התערבות לא הוגנת

תוכן עניינים

עוולת התערבות לא הוגנת היא אחת מן העוולות אשר לוקחות חלק בחוק עוולות מסחריות שמטרתו היא לשמור על בתי העסק במדינת ישראל מפני פעולות לא חוקיות שעלולות להוביל לפגיעה בבתי העסק. 

עוולת התערבות לא הוגנת נקראת גם "מניעת גישה לעסק", עוולת התערבות לא הוגנת קובעת כי חל איסור על בית עסק למנוע או להכביד בצורה לא הוגנת על הגישה של לקוחות, ספקים ועובדים לבית עסק אחר, לנכס אחר או לשירות שמעניק אדם אחר. 

 

קיימים שלושה יסודות שונים אשר יש להוכיח אותם על מנת להוכיח כי התקיימה עוולת התערבות לא הוגנת. 

היסודות הללו הם: 

  • קיום של שני עוסקים שונים, אחד מהם הוא התובע והשני הוא הנתבע. 

אדם שאינו עוסק אינו ייחשב כמבצע של עוולת התערבות לא הוגנת. לצורך הדוגמא, אם לקוח שלא היה מרוצה משירות של עוסק מסוים מטריד את אותו עוסק כדי לקבל פיצוי על השירות, הדבר לא ייחשב לעוולת התערבות לא הוגנת. 

בנוסף על כך, גם במקרים בהם אדם אשר גר בסמוך לבית עסק ומבצע פעולות אשר מפריעות לגישה של לקוחות אל בית העסק על מנת שהבעלים של בית העסק יעבור למקום אחר, הדבר לא ייחשב לעוולת התערבות לא הוגנת. 

  • יש להוכיח כי פעולותיו של הנתבע מונעות או מכבידות על גישה של לקוחות, עובדים וספקים אל בית העסק, אל הנכס או אל השירות שמעניק התובע, יסוד זה אינו מתייחס לדרך בה מבוצעת מניעת הגישה או ההכבדה על הגישה לבית העסק. 

כדי שיסוד זה יתקיים יש צורך בהוכחת פעולה חד פעמית או פעולה מתמשכת, במניעה באמצעות שימוש באמצעים פיזיים, באמצעות שימוש באמצעים טכנולוגיים או באמצעות שימוש בכל אמצעי אחר. 

ההגדרה לגישה על פי יסוד זה היא כל דרך בה בית העסק יוצר קשר עם לקוחות, ספקים או עובדים. גישה אינה חייבת להיות גישה פיזית, היא יכולה להיות גם גישה אלקטרונית על פי יסוד זה, לדוגמא אתר אינטרנט. 

על פי יסוד זה הכבדה אינה חייבת להיות הכבדה פיזית, היא יכולה להיות גם הכבדה טכנית, כל הכבדה טכנית כזו או אחרת צריכה להיות בגבולות של מניעת גישה לעסק על מנת שהיא תחשב כהוכחה לקיום יסוד זה. 

  • הפעולות שביצע הנתבע נעשו בצורה לא הוגנת. 

מאמרים בנושא משפט מסחרי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר