חלוקת רכוש בין בני זוג ידועים בציבור

תוכן עניינים

כיום, בני זוג אשר רוצים לחיות בצורה משותפת, יכולים לעשות זאת מבלי להתחתן בדרך כזו או אחרת. האפשרות העומדת בפני אותם בני זוג היא להפוך ל-"בני זוג ידועים בציבור" מה שיאפשר להם, מאוחר יותר, לבצע חלוקת רכוש בעת הצורך. יתר על כן, אנו עדים ללא מעט מקרים במדינת ישראל שבהם בני זוג המעוניינים להתחתן כדת וכדין אינם יכולים לעשות זאת, בשל החוק הדתי. בשל כך, הם פונים לאפשרות של רישומם כידועים בציבור.

 

ידועים בציבור – המשמעות המשפטית

כל בני הזוג בישראל שאינם מעוניינים, או אינם יכולים להתחתן על פי ההלכה והדת, לא זכאים לזכויות אותם נהנים לקבל בני זוג נשואים. למרות זאת, אם בני זוג חיים יחדיו בדירה משותפת ומקיימים יחדיו משק בית, ייתכן גם שהם יוגדרו בתור בני זוג ידועים בציבור. במצב זה, הם יזכו לקבל חלק מן הזכויות הללו. הרשויות במדינת ישראל ראו לנכון לספק זכויות כאלה ואחרות לבני זוג שאינם נשואים, והכרתם של בני זוג בתור הגדרה זו היא הדרך של הרשויות בישראל לעשות זאת.

אחת הסיטואציות המוכרות ביותר בה נעשה שימוש בהגדרה זו, הינה סיטואציה שבה מדובר בבני זוג מאותו מין. החוק הדתי במדינת ישראל קובע כי בני זוג מאותו מין אינם יכולים להתחתן כדת וכדין. אי לכך, האפשרות של בני זוג ידועים בציבור היא רלוונטית עבורם ובאמצעותה הם יכולים לקבל זכויות מסוימות אותן מקבלים בני זוג נשואים. 

 

כיצד מבצעים את חלוקת הרכוש בין בני הזוג?

בשונה מבני זוג נשואים אשר מחליטים להתגרש, כאשר בני זוג ידועים בציבור מחליטים להיפרד, חלה עליהם הלכת השיתוף. הלכת השיתוף אומרת כי יש צורך בהוכחת כוונת שיתוף בנכס על מנת ששני הצדדים יקבלו זכויות בנוגע אליו. יש אפשרות להוכיח כוונת שיתוף גם במקרים שבהם מדובר ברכוש פרטי. כשמדובר על רכוש פרטי, למעשה הכונה היא לנכסים שנרכשו טרם תחילת הזוגיות. הכוונה היא גם לנכסים שהתקבלו בירושה או במתנה, במהלך החיים המשותפים של בני הזוג. 

חלק גדול מבני הזוג הידועים בציבור אינם מסכימים עם דרך זו של חלוקת רכוש בין בני זוג ידועים בציבור. הסיבה לכך, היא שבמקרים רבים הצד שמחזיק בנכסים ורכוש רב יותר עשוי להיפגע באופן משמעותי כתוצאה מהפרידה, מאחר שהצד השני יכול לטעון כי מגיעות לו זכויות בחלק מן הנכסים. 

 

*האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד, ואין לראות בו כהמלצה לנקיטה/אי נקיטת פעולה מסוימת. כל המקבל החלטה על סמך האמור לעיל מבצע זו על סמך אחריותו בלבד.

מאמרים בנושא משפחה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר