הסכם חיים משותפים

תוכן עניינים

הסכם חיים משותפים הוא המונח המקצועי לזוגות, אשר מנהלים את חייהם יחד מבלי להינשא אחד לשנייה. חלק גדול מהמקרים הללו, מתאפיין בזוגות אשר מחליטים לערוך ביניהם הסכם זוגיות – הסכם הנקרא בשם שני "הסכם חיים משותפים". מהו הסכם לחיים משותפים, ולמי הוא מתאים? ובכלל, אילו נושאים מוסדרים בו? את התשובות לשאלות הללו, נענה מיד.

 

הסכם חיים משותפים – מהו?

כשמדברים על הסכם מסוג זה, למעשה הכוונה היא למסמך בעל תוקף משפטי המצהיר על כוונות. מטרתו העיקרית נוגעת להסדרת נושאים ועניינים שונים בין בני זוג שמנהלים את חייהם יחד ומקיימים משק בית משותף. הסכמי חיים משותפים מתייחסים לזוגות שאינם נשואים, זאת בשונה מזוגות נשואים אשר עורכים הסכמי ממון ביניהם. ראוי לציין כי מהותם של הסכמי ממון דומה מאוד למהות של הסכמי חיים משותפים. 

ברוב המקרים, הסכמי חיים משותפים מסדירים את נושא הזכויות והחובות של בני הזוג, מספקים מענה על סוגיות אשר עלולות לצוץ במהלך חיי השגרה של בני הזוג. כמו כן, הסכמי חיים משותפים מסדירים את נושא הרכוש ונושאים נוספים העשויים להתעורר במקרים שבהם בני זוג מחליטים להיפרד. 

 

למי יש אפשרות לערוך את ההסכם?

הסכמי חיים משותפים מתאימים לבני זוג שמנהלים את חייהם יחד, אך אינם מעוניינים להתחתן באופן רשמי או שמא אינם יכולים להתחתן מסיבות אלו ואחרות. מכאן, ניתן להבין כי הסכמי חיים משותפים מתאימים לבני זוג חד מיניים, לבני זוג ידועים בציבור וסוגים נוספים של פסולי חיתון אשר מנהלים את חייהם יחד.
כאשר זה נוגע לזוגות שאינם נשואים, ההוראות אשר נובעות מן החוק של מדינת ישראל בנוגע להסדרי רכוש והסדרים נוספים אשר קיימים בין זוגות נשואים, לא חלות בצורה מלאה על זוגות שאינם נשואים רשמית. זאת הסיבה שקיימת חשיבות רבה להסכם כזה.

 

מהם הנושאים אותם מסדירים?

הסכמי חיים משותפים בין זוגות לא נשואים, נועדו להסדיר את הסוגיות הנוגעות לרכוש במקרים של פרידה, אולם לא רק את סוגיות הרכוש. להלן חלק מן הנושאים, שאותם ניתן להסדיר במסגרת הסכמי חיים משותפים:

  • אופן הניהול של משק הבית – באיזו דרך מעוניינים בני הזוג לנהל את משק הבית? לצורך הדוגמה – כיצד ישולמו התשלומים, האם הם ישולמו בצורה שווה או בדרך אחרת?
  • ירושות ומתנות של כל אחד מהצדדים – נושא נוסף שאותו חשוב לציין במסגרת הסכם חיים משותפים הוא הדרך שבה יתייחסו בני הזוג לירושות ומתנות שאחד מן הצדדים הביא עימו, טרם הם נכנסו לזוגיות או ירושות ומתנות שהתקבלו לאחר שהפכו להיות בני זוג. ברוב המקרים, בני הזוג קובעים בהסכם מה יקרה עם רכוש זה אם הם יפרדו. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי ואין לראות בו משום המלצה לנקיטה או לאי נקיטת פעולה משפטית. כל המבצע פעולה על סמך מידע זה עושה זאת על אחריותו בלבד.

מאמרים בנושא משפחה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר