אי תשלום מזונות

תוכן עניינים

מקרים שבהם אבות לא מוכנים לשלם את דמי המזונות שאותם התחייבו לשלם מבעוד מועד עשויים להוביל לא פעם למצב שבו האם נכנסת למשבר ולתחושת שוקת שבורה. חשוב לדעת כי ייתכן שמדובר בהפרה של חובה חוקית ומוסרית מצידו של האב וכי ברוב המקרים, יש מה לעשות בנידון. 

כאשר האב אינו מוכן לשלם דמי מזונות ו"מנסה למשוך זמן", ניתן להטיל עליו מגבלות כלכליות קשות מאוד ובמקרים קיצוניים אף להכניס אותו למאסר בפועל כאשר מדובר בעבירה פלילית של סרבנות. 

 

פתיחת תיק הוצאה לפועל במקרה של אי תשלום מזונות

על אף הצער שבדבר, תופעת אי תשלום דמי המזונות מצד אב לא נחשבת לנדירה במיוחד במדינתנו. במצבים כאלה אשר לרוב מכניסים את האם למשבר כלכלי ופוגעים ביכולת שלה לגדל את ילדיה בכבוד, על האם לפעול לצורך גביית חוב מזונות מהאב.  

נכון להיום, הדרך הטובה ביותר שבה ניתן לפעול לצורך גביית חוב מזונות היא פנייה להוצאה לפועל לצורך פתיחת תיק נגד האב. כאשר התיק נפתח, יש אפשרות לפעול נגד האב בדרכי פעולה שונות אשר פוגעות בשגרת החיים שלו – כאשר מטרתן של דרכי הפעולה הללו היא לגרום לאב לפרוע את חוב המזונות בהקדם האפשרי. 

 

עקב היותה תופעה רווחת ומתוך הבנה, שכאשר האב אינו משלם דמי מזונות רווחת הילדים נפגעת בצורה משמעותית מאוד, הקימה רשות האכיפה והגבייה מסלול ייחודי לצורך גביית חובות הנוגעים לתשלומי מזונות. 

בדרך כלל במסגרת הליכי הוצאה לפועל יהיה על הזוכה ליזום הליכים שונים כנגד החייב, כמו כן ניהול התיק נמצא תחת אחריותו. מנגד, במסגרת מסלול מזונות האם אינה צריכה ליזום בכוחות עצמה הליכים כנגד האב, מה שהיא צריכה לעשות זה לפעול לצורך פתיחת התיק בלבד. מהרגע שנפתח התיק נגד האב, רשם ההוצאה לפועל הוא זה שאחראי לניהולו והוא זה אשר פועל בדרכים שונות לצורך גביית החוב מן האב. 

 

הטלת מגבלות כלכליות

לאחר שנפתח תיק בהוצאה לפועל ואחרי שנשלחה אל האב הודעת אזהרה בנוגע לתיק שנפתח נגדו והתשלום עדיין לא הוסדר, לרשם ההוצאה לפועל יש את הסמכות לפעול נגד האב בדרכים שונות. דרכים אלו כוללות בין היתר עיקולים אשר ידחקו את האב למצב שייאלץ אותו לפעול ויפגעו בשגרת החיים התקינה שלו. תחילה, רשם ההוצאה לפועל מעקל את משכורתו של האב בכל חודש, מלבד סכום כספי נמוך מאוד אותו הוא משאיר לאב לצורך מחייה. יתר ההכנסה מעבודתו של האב מועברת לתיק ההוצאה לפועל שנפתח נגדו. קצרה היריעה מלמנות את כלל ההגבלות השונות אשר מוטלות בהוצל"פ.

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

מאמרים בנושא משפחה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר