הסכם ממון לפני נישואין

תוכן עניינים

מטרתו העיקרית של הסכם ממון לפני הנישואין, היא להעניק את האפשרות לחלק את רכושם של בני הזוג ביניהם באופן שבו הם מעוניינים ולא, על פי מה שקבע המחוקק בחוק יחסי ממון, תשל"ג-1973. זאת במקרה שהזוג יחליט להתגרש. הסכם ממון, בהגדרתו הינו חוזה שנכרת בין בני זוג, על מנת להסדיר את חלוקת הרכוש ביניהם ואת התנהלותם הכספית. 

במקרים הנוגעים לגירושין של בני זוג, החשיבות של הסכם ממון נעשית משמעותית פי עשרות מונים, ולכן חשוב להיערך מבעוד מועד למקרים כאלו, שכידוע לכולנו, עשויים לקרות. הסכמי ממון, אינם נוגעים רק לחלוקת הנכסים בין בני הזוג, אלא שהם מכילים הסברים באשר לרמת המחייה והקיום שאליהם יגיעו כל אחד מבני הזוג לאחר הגירושין. כל אחד מבני הזוג צריך להבין מהן ההוצאות הכוללות שלו בנוגע למחייה וכמה הוא מסוגל לשלם בבוא העת.

 

מהי התועלת בעריכתו?

חוק יחסי ממון קובע, כי במהלך גירושין הזכויות הסוציאליות והרכוש של בני הזוג יחולקו ביניהם בצורה שווה ("מחצה ומחצה"). לעומת זאת, על ידי עריכה של הסכם ממון, בני הזוג יכולים להחליט על צורת חלוקה שונה בהתאם לרצונותיהם והעדפותיהם האישיים.

הסכמי ממון מעניקים לבני הזוג שלווה וראש שקט, מאחר שהם יודעים מה כל אחד מהם עתיד לקבל במקרה שהם יתגרשו. באמצעות הסכמי ממון, ראינו כבר לא פעם כיצד למנוע סכסוכים ודיונים ארוכים בבית המשפט.

במקרים מסוימים קיימת דחיפות גדולה יותר לחתום על הסכם ממון, לדוגמה: מקרים בהם אחד מבני הזוג מחזיק בנכסים רבים לעומת בן הזוג השני שאינו מחזיק באף נכס. 

 

הסכם ממון לפני נישואין

מרבית בני הזוג במדינת ישראל עורכים הסכמי ממון לפני נישואין ולא אחרי נישואין. הסכמי ממון לפני נישואין אינם נכנסים לתוקף עד שהם מקבלים אישור מתאים. המקומות שבהם ניתן לקבל אישורים על הסכמי ממון כיום הם: בית הדין הרבני, בית המשפט לעניינים משפחתיים, רשם הנישואין או נוטריון. 

הגוף שמעניק אישור על הסכם הממון, ראשית כל מוודא כי בני הזוג אכן חתמו על הסכם הממון מרצונם החופשי. רק לאחר מכן, הוא מאשר אותו. ברגע שבו מתקבל אישור על הסכם הממון הוא נכנס באופן רשמי לתוקף. 

ראוי לציין אפוא, כי קיים קושי רב יותר לקבל אישור על הסכמי ממון שנערכו לאחר נישואין. הסיבה לכך היא שהסכמי ממון שנערכים לפני נישואין אינם מחייבים אישור של בית המשפט, ויש אפשרות לאשר אותם גם אצל רשם הנישואין או נוטריון. חרף עובדה זו, הסכמי ממון שנערכים לאחר נישואין יכולים לקבל אישור אך ורק מבית המשפט. 

 

*האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד, ואין לראות בו כהמלצה לנקיטה/אי נקיטת פעולה מסוימת. כל המקבל החלטה על סמך האמור לעיל מבצע זו על סמך אחריותו בלבד.

מאמרים בנושא משפחה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר