רשלנות בעל מקרקעין

תוכן עניינים

חוק המקרקעין (תשכ"ט, 1969) קובע, כי לכל בעלים המחזיק במקרקעין ישנה גם אחריות על נזקים שמתרחשים בשטחו. אלו שנפגעו מנזקים בשטחו של בעל מקרקעין רשאים להטיל את האחריות על בעליו, וזאת מכוחה של פקודת הנזיקין. על פי פקודת הנזיקין, עוולת הרשלנות מוגדרת בצורה הבאה: אדם אשר ביצע מעשה מסוים אותו אדם סביר לא היה מבצע בנסיבות הספציפיות של אותו מקרה שעליו מדובר. הדבר נכון גם להיפך, רשלנות באה לידי ביטוי גם במקרים שבהם אדם לא מבצע מעשה שמצופה ממנו לעשותו בתור אדם הגיוני וסביר. 

במקרים בהם עשייה או שמא אי עשייה של מעשה מסוים גורמת נזקים לאדם אחר, המקרה נחשב לעוולה אשר בגינה ניתן לתבוע פיצויים. 

 

מתי מתקיימת רשלנות בעל מקרקעין?

רשלנות במקרקעין יכולה לבוא לידי ביטוי במקרים בהם בעל מקרקעין פעולה בצורה רשלנית כלפי אנשים אשר מבקרים בנכס שלו. לצורך הדוגמא, אם בעל מקרקעין מחזיק בשטח המקרקעין שלו בעלי חיים מסוכנים, עליו למנוע מצב שבו מתקיים מגע בין בעלי החיים לבין אלו המבקרים בנכס שלו. 

אם ילד נכנס לשטח המקרקעין אף על פי שהוא מוקף על ידי גדר גבוהה ונפגע מבעלי החיים המסוכנים, האם מדובר ברשלנות של בעל המקרקעין? בחלק מן המקרים בעל המקרקעין אכן יהיה אשם (לצורך הדוגמא, אם בעל המקרקעין מודע לכך שילדים קטנים עשויים להיכנס לשטח המקרקעין שלו מאחר שבסביבת המקרקעין שלו קיים גן משחקים או מגרש ספורט כלשהו וכתוצאה מכך כדור עשוי לעוף לתוך השטח שלו). התשובה לשאלה מתי מתקיימת רשלנות במקרקעין תלויה בנסיבות הספציפיות של כל מקרה. 

 

מהי האחריות של הבעלים במקרים של תאונה בשטחו?

האחריות החלה על בעל מקרקעין כלפי אנשים אשר מבקרים בשטח שלו מתבטאת במספר דרכים. בראש ובראשונה, בעל מקרקעין אחראי לדאוג כי בנכס אשר שייך לו לא קיימות סכנות או שמא מפגעים העשויים לסכן חייהם ובריאותם של מבקרים. אם בשטחו של בעל המקרקעין קיימים מפגעים וסכנות, על בעל המקרקעין למנוע כניסה לשטח שלו. 

אם קיימים מפגעים או סכנות מסוימות העשויות לפגוע במבקרים, ולבעל המקרקעין לא הייתה אפשרות לתקן אותם, על בעל המקרקעין לדווח על כך למבקרים כדי שידעו לפעול בזהירות. בנקודה זו נציין כי בעלי מקרקעין אחראים על אלו המבקרים בנכס שלו גם במקרים שבהם מדובר באדם פרטי אשר מארח חברים בביתו. לצורך הדוגמא, ישנם מקרים בהם ועדי בניין נמצאים אחראים לנזקים שנגרמו לאורחים של אחד מדיירי הבניין בעקבות ליקוי כלשהו בבניין (לצורך הדוגמא, תקלה כלשהי בחדר המדרגות). 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

מאמרים בנושא נדל"ן

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר