אילו עילות קיימות לפסילת צוואה?

תוכן עניינים

צוואה היא מסמך משפטי חשוב, המתעד את רצונו האחרון של אדם בנוגע לחלוקת הרכוש שלו לאחר מותו. התשובה לשאלה מתי ניתן לפסול צוואה, היא מגוונת – יש מקרים שבהם ניתן לפסול צוואה מסיבות שונות הקשורות לתוכן הצוואה, לנסיבות כתיבתה או למצבו הנפשי והפיזי של המצווה. כמו כן, ברמה החוקית קיימות מספר עילות לפסילת צוואה, חלקן קשורות ישירות למצווה וחלקן לגורמים חיצוניים. במאמר הבא, נסקור חלק מן העילות ונסביר על מצבים ונסיבות בהם עשויה צוואה להיפסל על ידי בית המשפט. כמו כן, נבחן היבטים שונים כגון מצבו הנפשי של המצווה, לחצים שהופעלו עליו ופגמים שנפלו בעריכת המסמך.

פגמים בכשירות המשפטית של המצווה

עשויה להיות עילה לפסילת צוואה, אם המצווה לא היה כשיר מבחינה משפטית בעת כתיבתה. החוק קובע כי רק אדם מעל גיל 18, בעל כשירות משפטית, יכול לכתוב צוואה תקפה. לכן, אם המצווה היה קטין, או הוכרז כפסול דין בשל מחלת נפש או כל בעיה אחרת, הצוואה עלולה להיפסל. כמו כן, אם נמצא כי המצווה היה תחת השפעת סמים או אלכוהול בעת כתיבת הצוואה, ולא היה מסוגל להבין באופן מלא את מעשיו, הדבר מהווה עילה לביטול הצוואה.

 

עילת השפעה בלתי הוגנת על המצווה לפסילת צוואה

עילה נוספת לפסילת צוואה, היא מצבים בהם אדם אחר השפיע באמצעות לחץ או הטעיה על המצווה לערוך את הצוואה בניגוד לרצונויו האותנטיים. לצורך הדוגמא, מצבים בהם בן משפחה מאיים על המצווה או מנצל את מצבו הנפשי כדי לגרום לו להוריש לו את רכושו. אם המצווה נאלץ באיומים או בכוח לחתום על הצוואה, זו עשויה להיפסל גם אם לא קיים פגם פורמלי במסמך. צוואה שנכתבה תחת לחץ נפשי כבד או איומים, שפגעו ברצונו החופשי של המצווה, היא צוואה שאינה תקפה מבחינה משפטית. עם זאת, יש להוכיח שאכן הופעל לחץ בלתי הוגן על המצווה.

 

אם יש פגמים בעריכת המסמך

צוואה שנערכה שלא על פי הכללים והדרישות בחוק עלולה להיפסל. למשל, אם הצוואה לא נחתמה כנדרש על ידי המצווה בפני עדים או שחסרים בה פרטים מהותיים כמו תאריך. בנוסף על כך, צוואה שנכתבה בכתב יד בלתי קריא או צוואה אשר מנוסחת באופן מעורפל שאינו מאפשר להבין את כוונת המצווה, עלולה להיפסל על ידי בית המשפט.

 

כאשר צוואה המנוגדת לחוק או למוסר – תהיה עילה לפסילה

צוואה הכוללת בתוכה הוראות בלתי חוקיות או שמא הוראות המנוגדות לתקנת הציבור ולמוסר, עשויה להיפסל על ידי בית המשפט. לדוגמא, מקרים בהם צוואות מורות לבצע פשע או מעשה בלתי מוסרי כתנאי לקבלת הירושה. במקרים אלה הצוואה תיפסל מכיוון שאינה יכולה לחייב ביצוע מעשים בלתי חוקיים.

 

ומה במקרים שכלל לא הייתה כוונה ליצור צוואה?

צוואה עשויה להיפסל אם יוכח כי המצווה לא התכוון כלל ליצור מסמך מחייב מבחינה משפטית. לדוגמא, אם המצווה כתב מכתב אישי או רשימה של הרכוש שלו מבלי שהייתה לו כוונה להוריש אותו למישהו. במקרים כאלה, גם אם המסמך עונה על הדרישות הפורמליות של צוואה, הוא ייפסל מאחר וחסרה הכוונה של המצווה ליצור צוואה מחייבת.

 

צוואה המבוססת על טעות

צוואה עלולה להיפסל אם ניתן להוכיח כי היא נעשתה על בסיס טעות מהותית של המצווה לגבי עובדות הקשורות לצוואה. הטעות יכולה לנבוע ממצג שווא שהוצג בפני המצווה או מאי ידיעה של עובדות רלוונטיות. דוגמא לטעות מהותית העשויה להביא לפסילת הצוואה היא: מצב בו המצווה חושב בטעות שאדם מסוים כבר אינו בחיים, ולכן הוא לא מכליל אותו בצוואה.

על מנת לבטל צוואה שנערכה על בסיס טעות, יש להוכיח כי הטעות אכן השפיעה על תוכן הצוואה. כמו כן, הטעות חייבת להיות מהותית ולא טעות זניחה. רק אם הטעות משנה באופן ממשי את כוונת המצווה, ניתן לטעון לביטול הצוואה.

 

נטילת חלק בעריכת צוואה על ידי מי שזכה מכוחה

אדם אשר זוכה בצוואה לא יכול ליטול חלק בעריכתה, שאם כן הצוואה יכולה להיפסל בשל חשש להשפעה בלתי הוגנת. לדוגמא, אם בן השתתף בניסוח צוואה שבה אביו הוריש לו את כל רכושו, עשוי להתעורר חשש שמא האב הושפע שלא כדין לטובת בנו. לכן המחוקק קבע שמי שלוקח חלק בעריכת צוואה לא יכול ליהנות ממנה.

 

החשיבות של ליווי עורך דין במקרים של פסילת צוואה

לאור העובדה כי צוואה יכולה להיפסל מסיבות שונות הקשורות לפגמים בעריכה או בתוכן שלה, מומלץ להיעזר בעורך דין צוואות ירושות בעת כתיבת צוואה. עורך הדין יעזור להבטיח כי הצוואה תעמוד בכל הדרישות שקבע החוק, ושהיא תנוסח בצורה ברורה וחד משמעית המשקפת את רצון המצווה. עורך הדין יסביר למצווה כיצד להימנע מהעילות לפסילת צוואה. יתר על כן, עורך הדין יכול לוודא שכל הפרטים הרלוונטיים נכללים בצוואה ושלא קיימת בה טעות. ליווי של עורך דין מקצועי יקטין באופן משמעותי את הסיכון לערעורים עתידיים ויסייע לממש את רצון המצווה כפי שהתכוון. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: