חלוקת ירושה בין אחים

תוכן עניינים

עם לכתו של אדם מן העולם, נקבע כיצד יחולק רכושו. עניין הורשת העיזבון שלו תלוי, בין היתר, בשאלה – האם השאיר אחריו צוואה בה רשומות הוראות בנוגע לחלוקת העיזבון?
במקרים שבהם המנוח הותיר אחריו צוואה בתוקף, יש לקיים את הוראותיה, אף במקרים שבהם הן מפלות בחלוקת הירושה בין האחים, ולרבות מקרים נדירים אך קיימים – שבהם הן מנשלות לחלוטין חלק מן האחים מן הירושה. כל אחד מיורשיו החוקיים של המנוח, רשאי להגיש התנגדות לצוואה באם הוא אינו מסכים איתה. 

במקרים שבהם המנוח לא הותיר אחריו צוואה: חלוקת העיזבון בין היורשים של המנוח תתבצע בהתאם לחוק הירושה. את נוסח הוראות החוק המקוריות ניתן למצוא ב-חוק הירושה, תשכ"ה-1965.

 

כיצד מתחלק העיזבון כאשר אין צוואה?

חוק הירושה במדינת ישראל מציג אפשרות שכאשר לא קיימת צוואה בן/ת הזוג של המנוח, ניתן לקבל מחצית מן הירושה. ומה עם החצי שנשאר? הוא מתחלק בין הילדים של המנוח, ולאחר מכן בין הנכדים של המנוח. 

יש לציין אפוא, כי על פי חוק הירושה ילדים ביולוגיים וילדים מאומצים הם שווים במעמדם כאשר זה נוגע לחלוקת העיזבון. מנגד, ילדים חורגים אינם זכאים לקבל חלק מהירושה לפי החוק, אלא אם המנוח הורה על כך בצוואה שהותיר אחריו. 

באם המנוח לא הספיק להביא ילדים לעולם טרם מותו, בן/ת הזוג של המנוח מקבלים שני שליש מהעיזבון. את השליש האחרון מחלקים בין האחים של המנוח ובין האחיינים של המנוח. 

על פי חוק הירושה, רק אחיו של המנוח ו/או צאצאיהם יכולים לקבל חלק מהעיזבון שהותיר אחריו המנוח, ובמקרים בהם אחד האחים נפטר, אלמנתו אינה זכאית לקבל חלק מן העיזבון. 

 

מה מבדיל ירושה בין אחים מירושה באופן "רגיל"?

בחלק גדול מן המקרים, ירושות בין אחים הן תחום אפור יותר ורגיש יותר. בשל היותם אחים, העיסוק בירושה עלול להוביל, פעמים רבות לוויכוחים ומחלוקות אשר בסופו של יום – עשויים להוביל ליצירת ריבים משפחתיים, ולא רק לעת עתה. ההתעסקות ברכוש וכסף בשילוב עם הפן הרגשי, הם אלו המובילים למריבות בין אחים. 

 

קיימות לא מעט סיבות שבעקבותיהן מתפתחים ויכוחים ומחלוקות בין אחים שלבסוף גורמים לריבים, חלק מן הסיבות הנפוצות ביותר עשויות להיות:

  • הדרך שבה מחלקים את הירושה אינה מתאימה לאחד מהאחים.
  • כמה אחים מקבלים בירושה נכס משותף וכל אחד מהם רוצה לעשות בו כרצונו.
  • ישנם גם מקרים, בהם אחד מהאחים העניק להורים הרבה יותר עזרה משאר האחים, ובעקבות כך הוא סבור כי החלק שלו בירושה צריך להיות גדול יותר משל יתר האחים. 

אחת הדרכים הנפוצות ביותר כיום לפתרון מחלוקות בין אחים בנוגע לירושה, היא פנייה אל מגשר מקצועי אשר יסייע לשמור על הקשר המשפחתי ועל הרצון של המוריש תוך כדי פתרון של עניין הירושה.  

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

מאמרים בנושא משפחה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר