גזל סוד מסחרי

תוכן עניינים

הסעיף החמישי בחוק עוולות מסחריות (חוק עוולות מסחריות הוא חוק שמטרתו לשמור על בתי העסק השונים בארץ מפני פעולות לא הוגנות אשר עשויות לפגוע בהם) מגדיר סוד מסחרי בתור מידע עסקי אשר מעניק לבעלים שלו יתרון מסוים על פני המתחרים שלו. בגדול, מדובר על מידע שאף אחד אינו יודע מלבד הבעלים שלו, ולא ניתן לגלות אותו בקלות. 

במאמר זה תוכלו למצוא את כל המידע הרלוונטי ביותר בנוגע לעוולת גזל סוד מסחרי. 

 

קצת על סוד מסחרי

על מנת להוכיח את הקיום של סוד מסחרי כזה או אחר, יש להוכיח כי אותו מידע סודי אכן בעל ערך כלכלי ממשי אשר מעניק לבעלים שלו יתרון על מתחריו. כלומר, סוד מסחרי הוא מידע סודי שגילוי שלו יכול לעזור למתחרים של בעל המידע לחסוך בהוצאות, לחסוך זמן יקר ולחסוך מאמץ. 

קיימת דרישה כי הסוד המסחרי יהיה מידע חסוי שלא ניתן לגלות אותו בקלות. במידה והמידע מונגש לציבור או שמא מדובר במוצר אשר מוצע למכירה לציבור, הדבר אינו נחשב לסוד מסחרי. בנוסף על כך, קיימת חובה על בעל המידע הסודי לבצע פעולות סבירות שמטרתן לשמור על הסודיות של אותו מידע. על פי כך, מידע סודי שלא מבוצעות פעולות סבירות כדי לשמור על סודיותו לא ייחשב לסוד מסחרי. 

בחלק מן המקרים קשה להוכיח כי מידע מסוים הוא אכן סוד מסחרי, בשל כך בעלי עסקים רבים מחתימים את העובדים שלהם, את הלקוחות שלהם ואת הספקים שלהם על חוזה סודיות בו הם קובעים כי המידע אליו הם נחשפים נחשב לסוד מסחרי. בכל מקרה בו אדם חותם על חוזה סודיות, המידע אליו הוא נחשף ייחשב לסוד מסחרי. 

 

כיצד בא לידי ביטוי גזל סוד מסחרי

חוק עוולות מסחריות קובע כי אסור לעשות שימוש בסוד מסחרי או לגנוב סוד מסחרי מאדם אחר על ידי שימוש באמצעים אסורים וללא הסכמתו של בעל הסוד המסחרי. 

לצורך הדוגמא, עובד אשר נחשף למידע סודי במהלך העבודה שלו בחברה מסוימת מעביר את אותו מידע לחברה מתחרה בתמורה לסכום כספי מסוים. כל מידע הקיים בחברה יכול להיחשב למידע סודי כל עוד הוא לא נחלתו של הכלל.

כל אדם אשר נפגע מגזל סוד מסחרי רשאי להגיש תביעה ללא הוכחה של נזק בה הוא דורש פיצויים כספיים עד לגובה של 100 אלף שקלים. 

מאמרים בנושא משפט מסחרי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר