ביטול והשבה חוזה

תוכן עניינים

התקשרות בחוזה בין עסקים לעסקים, אנשים פרטיים לאחרים פרטיים ובין אנשים לעסקים היא דבר נפוץ בקרב אנשים אשר רוצים לעגן את תנאי ההתקשרות ביניהם. חוזים לא פעם מהווים לא רק את העיגון המשפטי להסכם עצמו, אלא שהם גם משמשים לחיזוק ההתחייבות בין הצדדים. אנשים נוטים פחות לעבור על חוזה שחתמו עם מישהו בכתב, לעומת אם החוזה רק נאמר בעל פה – ללא עיגון תנאים, הגבלות ומקרים פרטיים מכל סוג העלולים להתרחש לכל אחד.

 

אז חוזים יש לקיים, וכל בר דעת מבין זאת. עם זאת, לא אחת אנו נתקלים במקרים בהם חתמנו על חוזה אך לאחר זמן מה, אנו סבורים כי צד אחד הפר את אחד מסעיפיו. מה עושים במקרה כזה? האם ניתן לבטל את החוזה? אז חוק החוזים מותיר לנו לבטל את החוזה במקרה בו התבצעה הפרת חוזה. כאן יש להבדיל בין הפרה יסודית להפרה חוזית שאינה יסודית.

 

מה ההבדל בין הפרה יסודית להפרה שאינה יסודית?

הפרה יסודית, בשפה פשוטה היא הפרה שלא ניתן להניח לגביה שאדם אשר מצוי בקו השפיות היה מפר אותה אילו ידע את השלכותיה. כשאדם מסוים מעוניין לתבוע אדם אחר בגין הפרה, רצוי שיציין במכתב ההתראה או בהליכים המשפטיים באיזה סוג הפרה מדובר – הפרה יסודית או לא? החוק רואה אחרת הפרות מהסוג הראשון או האחרון.

 

באילו מקרים נוספים ניתן לבצע ביטול והשבה של חוזה?

ישנן מספר עילות המותירות ביטול של חוזה על פי חוק החוזים, למשל: היעדר מסויימות, טעות, הטעיה, חוזה למראית עין, גמירת דעת ועוד. ניתן לבטל את החוזה בנסיבות אחרות כגון כריתת החוזה תוך מצב נפשי או בריאותי מעורער של אחד מן הצדדים, כוונת זדון או חוזה שנכרת באופן בלתי חוקי על פי אחד מהסעיפים האחרים כפי שפוסק חוק החוזים.

 

מה קורה במידה וקרתה פגיעה המפרה סעיף בחוזה אך לא התבצעה הפרה יסודית?

במקרה בו ההפרה שנעשתה אינה יסודית, ככל שהצד המעוניין לבטל את החוזה מעניק פרק זמן סביר ליציאה מן החוזה (בהתאם לנסיבות המקרה), ניתן לבטל את החוזה על ידי הצד שנפגע מאחד מהסעיפים שבו.

יש לציין אפוא, כי חוזים הוא נושא מורכב שעשוי להיות נתון לפרשנויות שונות, ועל כן הפרה שנראית יסודית לאחד אינה בהכרח הפרה שתיראה כך לאדם אחר ולהיפך. זאת בדיוק הסיבה שמומלץ לבחון את העניינים בעין משפטית על ידי אדם בקיא בתחום המשפט כמו עורך דין.

מאמרים בנושא משפט מסחרי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר