ייצוג בתים משותפים ועד הבית

תוכן עניינים

על פי חוק המקרקעין במדינת ישראל ההגדרה לבית משותף היא בית הכולל בתוכו שתי דירות או יותר והוא רשום בפנקס הבתים המשותפים. כל דירה אשר לוקחת חלק בבית משותף הינה דירה נפרדת והבעלות עליה היא נפרדת. מעבר לכך יתר החלקים במבנה, מלבד החלקים אשר רשומים בתור דירות, מוגדרים בתור רכוש משותף אשר נמצא תחת בעלות משותפת של כל האנשים המחזיקים בבעלות על דירות במבנה. דוגמא לרכוש משותף הינה: חדר מדרגות במבנה, מעלית, מקלט, קירות חיצוניים וכל מתקן נוסף בו כל דיירי המבנה עושים שימוש. 

זכויותיהם וחובותיהם של כלל דיירי הבניין בנוגע לניהול של הרכוש המשותף ובנוגע לאחזקת המבנה נקבעות על פי חוק המקרקעין, תקנון הבית המשותף של המבנה והחלטות שונות אשר מתקבלות במהלך אסיפות דיירים של המבנה. 

 

מיהו ועד הבית?

כאשר אנו מדברים על ועד הבית של בניין מסוים אנחנו למעשה מדברים על אדם אחד או מספר אנשים הפועלים בתור נציגים של כל בעלי הדירות במבנה. ועד הבית הוא למעשה אוסף האנשים האחראים על אחזקת הרכוש המשותף וניהול תקין שלו. נציגי ועד הבית נבחרים על ידי כל בעלי הדירות במבנה במהלך אסיפת דיירים. ועד הבית מכהן עד לרגע בו מחליטים לבחור ועד בית אחר. 

במסגרת תפקידו ועד הבית אחראי על הנושאים הבאים:

 

  • הקמת חשבון בנק חדש שיהיה רשום על שם ועד הבית. 
  • גבייה של תשלומים הנוגעים לועד הבית מכלל בעלי הדירות במבנה. 
  • יצירת קשר עם בעלי מקצוע שונים לצורך תחזוקה וניהול תקין של רכוש משותף במבנה. 
  • רישום ההוצאות וההכנסות של המבנה. 
  • ייצוג של כל האנשים המחזיקים בבעלות על דירות במבנה במקרים בהם יש לנהל הליך משפטי הנוגע לנושאים שונים אשר קשורים לרכוש המשותף נגד אחד מן הדיירים במבנה. 

 

תשלומים הנוגעים לועד הבית

אחת הנקודות החשובות ביותר הנמצאות בתחום האחריות של ועד הבית הינה גבייה של תשלומי ועד הבית מכל בעלי הדירות במבנה על מנת לכסות את ההוצאות הנדרשות לאחזקה וניהול תקין של הרכוש המשותף במבנה. 

על פי חוק המקרקעין כל אחד מבעלי הדירות במבנה חייב לשלם תשלומי ועד הבית בהתאם לשטח הדירה שלו ביחס לשטח הכולל של כל הדירות במבנה. 

במקרים בהם אחד מבעלי הדירות בבניין מסרב לשלם את תשלומי ועד הבית הוא למעשה מבצע עבירה על החוק וניתן אפשרות להגיש נגדו תביעה למפקח על בתים משותפים.  

התנהלות אל מול המפקח על בתים משותפים במסגרת הליכים משפטיים מצריכה ידע נרחב בתקנות ובחוקים השונים של בית המשפט ושל המפקח. בכל עת בה אתם מתנהלים אל מול המפקח על בתים משותפים מומלץ מאוד להיעזר בשירותים של עורך דין מקרקעין בעל התמחות בסכסוכי שכנים ובנזקים לרכוש. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

מאמרים בנושא נדל"ן

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר