כמה עולה פירוק שותפות עסקית?

תוכן עניינים

פירוק שותפות עסקית יכול להיות תהליך ארוך, מורכב ויקר. אנשים רבים נכנסים בהתלהבות לשותפות עסקית מבטיחה, אך מעטים חושבים על האפשרות שהיא עשויה להגיע לקיצה. מה קורה ששותפות מתפרקת? כמה באמת זה עולה? במאמר זה נבחן את הגורמים המשפיעים על עלות פירוק שותפות. נסקור את תהליך הפירוק עצמו, הכולל חלוקת נכסים, הסדרת חובות וסגירת חשבונות. נבין מה משפיע על המורכבות והמחיר – האם זה גודל העסק, מספר השותפים או מהות היחסים ביניהם? וכמובן, נאמוד כמה בדיוק זה עלול לעלות במקרים שונים. אז אם אתם שותפים בעסק ורוצים להבין מה צופן העתיד במקרה של פירוק, כדאי שתמשיכו לקרוא.

ככל שהעסק גדול יותר, כך ההליך יקר יותר

גודל העסק ומורכבותו הם כנראה הגורם המשמעותי ביותר המשפיע על העלויות. כאשר מדובר בעסק קטן יחסית, עם מספר שותפים מוגבל, היקף פעילות מצומצם וכמות נכסים קטנה, ניתן לפרק את השותפות בקלות ובעלות נמוכה יחסית. לעומת זאת, בעסק גדול שיש בו עשרות עובדים, מוצרים ושירותים רבים, לקוחות וספקים רבים, נדל"ן וציוד יקר ערך – תהליך הפירוק הופך להיות סבוך וארוך יותר.

יש צורך לבצע חלוקה של נכסי העסק, וככל שמדובר ביותר נכסים כך התהליך מורכב יותר מבחינה לוגיסטית ומשפטית. כמו כן, יש לסגור חשבונות בנק, להסדיר חוזים עם ספקים ולקוחות, לפטר עובדים ולבצע מגוון פעולות נוספות. כל אלו דורשים השקעה רבה של זמן וכסף, ומעלים בהתאם את עלויות שכר הטרחה של עורכי הדין, רואי החשבון ושאר אנשי המקצוע המעורבים.

 

בפירוק שותפות – יותר שותפים, יותר עלויות

מספר השותפים בעסק הוא גורם מפתח נוסף בקביעת עלות פירוק השותפות העסקית. עסק עם שני שותפים בודדים אשר חולקים נכסים בודדים הוא שונה לחלוטין משותפות עם עשרה שותפים או יותר, שלכל אחד מהם יש דרישות וציפיות משלו. ככל שיש יותר שותפים כך גדלה מורכבות הטיפול בכל שלב בתהליך הפירוק.

יש צורך בהרבה יותר תיאומים, דיונים ומשא ומתן על מנת להגיע להסכמות בין כל הצדדים לגבי אופן הפירוק. כמו כן, קיים סיכוי גבוה יותר לסכסוכים ומחלוקות בין חלק מהשותפים שידרשו התערבות משפטית, והדבר כמובן מאריך ומקשה את התהליך כולו ומוסיף עלויות באופן משמעותי.

 

יחסים אישיים טובים חוסכים בהוצאות

היחסים שבין השותפים הם מרכיב חשוב ביותר בהצלחת תהליך פירוק השותפות, ויכולים לחסוך זמן וכסף רב אם הם טובים, או לחילופין לייקר מאוד את התהליך אם יש חיכוכים ומתיחויות. שותפים שמכירים שנים רבות, עובדים בשיתוף פעולה מלא ויש ביניהם אמון הדדי וכבוד – יכולים לפרק את השותפות בצורה מסודרת ללא צורך בעזרה חיצונית רבה. הם מגיעים להסכמות בנוגע לחלוקת נכסים והתחייבויות, וחוסכים זמן וכסף רב שהיה מתבזבז במסגרת הליכים משפטיים וכתוצאה ממעורבות של גורמים חיצוניים.

לעומתם, שותפים עם סכסוכים ישנים ואמון מוגבל ירצו להוציא את מירב התועלת לטובתם האישית בתהליך הפירוק, והדבר יוביל בהכרח לעימותים מתמשכים ומעורבות נרחבת של עורכי דין לצורך יישוב המחלוקות. המחיר הסופי שישלמו השותפים במקרה זה עבור פירוק השותפות יהיה גבוה בהרבה.

 

 סכסוכים משפטיים אינם תורמים לתהליך

כאשר בין השותפים מתגלעים סכסוכים משפטיים סביב נושאים שונים הקשורים לפירוק השותפות, הדבר הופך מיד את כל התהליך ליקר וממושך בהרבה. סכסוכים משפטיים דורשים הגשת תביעות, קיום דיונים, הכנת מסמכים, קבלת חוות דעת מומחים וכדומה. כל אלה כרוכים בשעות עבודה נוספות של עורכי דין ובעלי מקצוע נוספים ובכך מייקרים את העלויות.

 

הסכם שותפות – המפתח לפירוק שותפות ללא חיכוכים

הסכם שותפות מסודר ומפורט הוא הבסיס לכל שותפות עסקית מוצלחת. חשוב מאוד להקדיש זמן ומחשבה בתחילת הדרך לניסוח הסכם ברור וממצה, אשר יגדיר במדויק את הזכויות והחובות של כל שותף. הסכם שותפות טוב יכלול בין היתר התייחסות לאחוזי ההחזקה של כל שותף, לחלוקת רווחים והפסדים, לתהליך קבלת החלטות, ואף לאופן הפירוק והחלוקה של נכסי השותפות במידה שזו תתפרק יום אחד.

עריכת הסכם שותפות מפורט הכולל תנאים ברורים לעת פירוק, יכול לחסוך לשותפים זמן וכסף רב בעתיד. ההסכם יאפשר הסדרת סוגיות רבות מבעוד מועד וימנע מחלוקות ודיונים משפטיים שיקרו ויאריכו את תהליך הפירוק. אם הייתה הבנה שורשית ועמוקה בין השותפים כבר בייסוד השותפות, יהיה קל יותר לחלק ביניהם נכסים וחובות באופן הוגן ושקוף עם סיום עידן השותפות העסקית שלהם.

 

שלב אחר שלב – כך מפרקים שותפות עסקית

  • פירעון חובות – בשלב הראשון של תהליך פירוק השותפות, יש להסדיר את כל החובות והמחויבויות הכספיות הקיימות כלפי צדדים חיצוניים. זאת לרבות פירעון מלא של הלוואות שנלקחו מהבנק, תשלומים אחרונים לספקים על חשבוניות פתוחות, החזרי מע"מ ומסים שטרם שולמו, ועוד. חשוב לקבל אישורים בכתב על סילוק החובות על מנת למנוע בעיות בהמשך.
  • החזר הלוואות בעלים – בנוסף להלוואות מבנקים, יש לבחון האם בעלי השותפות עצמם השקיעו הון והלוואות כדי לממן את העסק. אם כן, כעת יש להכין תוכנית להחזר הלוואות אלה, שכן מדובר בכספים אישיים של השותפים.
  • הפסקת פעילות – בשלב הבא יש לוודא הפסקה מוחלטת של הפעילות העסקית של השותפות. יש להפסיק לקבל הזמנות חדשות, לסיים שירותים ללקוחות קיימים, להודיע לספקים על סגירת העסק ולקיים פגישות לפיטורי עובדים אם ישנם.
  • סגירת השותפות מול רשויות – בשלב מתקדם יותר, יש לבצע סגירת תיקים של השותפות מול פקיד השומה, מע"מ, ביטוח לאומי ורשם השותפויות. הדבר נחוץ כדי לקבל אישורים על סגירת השותפות.
  • מימוש נכסים וחלוקה – לקראת סיום, יש להמיר נכסים שנותרו כמו רכבים, מלאים וציוד לכסף מזומן, ואז לחלק את היתרה הכספית שנותרה (לאחר ניכוי כל ההוצאות) בין השותפים לפי חלקם.
  • דיווח סופי רשם השותפויות – השלב האחרון הוא דיווח לרשם השותפויות על סיום רשמי של תהליך הפירוק וקבלת אישורו לכך. זו נקודת הסיום הפורמלית של קיום השותפות.

 

אז… בכמה כסף מדובר?

עלות פירוק השותפות משתנה באופן משמעותי בין מקרה למקרה, בהתאם לגודל העסק, מספר השותפים, מורכבות היחסים וקיומם של סכסוכים משפטיים. בשותפות קטנה עם שני שותפים שמחליטים להיפרד ללא סכסוכים, העלות יכולה לנוע בין 10,000 ש"ח ל-50,000 ש"ח. מנגד, בשותפות גדולה ומורכבת עם חילוקי דעות הדורשים טיפול משפטי, העלות יכולה בהחלט להגיע למאות אלפי שקלים, אם לא יותר. גם אם לא הגעתם למצב של סכסוך משפטי, כדאי לקחת בחשבון כי לפחות 50,000-100,000 ש"ח עלולים "להישרף" בתהליך פירוק ממוצע של עסק בינוני.

 

טיפים לפירוק נכון של השותפות

הכנו עבורכם מספר טיפים שיעזרו לכם לייעל באופן משמעותי את ההתנהלות שלכם במסגרת תהליך פירוק השותפות העסקית, כך תוכלו לחסוך זמן יקר ולא מעט כסף. 

  • מנו מומחה חיצוני שינהל את התהליך – מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין בעל ניסיון בפירוק שותפויות, שיוביל וירכז את כל התהליך באופן מקצועי. עורך הדין יפעל לייעול ההליכים, ימנע עיכובים, ויסייע בגישור בין השותפים במידת הצורך. כמו כן, הוא יכול לתת המלצות לגבי אופן החלוקה ההוגן ביותר של נכסי השותפות עפ"י ניסיונו הרב. עלות העסקתו עשויה לחסוך בטווח הארוך הוצאות משפטיות ובזבוז זמן יקר של השותפים עצמם בהתרוצצות בין בעלי מקצוע רבים.
  • בחרו נציג אחד להתנהלות מול גורמים חיצוניים – אם יש מספר שותפים, מומלץ למנות נציג אחד שיוביל את הטיפול מול כל הגורמים החיצוניים השונים לרבות בנקים, ספקים, לקוחות, עובדים ורשויות מס. פעולה זו תייעל מאוד את תהליך איסוף והעברת המידע הנדרש בין הצדדים ותמנע אי-הבנות. הנציג ירכז ויעדכן את שאר השותפים באופן שוטף לגבי התקדמות הטיפול בכל נושא.
  • העדיפו פשרה על פני עימות בסוגיות שנויות במחלוקת – בהחלט ייתכנו מצבים בהם השותפים לא מסכימים ביניהם לגבי האופן שבו יש לחלק נכס או התחייבויות כלשהן. במקרים מסוג זה, עדיף לנסות ולמצוא פשרה ולוותר מעט, במקום להסתבך בהליכים משפטיים ארוכים ויקרים שיעכבו מאוד את סיום הפירוק. שמרו על גמישות שתאפשר לכם להגיע להסדרים ולסגור את הפערים הקיימים.

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: