ביטול צו ירושה

תוכן עניינים

על מנת לבטל צו ירושה יש צורך בהגשת בקשה מתאימה בהתאם לתנאים שקובע חוק הירושה במדינת ישראל. כאשר אדם מתנגד לירושה מגיש בקשה לביטול צו ירושה הוא מעניק לרשם לענייני ירושה או לבית המשפט (הגוף שנתן את צו הירושה מלכתחילה) את האפשרות לערוך את הצו או שמא לבטל אותו לחלוטין, בעקבות טענות ו/או עובדות אליהן הוא לא היה מודע כאשר הוא נתן את צו הירושה.

בקשות לביטול צווי ירושה יכולות להתקבל רק לאחר שהרשם לענייני ירושה או בית המשפט הנפיקו את צו הירושה. במרבית המקרים אנשים נוהגים להגיש בקשה לביטול צו ירושה בעקבות העבודה כי לאחר הנפקת צו הירושה התגלתה צוואתו של המנוח אשר ההוראות הכתובות בה מורות כי יש לחלק את העיזבון שהותיר אחריו המנוח בדרך שונה מזו עליה מורה חוק הירושה.

 

ביטול צווי ירושה – למה אנחנו מתכוונים?

ביטול של צו ירושה שונה לחלוטין מתיקון צו ירושה. בדרך כלל בקשות לתיקון צווי ירושה מוגשות במקרים בהם מתגלה יורש נוסף אשר אינו רשום בצו הירושה, בעקבות כך יש לתקן את הצו כדי שאותו יורש יוכל לקבל את החלק שמגיע לו בהתאם לחוק הירושה.

לעומת זאת, כאשר אנו מדברים על ביטול צווי ירושה אנחנו למעשה מדברים על פסילה מוחלטת של צו ירושה, כאילו מעולם לא היה קיים.

 

יתר על כן, חשוב לשים לב להבדלים בין הליכים של ביטול צווי ירושה לבין הליכים של התנגדות לצוואה, אף על פי כן שאנשים רבים נוטים לחשוב כי מדובר בהליכים זהים, בפועל מדובר בהליכים שונים זה מזה וההבדלים ביניהם באים לידי ביטוי בנקודות הבאות: צווי ירושה ניתנים במקרים בהם לא קיימת צוואה, לעומת זאת הליכי התנגדות לצוואה מוגשים במקרים בהם קיימת צוואה. כמו כן, התנגדויות לקיום צוואה מוגשות טרם ניתנים צווים לקיום צוואה, מנגד הליכי ביטול של צווי ירושה מוגשים רק לאחר שהתקבל צו.

 

באילו מקרים צו ירושה מתבטל?

לא ניתן לקבל תשובה חד משמעית לשאלה זו מאחר וכל מקרה עומד בפני עצמו ושאלת הביטול תלויה במאפיינים השונים של כל מקרה. ביטול צו ירושה אינו דבר של מה בכך מאחר וצווי ירושה נחשבים לפסק דין הצהרתי שנוגע לכולם וקבוע מי היורשים החוקיים של המנוח, בעקבות כך צו ירושה נחשב לצו סופי אפילו אם קיימת בו טעות מסוימת והוא מוטעה מיסודו. מכאן אנו יכולים להבין כי צווי ירושה יבוטלו רק במקרים חריגים מאוד.

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

מאמרים בנושא משפחה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר