הסדרי ראייה לסבא וסבתא

תוכן עניינים

אין ספק כי הקשר בין נכדים לבין סבים וסבתות הוא קשר חשוב מאוד אשר תורם רבות לילד. ברוב המוחלט של משפחות המוגדרות כנורמטיביות הקשר עם סבא וסבתא הוא חלק משמעותי ובלתי נפרד מחייו של הנכד כבר בשלבים הראשונים של חייו והם האנשים שאליהם פונים אחרי ההורים. כאן בדיוק נכנס לתמונה הנושא של הסדרי ראייה לסבא וסבתא:

במקרים שבהם זוגות נשואים מחליטים להתגרש, ניתן לראות פגיעה משמעותית בקשר בין הסבים והסבתות מצידו של ההורה אשר אינו קיבל את המשמורת על הילד. מנגד, הקשר בין הסבים והסבתות מצידו של ההורה אשר קיבל את המשמורת על הילד מתחזק. ישנם מקרים מורכבים אף יותר בהם הסבים והסבתות מעוניינים לפגוש את הנכד שלהם אך הצד השני אינו מאפשר זאת ומנסה לגרום לניתוק הקשר.

בעקבות מקרים רבים מסוג זה התגבשה לה דרישה הנוגעת לקביעת הסדרי ראייה לסבא וסבתא עם הנכד שלהם, על מנת למנוע מצבים שבהם ההורה אשר קיבל את המשמורת על הילד גוזל מן הסבים והסבתות את הזכות הטבעית שלהם לקיים קשר עם נכדם.

מה אומר החוק?

החוק הנוגע להסדרי ראייה לסבא וסבתא מסדיר את הזכות של הילד לנהל קשר סביר עם הסבים והסבתות שלו – חשוב להבין כי זכות זו היא חלק מעקרון טובת הילד (נורמה חברתית מוכרת) והמטרה העיקרית שלה היא טובתו של הילד, ורק לאחר מכן מתייחסים לרצון של הסבים והסבתות לקיים קשר עם הנכד שלהם.
השינויים שחלו בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962 בשנת 2007, נועדו להסדיר את הצורך בקרבה משפחתית לילדים אשר חווים הליכי גירושין, על אחת כמה וכמה במקרים בהם המשפחה המורחבת יכולה לספק עזרה בתשלום מזונות הילדים, כאשר ההורים אינם יכולים לעשות זאת.

איזו דרך פעולה מאפשר החוק עם הסדרי ראייה?

כאשר אחד מן הצדדים בהליך הגירושין מנסה לפגוע בקשר בין הילד לבין סבא וסבתא שלו ולגרום לניתוק מוחלט של הקשר, יש להם את הזכות המלאה לפנות לבית המשפט לענייני משפחה במטרה לבקש ממנו שיורה להורים של הילד להעניק להם אפשרות לפגוש את הנכד שלהם, מבלי להתייחס לעבודה האם ההורים של הילד מעוניינים בכך או לא.
מומלץ מאוד לפנות לבית המשפט לענייני משפחה בליווי של עורך דין מקצועי בעל התמחות בתחום. עורך הדין יפעל לצורך מימוש הזכויות של הסבים והסבתות ויעשה כל שביכולתו כדי לאפשר להם לקיים קשר בריא עם הנכדים.

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

מאמרים בנושא משפחה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר