רשלנות בעל מקרקעין

תוכן עניינים

ישנה אחריות של בעל המקרקעין כלפי מי שמבקר בשטח שלו. האחריות נוגעת למספר תחומים: קודם כל, על בעל הנכס או המקרקעין לדאוג כי לא יהיו דברים שעשויים לסכן את בריאותו של מי שמבקר במקום. מקרים לדוגמה של מפגעים עשויים להיות: רצפה שבורה, בורות פתאומיים ועוד. במידה והוא לא הזהיר את המבקרים, הרי שהוא חשוף לתביעת רשלנות בעל מקרקעין כאשר יתרחש המפגע הראשון. כפי שודאי אתם יכולים להסיק מכך, מדובר באחריות כבדה מאוד שלא כדאי להקל בה ראש. עדיף לטפל בליקויים אלה מבעוד מועד על מנת לא להגיע למצב של תשלום פיצויים על מפגעים שהיה ניתן למנוע – וכמובן למנוע את הנזק הבלתי הפיך לבריאותו הפיזית או הנפשית של אדם אחר.

 

חובת הזהירות בין הבעלים לבין המבקר

ידוע כי יש חובה לנקוט באמצעי זהירות כלפי המבקרים מצד בעל הנכס, החובה הזו מהווה את אחד מעמודי התווך של דיני הנזיקין. על פי דיני הנזיקין, כאשר אדם מסוים מתחיל בהחזקת מקרקעין, מתוקף אחריותו לדאוג לטיפוחו, בראש ובראשונה בכל הנוגע לכך שאין מפגע שמסכן את הסובבים אותו. למה נקבע שדווקא אותו אדם יהיה אחראי לנזקים? למה לא הקבלן או העירייה למשל? זאת משום שמי שמחזיק במקרקעין מסוים עשוי להיות בעל היכולת המיטבית להבין את הסיכונים, את המפגעים ואת המתרחש בצורה הטובה ביותר ולפעול למזעורם בזמן קצר ככל הניתן. גם אם אותו אדם לא מבקר בנכס כל יום או אפילו כל שבוע, עדיין הוא האדם שיישא באחריות הגדולה ביותר כאשר מפגע מסוים מתרחש.

 

אחריות עירונית לנזקים ברחוב

עד כה כתבנו על מה קורה כאשר מתרחשת פגיעה בתוך מבנה, אך מה קורה כאשר הפגיעה אינה קורית במקום זה? מה קורה אם למשל הפגיעה קורית ברחוב? במקרים רבים כאלה מפנים את האצבע המאשימה לעיריה. זה נקבע על פי הרציונל האומר שמשום שתפקיד העיריה הוא לדאוג לטיפוח המדרכות, הכבישים ולצמצם מפגעים אשר אמורים להפריע לעוברים והשבים – היא זו שגם תישא באחריות. למעשה, העיריה אחראית על כל המתרחש בשטחה המוניציפאלי. אם נפגעתם כתוצאה ממפגע תעבורתי, ניתן להגיש תביעה באמצעות עורך דין כנגד העיריה.

מאמרים בנושא נדל"ן

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר