איך מבצעים גביית חוב מזונות בהוצאה לפועל?

תוכן עניינים

אי תשלום של דמי המזונות הקבועים עלול לגרום למגוון בעיות ותרחישים. חשוב להבין כי תשלומי המזונות נועדו לילדי המשפחה ולרווחה שלהם, ובדיוק בעקבות הסיבה הזו האבות צריכים לשלם את דמי המזונות בצורה קבועה ומסודרת. 

ישנם מקרים רבים בהם האב לא רוצה לשלם את דמי המזונות על מנת לפגוע באישה שממנה הוא התגרש, ויתר על כן ישנם מקרים לא מעטים בהם לאבות אין את היכולת הכלכלית לשלם את דמי המזונות באופן קבוע – מאחר והם לא מצליחים לעמוד בסכומים הכספיים הגדולים שיש לשלם, כאשר עובר זמן רב הדבר נעשה קשה עוד יותר עקב הצמדת סכום הכסף המקורי. 

אם הגעתם לכאן כנראה שאתם חווים קושי מסוים בתשלום של דמי המזונות החודשיים, אנחנו ממליצים לכם לקיים שיחה עם הצד השני ולנסות לפתור זאת ביחד איתו. 

כאשר האב אינו משלם בצורה מסודרת את דמי המזונות או שמא הוא חורג באופן קבוע מהסכומים שהוא צריך לשלם, שני המקרים משמשים בתור עילה מספיקה אשר בגינה ניתן לפנות לרשות ההוצאה לפועל או לאחת הערכאות השונות על מנת לקבל עזרה בגביית התשלומים – גביית חוב מזונות בהוצאה לפועל, כפי שהוגדר במאמר.

כפי שכבר ציינו בתחילת המאמר, הפתרון היעיל ביותר למצבים מן הסוג הזה הוא קיום שיחה בין ההורים, תמיד עדיף להימנע מפנייה אל גורמים משפטיים ונקיטה של הליכים משפטיים אשר גורמים נזק לשני הצדדים. 

 

מהו חוק ההוצאה לפועל? (והקשר לגביית חוב מזונות בהוצאה לפועל)

חלק גדול מן האנשים במדינת ישראל אינם מכירים לעומק את חוק ההוצאה לפועל – ואם גם אתם לא מכירים את חוק ההוצאה לפועל הגעתם למקום הנכון, הכנו עבורכם הסבר מתומצת על מהות החוק. 

המטרה העליונה של חוק ההוצאה לפועל היא להביא לשוויון בין הזכויות של האישה לבין שמירה על הזכויות של האב, הסיבה לכך היא שבחלק גדול מן המקרים מצבו הכלכלי של האב אינו מאפשר לו לשלם את דמי המזונות הקבועים בפסק הדין. עקב כך חוק ההוצאה לפועל פועל להגן על רכוש האב, על הוצאת פקודת מאסר נגד האב ועל המשכורת של האב. על אף שחוק ההוצאה לפועל מגדיר את זכויות החייב ואת זכויות הזוכה כאחד, במקרים של חוב מזונות בהוצאה לפועל הדבר אינו כך. 

בפני רשות ההוצאה לפועל ניצבת האפשרות להגביל את המשכורת של האב, כמו כן האב לא יכול לחלק את החוב לכמה תשלומים שהוא רוצה וכן הלאה. המטרה העיקרית של הסנקציות הללו היא לוודא שתשלומי המזונות יגיעו אל האישה באופן מסודר ובתאריך שבו הם צריכים להתקבל על מנת לאפשר לילדים לחיות בצורה מכובדת ובסיסית לפחות. יחסו של חוק ההוצאה לפועל הוא הרבה יותר נוקשה לצד החייב בתיק, זאת כדי למנוע מצבים בהם הילדים רעבים וסובלים ממחסור בצרכי מחייה בסיסיים. 

 

ישנם לא מעט מקרים בהם מצבה הכלכלי של האישה לא מאפשר לה לשכור את השירותים של עורך דין מומחה כדי שיסייע לה בתהליך גביית חוב מזונות בהוצאה לפועל. נוסף על כך, לא חסרים מקרים בהם נשים מגישות בקשה לפתיחת תיק נגד הגבר רק כדי לנקום בו. 

 

 

יורדים לעובי הקורה – מה זה גביית חוב מזונות בהוצאה לפועל?

כאשר האב אינו עומד בתאריך התשלום של דמי המזונות אשר נקבע על פי פסק הדין, בפני האישה ניצבת האפשרות לפנות אל רשות ההוצאה לפועל ולהגיש מכתב בקשה לגבייה של החוב, קיימים שני מסלולים שבהם יכולה לבחור האישה: מסלול רגיל או מסלול המזונות. 

במקרים שבהם האישה בוחרת במסלול הרגיל, תישלח אל האב אזהרה מרשות ההוצאה לפועל בגין החוב, מהרגע שבו האב מקבל את האזהרה יש לו 20 ימים לפרוע את החוב, במקרים שבהם האב אינו פורע את החוב לאחר 20 ימים, לרשות ההוצאה לפועל יש את האפשרות להטיל עליו מגבלות שונות. 

אנשים רבים אינם יודעים באיזו לשכה ניתן להגיש בקשה לפתיחת תיק בהוצאה לפועל בגין תשלום דמי מזונות, אל דאגה בשביל זה אנחנו כאן. 

תוכלו להגיש בקשה לפתיחת תיק בהוצאה לפועל בגין תשלום דמי מזונות בכל אחת מלשכות ההוצאה לפועל הקיימות בארץ. 

כאשר האב לא מעוניין לשלם את החוב ובמקביל הוא גם לא נוקט בפעולות אחרות בקשר לחוב (הגשת בקשה של עיכוב הליכים לרשות ההוצאה לפועל ועוד), ברגע שתקופת האזהרה תגיע לסיומה לרשות ההוצאה לפועל תהיה האפשרות להטיל על האב מגבלות מגוונות כמו: צו עיכוב יציאה ממדינת ישראל, עיקולים שונים ועוד.  

 

המסלולים שבהם ניתן לבחור במקרים של חוב מזונות בהוצאה לפועל

כפי שכבר ציינו בפניכם, ניתן לבחור במסלול אחד מתוך שני מסלולים שונים כאשר זה נוגע לחוב מזונות ברשות ההוצאה לפועל. כעת נפרט לעומק על כל אחד מן המסלולים שבהם ניתן לבחור. 

  • מסלול מזונות – כאשר האישה בוחרת במסלול המזונות, האחריות למימוש של פסק הדין עוברת לידיה של רשות ההוצאה לפועל והשאיפה היא שהאישה תתערב כמה שפחות בתהליך. רשות ההוצאה לפועל היא זו אשר פועלת לגביית החוב מן האב. 
  • מסלול רגיל – כאשר האישה בוחרת במסלול הרגיל עליה לנהל את התיק בהוצאה לפועל בכוחות עצמה או תוך כדי קבלת שירות מעורך דין מומחה בהליכי הוצאה לפועל אשר יסייע בהתנהלות בתיק. בפני האישה ניצבת האפשרות להגיש בקשה לנקיטת הליכים שונים כנגד האב. 

 

מתי ניתן לפנות לרשות ההוצאה לפועל?

אישה יכולה לפנות לרשות ההוצאה לפועל ולהגיש בקשה לפתיחה של תיק בנוגע לתשלום דמי מזונות רק כאשר היא מחזיקה בידה הסכם גירושין או פסק דין המזכה אותה בדמי מזונות. 

 

מזונות ילדים – על מה אנחנו מדברים?

מזונות ילדים הינם דמי המזונות הפופולריים יותר במדינת ישראל, אלו שמרבית האוכלוסייה הישראלית מכירה. במסגרת מזונות ילדים על החייב לשלם בכל חודש לזוכה סכום כספי מסוים שמטרתו לספק את הצרכים הבסיסיים של ילדי המשפחה שטרם הגיעו לגיל 18 שנים, ברוב המוחלט של המקרים הכספים נשלחים ישירות אל ההורה שלקח את האחריות על הילדים. לרוב האישה היא זו אשר לוקחת את האחריות על ילדי המשפחה. 

חשוב להבין כי יחסו של החוק למזונות אישה ויחסו של החוק למזונות ילדים משתנה בהתאם לשינוי המציאות בארץ. נכון לשנת 2022 הכמות של נשים במדינת ישראל אשר מנהלות קריירות מוצלחות היא הגדולה ביותר שהייתה, הכוונה היא שאם בעבר תפקיד האישה היה להישאר בבית, הרי שב-2022 ברור לכל שהמצב שונה לחלוטין. בשל כך ישנם מקרים בהם האישה היא לא זו אשר לוקחת את האחריות העיקרית על הטיפול בילדי המשפחה, לצד המקרים הללו קיימים מקרים רבים בהם האב מעוניין לקחת את האחריות העיקרית על הטיפול בילדי המשפחה. אי לכך ובהתאם לזאת, חלוקת דמי המזונות אינה קבועה והיא משתנה בהתאם לכל מקרה, לא תמיד הגבר הוא זה אשר צריך לשלם את תשלומי המזונות. 

 

תשלומי מזונות ילדים נועדו לדאוג לכל הצרכים הבסיסיים של ילדי המשפחה לרבות: לבוש בסיסי, מזון, שתייה, טיפולים רפואיים, מסגרת לימודים ועוד. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

הצוות שלנו לרשותכם

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר