חלוקת ירושה בין בן זוג וילדים

תוכן עניינים

החוק במדינת ישראל קובע כי במקרים בהם המנוח לא השאיר אחריו צוואה הראשונים לקבל את חלקם בעיזבון הם בן/ת הזוג של המנוח וילדיו.
כיצד מתחלקת ירושה בין בן/בת הזוג והילדים? כיצד פועלים במקרים בהם המנוח הותיר אחריו צוואה בתוקף, והאם גם במקרים מסוג זה לילדיו של המנוח ולבן/ת הזוג יש חלק בעיזבון? את התשובות להכל תוכלו למצוא כאן.

חלוקת ירושה בין בן זוג וילדים – מה אומר חוק הירושה?

כאשר אדם נפטר מן העולם העיזבון שהוא מותיר אחריו עובר ליורשים שלו. מי הם יורשיו של המנוח? זה תלוי במקרה: במקרים בהם המנוח לא השאיר אחריו צוואה בתוקף חוק הירושה הוא זה הקובע את זהותם של היורשים. על פי החוק הראשונים לקבל את חלקם בירושה הם בן/ת הזוג של המנוח וילדיו.
החוק קובע כי חלוקת הירושה בין בן/ת הזוג וילדי המנוח תתנהל באופן הבא:
בן/ת הזוג של המנוח זכאים לקבל את כל המיטלטלין שהותיר אחריו המנוח, בין היתר גם רכבו של המנוח וכלל החפצים שנותרו בביתו, ובנוסף על כך בן/ת הזוג של המנוח זכאים לקבל 50% משאר העיזבון, החצי השני מתחלק באופן שווה בין ילדיו של המנוח.
במקרים בהם למנוח אין בת זוג או שמא הוא לא הספיק להביא ילדים לעולם, החוק מחליט על סדר ירושה אחר ומספק מענה לכל מצב.
כדי שיהיה ניתן לחלק את העיזבון שהותיר אחריו המנוח על היורשים של המנוח יהיה להגיש בקשה למתן צו ירושה.

ירושה על פי דין: איך מתבצעת ירושה בהתאם לצוואה שערך המנוח?

הזכות של בן/ת הזוג של המנוח ושל ילדיו לקבל חלק מהעיזבון שהותיר אחריו תקפה רק במקרים בהם המנוח לא השאיר אחריו צוואה. כלומר, במקרים בהם אדם מחליט לערוך את צוואתו יש לו את האפשרות לבחור בצורה חופשית את היורשים שלו. אם בן/בת הזוג של המנוח והילדים שלו אינם לוקחים חלק בצוואה, הדבר אומר כי אין להם כל חלק בעיזבון שהשאיר אחריו המנוח.
במרבית המקרים אנשים נוהגים להעניק את הרכוש שלהם לבן/ת הזוג ולילדים שלהם לאחר מותם, אך בפועל לא קיימת אף חובה לנהוג בצורה כזאת.
על מנת לממש את עזבונו של המנוח בהתאם לצוואה שהותיר אחריו יש להגיש בקשה למתן צו קיום צוואה.

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

מאמרים בנושא משפחה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר