עוולת גרם הפרת חוזה

תוכן עניינים

כאשר אנו מדברים על גרם הפרת חוזה אנחנו למעשה מדברים על מצב שבו אדם גורם לאדם אחר להפר חוזה שאליו הוא התחייב אל מול גורם שלישי. לצורך הדוגמה: אסף ומשה חותמים על חוזה לצורך התקשרות ביניהם, אך

אסף לא מקיים את החלק שלו בחוזה מאחר שעידו גרם לו לבצע הפרה של החוזה על ידי פעולה לא לגיטימית שהוא ביצע כלפיו. עידו יכול להוביל למצב בו החוזה שנכרת בין משה לאסף מופר במגוון דרכים שונות, אם יצליחו להוכיח כי עידו הוא זה שגרם להפרת החוזה – קיים סיכוי כי הוא יחוייב בתשלום פיצויים. 

 

עוולת גרם הפרת חוזה הינה עילה לתביעה, במקרים בהם מצליחים להוכיח עילה לעוולת גרם הפרת חוזה ניתן לקבל סעד משפטי. אף על פי שבעוולה זו מצוינת המילה חוזה, עוולת גרם הפרת חוזה לוקח חלקת דווקא בפקודות הנזיקין של החוק במדינת ישראל. 

עוולת גרם הפרת חוזה מופיעה בסעיף 62 לפקודת הנזיקין והיא כתובה באופן הבא: "מי שביודעין ובלי צידוק מספיק גורם לאדם שיפר חוזה מחייב כדין שבינו לבין אדם שלישי הריהו עושה עוולה כלפי אותו אדם שלישי, אולם האדם השלישי לא יוכל להיפרע פיצויים בעד עוולה זו אלא אם סבל על ידי כך נזק ממון."

 

אילו גורמים צריכים להתקיים על מנת להוכיח עוולת גרם הפרת חוזה?

סעיף 62 לפקודת הנזיקין מלמד אותנו כי ישנם חמישה גורמים שונים אשר צריכים להתקיים על מנת להוכיח כי מקרה מסוים הוא למעשה מקרה של גרם הפרת חוזה. כעת נציג בפניכם את חמשת הגורמים:

  • קיום חוזה מחייב בהתאם לחוק – החוזה הקיים צריך לעמוד בדרישות החוק הנוגעות לקיומו של חוזה תקין ותקף. 
  • הפרה של החוזה – המעשה אשר בוצע צריך להוות הפרה של חוזה. ההגדרה להפרה של חוזה קיימת בחוק החוזים. 
  • גרימה של הפרת חוזה – המעשה אשר בוצע צריך להיות מעשה אשר הוביל להפרה של חוזה שנכרת בין שני גורמים (אסף ומשה, על פי הדוגמא בפסקה הקודמת). אם המעשה שבוצע אינו הוביל להפרה של חוזה, הרי שהמקרה אינו נחשב לגרם הפרת חוזה.
  • ביודעין – המעשה אשר בוצע והוביל להפרה של החוזה שנכרת בין אסף למשה צריך להתבצע במודעות של עידו לכך שהוא גורם להפרה של חוזה. זוהי דרישה בעלת חשיבות רבה מאחר שבחלק גדול מן הקרים אנשים גורמים להפרה של חוזים ללא ידיעה שקיים חוזה וכי הם גורמים להפרה שלו.
  • לא קיים צידוק מספיק – האדם אשר גורם להפרת החוזה צריך לפעול ללא כל תירוץ טוב לפעולה שלו, תירוץ טוב הוא למעשה תירוץ שמצדיק את מעשיו של אותו אדם. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

מאמרים בנושא משפט מסחרי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר