הגיע הזמן לירושה, אך אין צוואה – מה עושים?

תוכן עניינים

האם מצאתם את עצמכם במצב שבו בן משפחה אהוב נפטר, אך לא השאיר אחריו צוואה? האם ניסיתם לחפש היכן שמור מסמך הצוואה שלו, אך ללא הצלחה? מצב זה יכול להיות מתסכל ומבלבל. אתם עלולים לתהות מי יקבל את הרכוש של המנוח, מה יקרה עם הנכסים שלו ומה הם הצעדים הבאים שעליכם לנקוט. אל דאגה, ישנן דרכים חוקיות לטפל בעיזבון של אדם שנפטר מבלי להשאיר צוואה. במאמר זה נסקור בפירוט את האפשרויות העומדות בפניכם ונספק המלצות ברורות כיצד לפעול. כך שאם מצאתם את עצמכם במצב הקשה הזה, המשיכו לקרוא וננחה אתכם צעד אחר צעד. אין צוואה? יש מה לעשות!

 

מה קורה כשאדם נפטר ללא צוואה?

כאשר אדם נפטר מבלי להשאיר אחריו צוואה, מתחיל תהליך מורכב של חלוקת העיזבון. תחילה, בית המשפט ממנה מנהל עיזבון רשמי שאחראי לאתר את כל הנכסים והחובות שהיו שייכים למנוח. המנהל בודק היכן ישנן חשבונות בנק, בתים או דירות, מניות והשקעות אחרות. לאחר מכן, הוא מוודא שכל החובות של המנוח משולמים – ורק אז מגיע השלב בו מחלקים את מה שנשאר ליורשים.

בהיעדר צוואה, החוק קובע בדיוק מי הם היורשים של המנוח – בדרך כלל בני המשפחה הקרובה ביותר. העיזבון מחולק ביניהם באופן שווה, בהתאם להוראות הקבועות בחוק. אם יש מחלוקות בין היורשים, בית המשפט יכריע בסוגיות סבוכות יותר כמו למשל סכסוכים על נכסים ספציפיים. תהליך חלוקת עיזבון ללא צוואה יכול לקחת זמן רב, אך בסופו של דבר מבטיח את זכויותיהם של היורשים על פי החוק.

 

ירושה ללא צוואה – מה קובע החוק?

כשאדם נפטר בלי להשאיר אחריו צוואה, נכנס לתמונה המושג "ירושה על פי דין". זהו מנגנון משפטי הקובע במדויק מי יורש את רכושו ונכסיו של המנוח. החוק מגדיר בצורה ברורה היררכיה של קרבה משפחתית וקובע מי הם הקרובים ביותר שזכאים לרשת את העיזבון שהותיר אחריו הנפטר.

 

מה זה צו ירושה?

כדי לקבל באופן רשמי את הנכסים המגיעים לכם בירושה על פי דין, יש צורך בהוצאת צו ירושה. צו ירושה הוא מסמך משפטי המאשר את זכותכם לרשת את החלק שלכם בעיזבון על פי קרבת המשפחה כפי שנקבע בחוק.

כדי להוציא צו ירושה, עליכם להגיש בקשה לבית המשפט. יחד עם הבקשה יש לצרף מסמכים המוכיחים את קרבתכם המשפחתית למנוח. בית המשפט בודק את המסמכים, מאשר את זכותכם לרשת ומוציא צו ירושה על שמכם. כעת, עם צו הירושה בידכם, תוכלו לאסוף נכסים כמו כספים בחשבונות בנק או זכויות בנכסי מקרקעין שהיו שייכים למנוח.

לכן, צו ירושה הוא מסמך קריטי המאפשר למי שזכאי על פי דין לקבל בפועל את חלקו בעיזבון של קרוב משפחה שנפטר ללא צוואה. הוצאת צו כזה מבטיחה תהליך ירושה מסודר וברור.

 

מי יורש את הכל כשאין צוואה?

כאשר אדם נפטר ללא צוואה או כאשר הצוואה נפסלה, החוק קובע באופן ברור ומדויק מי ירש את רכושו – לפי מדרג ברור של קרבה משפחתית. החוק קובע סדר קבוע של יורשים חוקיים ושווים: ראשונים הם בן/בת הזוג של המנוח, כאשר במקרה ואין בן/בת זוג יורשים הילדים של המנוח. אם אין ילדים, עובר הרכוש להורים של המנוח ואם אין הורים – לאחים. בכל מקרה מחולק הסכום שווה בשווה לכל אחד מהיורשים.  לפי חוק ירושה זה כל הקרובים יורשים בצורה הוגנת ללא קשר למין.

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: