מסמך הבעת רצון

תוכן עניינים

מטרתו העיקרית של מסמך הבעת רצון הינה לסייע להורים לדאוג מבעוד מועד לילדיהם. זאת, במקרה שהם לא יוכלו להיות שם למענם כשהם עדיין קטינים. מדובר במסמך משפטי רשמי אשר מעניק לאפוטרופוסים חוקיים את האפשרות להחליט על אפוטרופוסים חלופיים, למקרים בהם לא תהיה להם אפשרות להמשיך לתפקד בתור אפוטרופוסים. 

 

מסמך הבעת רצון – על מה אנחנו מדברים?

כאשר אנו מדברים על מסמך הבעת רצון אנחנו למעשה מדברים על מסמך המעניק להורים את האפשרות לדאוג לילדים שלהם אם לא תהיה להם את היכולת והאפשרות להמשיך לטפל בהם וגם לבני משפחה אחרים אשר הם מהווים אפוטרופוסים עבורם. במסגרת מסמך הבעת רצון מציינים את השם של האפוטרופוס החלופי אשר יחליף את הוריו של הילד במקרים בהם הורי הילד לא יוכלו להמשיך למלא את תפקידם כהורים. 

 

בחלק גדול מן המקרים עריכה של מסמך זה עוזרת לשמר את שגרת חייו של הילד ותורמת למניעת ריבים וסכסוכים בין בני משפחה, הסכסוכים נוצרים בעקבות הרצון של מספר בני משפחה להתמנות לאפוטרופוסים חלופיים. בנקודה זו חשוב לציין כי עריכת מסמך הבעת הרצון אינה קובעת בוודאות כי בית המשפט ימנה לאפוטרופוס חלופי את האדם ששמו צויין במסגרת המסמך. אך במרבית המקרים בית המשפט מכבד את רצונו של האפוטרופוס הנוכחי של הילד. בית המשפט לא מכבד את רצונו של האפוטרופוס הנוכחי של הילד במקרים שבהם הוא סבור כי פעולה זו אינה לטובתו של הילד או במקרים שבהם האפוטרופוס החלופי שצויין במסמך לא מעוניין או אינו בעל יכולת לבצע את משימה זו. 

 

מהם היתרונות שמביא עמו מסמך הבעת רצון?

היתרון העיקרי של מסמך הבעת רצון הוא הודאות שהמסמך מעניק בנוגע לשמירה על שגרת החיים של הילד עד כמה שניתן. יתרונו הנוסף, הוא שבחלק גדול מן המקרים בהם מספר בני משפחה מעוניינים להתמנות לאפוטרופוסים חלופיים של הילד מסמך זה מונע ריבים וסכסוכים ביניהם. יתר על כן, מסמכי הבעת רצון אשר כוללים בתוכם הוראות מכוונות מסייעים לאפוטרופוס החלופי לפעול בהתאם לרצון של הורה הילד, חוסכים ממנו לבטים ועוזרים להקל על התפקיד שלו. 

 

מי יכול לשמש בתור אפוטרופוס חלופי?

כדי שאדם יוכל לשמש בתור אפוטרופוס חלופי עליו להיות מעל גיל 18, כמו כן עליו להסכים להיות האפוטרופוס החלופי של הילד. מאחר שמדובר בהחלטה הרת גורל, יש להתייחס אליה ברצינות ולהשתמש במלוא שיקול הדעת בעת הבחירה. יש אפשרות למנות יותר מאפוטרופוס חלופי אחד, באופן הזה לא כלל האחריות נופלת על בן אדם אחד. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

מאמרים בנושא משפחה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר