תביעה נגד יורשים

תוכן עניינים

כשאדם נפטר מן העולם, הוא מותיר אחריו רכוש ונכסים שהוא צבר במהלך חייו. רכוש זה מועבר ליורשיו של המנוח, בהתאם לצוואתו או שמא בהתאם לחוק הירושה. אולם, לא בכל המקרים המנוח משאיר אחריו אך ורק רכוש ונכסים, בחלק מהם המנוח מותיר אחריו גם חובות שיש לפרוע, ובמקרים אחרים המנוח מותיר אחריו אך ורק חובות. 

מה דינם של היורשים במקרים בהם המנוח הותיר אחריו חובות? האם ניתן לתבוע את היורשים בעקבות חובות המנוח? את התשובות לשאלות הללו תוכלו למצוא כאן.

 

תביעה נגד יורשים – מה קובע החוק?

כשאדם נפטר, מהרגע שבו הוא נפטר ועד הרגע שבו מחלקים את הירושה שהותיר אחריו בין יורשיו, הנכסים והחובות שלו מוגדרים בתור עיזבון. עיזבון של מנוח, כולל בתוכו את כלל הזכויות של המנוח ואת כלל החובות שלו. 

חוק הירושה, תשכ"ה-1965 קובע: אף אם אם האדם שנגדו קיים החוב הלך לעולמו, אין הדבר מונע את גביית החובות ממנו. כמו כן, החוק לא מעניק את האפשרות לתבוע את יורשיו של המנוח בעקבות חובות שהותיר אחריו, ניתן לגבות את חובות המנוח אך ורק מן העיזבון שהותיר אחריו. 

 

בשל העובדה כי עיזבון אינו מוגדר כישות משפטית, אין אפשרות לתבוע אותו והוא לא יכול להיות בעל דין. כאשר אנו מדברים על עיזבון אנחנו למעשה מדברים על כל החובות והזכויות שהמנוח העביר בירושה. 

 

כיצד ניתן לתבוע עיזבון?

כאמור, אין אפשרות לתבוע את העיזבון באופן ישיר; אף על פי כן, קיימות דרכים שבאמצעותן ניתן לגבות חובות מן העיזבון. 

  • הדרך הראשונה שבה ניתן לגבות חובות מן העיזבון, היא באמצעות הגשת תביעה נגד יורשיו של המנוח. תביעות מסוג זה, ניתן להגיש רק לאחר שהתקבל צו קיום צוואה או שמא צו ירושה. רק לאחר שמבררים מי הם יורשיו של המנוח ומה היקף הירושה יש אפשרות לתבוע את יורשי המנוח בנוגע לחובות שהותיר אחריו. 
  • דרך נוספת לגביית חובות מן העיזבון היא מינוי של מנהל צורך ניהול העיזבון, לאחר מינוי מנהל עיזבון ניתן להגיש נגדו תביעה. 

במקרים שבהם המנוח מותיר אחריו חובות בית המשפט ממנה מנהל עיזבון שאחראי על הנושאים הבאים: כינוס הנכסים אשר לוקחים חלק בעיזבון, כמו כן מנהל עזבון אחראי לכך שחובותיו של המנוח ישולמו ובמסגרת תפקידו הוא מפרסם הודעות לנושיו של המנוח, בהן הוא מזמין אותם לפרט את התביעות שלהם נגד המנוח. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

מאמרים בנושא משפחה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר