אחיו. חשוב לציין שחוק הירושות קובע כי יורש יכול להסתלק מחלקו בירושה אך ורק לטובת אחיו, בן זוגו או ילדיו. 

ברגע בו היורש מחליט להסתלק מחלקו בעזבון לטובת אחיו ומגיש תצהיר הסתלקות מאומת על ידי עורך דין הפעולה נחשבת לסופית, מהרגע בו היורש מקבל תוקף להסתלקות של מן הירושה הוא נחשב מבחינת החוק לאדם שמעולם לא היה לו חלק בעזבון שהותיר אחריו המוריש. 

חשוב לציין כי בחלק מן המקרים ליורשים יש את האפשרות לחזור בהם מהחלטתם להסתלק מהעיזבון אם הם יצליחו להוכיח לבית המשפט כי ההחלטה שהם שקיבלו להסתלק מן הירושה התקבלה תחת לחץ שהופעל עליהם או שמא בגלל הטעיה מכוונת אשר גרמה להם לפעול באופן הזה. 

 

למה יורש יכול לוותר על חלקו בירושה לטובת אחיו?

קיימים מספר שיקולים שונים אשר בעקבותיהם יורש מחליט לוותר על החלק שלו בירושה לטובת אחיו. אחד השיקולים הפופולריים והעיקריים הינו רצונו של היורש לעזור לאחיו שנמצא במצב כלכלי לא טוב וזקוק לעזרה כספית. 

יתר על כן ישנם יורשים אשר מחליטים לוותר על החלק שלהם בירושה לטובת אח שלהם מאחר שיש להם חובות, הנושים של אותם יורשים מחכים לרגע שבו הם יקבלו את חלקם בעזבון כדי לקחת אותו מהם. 

סיבה פופולרית נוספת שבגינה יורשים מחליטים לוותר על חלקם בירושה לטובת אחים שלהם היא חשש מירידת ערך של אחד מהנכסים בירושה. 

 

הסתלקות מירושה בתמורה

אחת הסוגיות העיקריות בחוק הירושות היא כיצד יש להגדיר ולהתייחס ליורש שבוחר להסתלק מן הירושה בתמורה. בהתאם לכתוב בחוק הירושות, יורש אשר החליט לוותר על חלקו בעזבון נחשב בעיני החוק לאדם שמעולם לא לקח חלק בירושה מלכתחילה, אך למרות זאת חלק מן האנשים מתייחסים למסתלקים בתמורה כאל כאלו שהיו יורשים מאחר והם קיבלו תמורה בנוגע להסתלקותם מהירושה כי הם היו חלק ממנה. 

דבר נוסף שקובע חוק הירושות הוא שהסתלקות מנכס מסוים בעזבון נחשבת הסתלקות על תנאי. בעקבות כך חלק מן האנשים מתייחסים למקרים של הסתלקות מירושה בתמורה כאל מקרים של הסתלקות על תנאי, מקרי הסתלקות על תנאי אסורים בהחלט על פי חוק הירושות. 

ניתן לומר כי הסתלקות בתמורה נחשבת לחוזה הכולל בתוכו תנאי אחד לכל הפחות כמו: הענקת סכום מסוים של כסף לאחד היורשים בתמורה להסתלקותו מן הירושה. 

 

ישנם מקרים מסוימים בהם יורשים מחליטים להסתלק מן החלק שלהם בעזבון בעקבות שיקולי מס. החוק קובע כי על כל יורש לשלם מס עזבון מסוים. כאשר יורש מחליט להסתלק מן הירושה בתמורה לסכום כספי מסוים הוא למעשה מתחמק מתשלום מיסים מאחר והוא אינו מחויב בתשלום מיסים על הסכום הכספי אותו הוא מקבל בתמורה להסתלקותו מהירושה, באופן הזה חלק מן היורשים מתחמקים מתשלום מס עזבון. 

בשל כך הסתלקותו של יורש מן עזבון לטובת קבלת תמורה נחשבת לדרך באמצעותה מתבצעת עקיפה לכוונתו של המחוקק באמצעות הסתלקות מן הירושה. 

 

 

הסתלקות מירושה לטובת נכד

יורש יכול לוותר על חלקו בירושה אם הוא לא מעוניין לקבל אותו מסיבותיו האישיות שלו. הסיבות שבגינן יורשים מחליטים לוותר על חלקם בירושה הן שונות ומגוונות, זה יכול להיות בעקבות סיבה כלכלית, רגשית או שמא בגלל תנאים מסוימים אשר קיימים בצוואתו של המנוח אותם היורש אינו מעוניין לקיים. 

חוק הירושות קובע כי יורש יכול להסתלק מן החלק שלו בירושה אך ורק לטובת ילדיו, בן זוגו או אחיו. מכאן ניתן להבין כי יורש לא יכול להסתלק מחלקו בירושה לטובת נכדו. 

 

איך מתחילים בתהליך ההסתלקות מן הירושה?

תהליכי הסתלקות מירושה יכולים להתקיים בנוגע להסתלקות מלאה של יורש מחלקו בעזבון או שמא בנוגע להסתלקות חלקית של יורש מחלקו בעזבון. 

חוק הירושות קובע כי על מנת להסתלק מירושה יש להגיש תצהיר בכתב שעבר אימות ונחתם על ידי עורך דין, לא ניתן להסתלק מירושה על ידי הצהרה בעל פה. 

כאשר יורש מחליט לוותר על חלקו בעזבון הוא צריך להכין תצהיר בו הוא מסביר על איזה חלק מן הירושה שמגיעה לו הוא מוותר ולטובת מי הוא מחליט להסתלק מהירושה. בין אם יורש מעוניין להסתלק מכל חלקו בירושה ובין אם הוא מעוניין להסתלק רק מחלק מסוים מן החלק שלו בירושה, יהיה עליו להגיש תצהיר מאומת וחתום. 

ברגע שהיורש מסיים להכין את תצהיר ההסתלקות שלו מן הירושה עליו להגיש אותו לעורך דין כדי שיאמת אותו ויחתום עליו, ברגע שהתצהיר חתום ומאומת היורש צריך להגיש אותו לבית המשפט לענייני משפחה או לרשם הירושות. 

במקרים בהם יורשים מכינים תצהיר הסתלקות, מגישים אותו לעורך הדין שלהם לצורך אימות וחתימה אך בסופו של דבר לא מגישים את התצהיר לבית המשפט או רשם הירושות, אין להם את האפשרות להשתמש בו לטובת הסתלקות מן הירושה. 

אם יורש מחליט להסתלק מכל חלקו בעזבון, החלק ממנו הוא הסתלק מתחלק בין שאר היורשים, בהתאם לכתוב בחוק הירושות. 

כאשר יורש מחליט להסתלק מן החלק שלו בעזבון לטובת אדם אחר, כל חלקו של היורש בעזבון מועבר אך ורק לאדם שלטובתו היורש הסתלק מחלקו בעזבון. 

 

יורדים לעובי הקורה – מהו תצהיר הסתלקות מירושה?

תצהיר הסתלקות מירושה הוא למעשה מסמך אשר נערך בהתאם לחוק הירושות ותקנות הירושה הקבועות בישראל. חוק הירושות ותקנות הירושה קובעות כי כל יורש המעוניין להסתלק מן החלק שלו בעזבון צריך לעשות זאת באמצעות מסירת הודעה לרשם הירושות או לבית המשפט שמתעסק בעזבון שהותיר אחריו המוריש, היורש צריך לצרף להודעה את תצהיר ההסתלקות מן הירושה. 

כאשר רשם הירושות מקבל מן היורש המסתלק את תצהיר ההסתלקות שלו הוא מאשר שהוא קיבל ממנו את ההודעה ולאחר מכן הוא מבצע תיקון לצו הירושה או או לצו קיום הצוואה באופן כזה שכל הזכויות של היורש המסתלק ימחקו מהצו. 

כל יורש המעוניין להסתלק מחלקו בירושה מחויב למלא תצהיר הסתלקות מירושה על מנת לעשות זאת. 

במסגרת מילוי תצהיר ההסתלקות יהיה על היורש למלא את פרטי הזיהוי שלו, פרטי הזיהוי של המוריש, החלק בעזבון עליו הוא בוחר לוותר ולטובת מי הוא מחליט לוותר על העזבון. כמו כן היורש אשר מחליט להסתלק מן הירושה צריך לחתום על תצהיר ההסתלקות. 

כל יורש שמכין תצהיר הסתלקות מירושה חייב להעביר אותו אימות אצל עורך דין מומחה כדי שהוא יוכל לשלוח אותו לרשם הירושות. 

חשוב מאוד למלא את תצהיר ההסתלקות בצורה נכונה ומדויקת מאחר שכל טעות קטנה בתצהיר עלולה להוביל למצב בו מבטלים את תהליך ההסתלקות מן העזבון, כך למשל טעות טכנית קטנה בעריכה של תצהיר ההסתלקות עלולה לגרום לביטול מלא של תהליך ההסתלקות.

 

סיבות נפוצות להסתלקות מירושה

ישנם סיבות שונות שבגינן יורשים מחליטים להסתלק מחלקם בירושה, ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לסיבות הנפוצות ביותר. 

 

  • הסתלקות מירושה בעקבות מיסוי – במקרים רגילים, כאשר אדם רוצה להעביר זכויות על נכס מסוים לאדם אחר יש צורך בתשלום של מיסים שונים לרבות מס מכירה, מס קנייה וכן הלאה. לעומת זאת, כאשר חלוקת הירושה בין היורשים כוללת בתוכה גם העברת זכויות על נכסים שהיו שייכים למנוח, העברת הזכויות בין היורשים באמצעות הסתלקות מן הירושה אינה מצריכה תשלום מס. 
  • הסתלקות לטובתו של בן משפחה אחר – אחד המקרים הפופולריים ביותר שבעקבותיהם יורשים בוחרים להסתלק מחלקם בירושה הוא הסתלקות מירושה לטובת הרווחה של אחד מבני משפחתם. 

במקרים מהסוג הזה מטרתם העיקרית של יורשים המסתלקים מחלקם בירושה היא לעזור למצב הכלכלי של האדם אשר למענו הם מסתלקים מן הירושה. 

  • התחמקות מתשלום חובות – סיבה נפוצה במיוחד שבגינה יורשים מחליטים לוותר על חלקם בעזבון הינה מצבים שבהם ליורשים יש חובות כספיים שונים, במקרים מהסוג הזה הנושים של אותם יורשים מחכים לרגע שבו הנושים יקבלו את חלקם בעזבון כדי שהם יוכלו לגבות מהם את מה שמגיע להם או שמא יעקלו להם נכסים שהם קיבלו בירושה. בשל כך קיימים מקרים רבים בהם יורשים מעדיפים לוותר על החלק שלהם בירושה על מנת לא לשלם את החובות שלהם לנושים. 

יש לציין כי הסתלקות מירושה בעקבות סיבה זו אינה מתקבלת על בית המשפט ואינה עומדת בתנאים של חוק הירושות, אי לכך במקרים בהם נושיהם של היורשים מצליחים להוכיח כי היורשים מנסים להסתלק מן החלק שלהם בעזבון על מנת להתחמק מתשלום החובות הקיימים כלפיהם, בית המשפט יכול לקבוע על ביטול הליך ההסתלקות של היורש מהירושה. 

  • תנאי לקבלת הירושה – ישנם מקרים בהם המנוח מורה בצוואה שלו להעניק ליורשים שלו נכסים מסוימים רק לאחר שיבצעו פעולה מסוימת. במקרים שבהם יורש אינו מעוניין לבצע את בקשתו של המוריש, ובו זמנית הוא לא רוצה שהנכס ישאר ללא בעלים, הוא יכול להחליט על הסתלקות מן הירושה. חשוב לציין כי תנאים שאינם מוסריים ו/או אינם חוקיים נחשבים לתנאים לא כשרים על פי החוק ובעקבות כך הם מבוטלים.

 

 

האם לקטינים יש אפשרות להסתלק מחלקם בירושה?

קטינים רשאים להסתלק מן החלק שלהם בעזבון רק לאחר שקיבלו על כך אישור מטעם בית המשפט, כל עוד לא קיים אישור על כך ההסתלקות שלהם אינה מתקבלת ואינה בעלת תוקף. 

 

הסכם בין יורשים – על מה אנחנו מדברים?

ישנם מקרים בהם יורשיו של המנוח מחליטים לחלק את הירושה בדרך אחרת מן הדרך שקבע המנוח, במקרים מהסוג הזה מדובר על הסדר בין בעלי רכוש ולא על הסכם בין יורשים. 

ישנם מקרים מסוימים בהם המוריש מותיר אחריו כמות גדולה של נכסים, במקרים כאלו כל היורשים יכולים להגיע להסכם מסוים ביניהם על מנת למנוע ריבים ובעלות משותפת על נכסים. באמצעות ההסכם היורשים יכולים לאזן את הפערים הקיימים בשווי הנכסים שחולקו ביניהם. 

 

יש לציין כי קיום הסדר בין יורשים מחייב לחלק את הירושה אך ורק בין היורשים החוקיים עצמם, לעומת זאת יש אפשרות להעניק חלק מסוים מן הירושה גם למי שאינו נחשב יורש על פי החוק, דרך זו היא באמצעות הסתלקות מן הירושה. 

לפני שיורשים מחליטים על שינוי חלוקת הירושה עליהם לבדוק את צו קיום הצוואה, זאת מכיוון שהחוק קובע כי יש לקבל הסכמה מכל היורשים, אלא אם בית המשפט החליט משהו אחר. במקרים בהם ממנים מנהל ירושה לנכסים ולרכוש שהשאיר אחריו המוריש, אין לו את הזכות להחליט על הדרך שבה תתבצע חלוקת הירושה מחדש, התפקיד שלו הוא רק לעזור ליורשים בתהליך. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: