בוררות בין לאומית

תוכן עניינים

במקרים מסוימים בין אנשים, עסקים או חברות רבים בוחרים לחתום חוזה המכיל סעיף הנוגע לביצוע בוררות בינלאומית במידת הצורך. הסיבה שסעיף זה נוסף מלכתחילה, מקורה ביתרונות רבים אשר הליך הבוררות זוקף לזכותו כמו יעילות בזמן, נייטרליות הצדדים ועוד. משמעותה של בוררות בינלאומית, היא שכפי שהיינו מנהלים הליך בוררות רגיל, כאן במדינת ישראל, מחוץ לכותלי בית המשפט – כך אנו מבצעים את אותו הדבר; השוני היחיד הוא המיקום הגיאוגרפי – מדינה זרה ולא מדינת המוצא.

 

בואו ונסקור כמה מן היתרונות הנוגעים לבוררות במדינה זרה:

ראשית כל, סודיות מוגברת – ישנו איסור על חשיפה לתקשורת של הליכי בוררות המתקיימים באופן בינלאומי. דבר זה מאפשר ליצור מרחב בטוח בו ניתן להגיד את הדברים מבלי לחשוש שיתפרסמו ברבים, אלא כאן יש מטרה אחת: לפתור את הסכסוך או הבעיה אליה נקלעו הצדדים באופן המיטבי, תוך סיום ההליך בזמן קצר ככל הניתן. 

 

שנית, מדובר בהליך גמיש יחסית. בעוד שבית המשפט נוקט במשמעת זמנים וצעדים עבור מי שמפר את כלליו הדי נוקשים יש לומר, בבוררות אין זה מתנהל כך. ההליך אינו הליך משפטי, וכך הלחץ וה"עול" הכרוך בהליך משפטי יורד לחלוטין מכתפיהם של הצדדים. זה לבטח יכול לסייע רבות לסיום הסכסוך.

 

זמן – אומרים שזמן הוא המשאב היקר ביותר לאדם. שנה אחת של הליכים משפטיים לא חוזרת לעולם, ועל כן יתרונו של הליך הבוררות משחק כאן תפקיד משמעותי במיוחד. הליכי בוררות כמעט תמיד אורכים פחות זמן מאשר הליכים משפטיים העמוסים בבירוקרטיה רבה וקשה ללא מעט אנשים.

 

מה קורה אם לא הוחלט מראש על פנייה לבוררות בינלאומית?

יש מקרים מסוימים בהם ההחלטה לפנות לבוררות בינלאומית הוחלטה רק לאחר מכן, על ידי אחד מהצדדים או בשיתוף פעולה ביניהם. מה קורה במקרה כזה? האם ניתן להגיע לבוררות בינלאומית? אז התשובה היא שאם הצדדים אכן הגיעו להסכמה חד משמעית שהם מעוניינים לסגור את ההליכים בהליך בוררות בינלאומי במקום להיקלע ל"סחבת" המלווה הליכים משפטיים לא פעם – ניתן לעשות זאת ומומלץ שהסכמה זו בין הצדדים תירשם בכתב.

 

לסיכום – מה כדאי, בוררות או הליכים משפטיים?

לא בכדי הפכה הבוררות הבינלאומית לאחת האופציות המועדפות בקרב בעלי עסקים שנקלעו לסכסוך עסקי. במקרים רבים, העובדה שמבצעים את הבוררות ונהנים מיתרונותיה הרבים אכן עשויה לתרום לסיום ההליך ביעילות – כמה שיותר מהר, ומאידך – עסקים אשר נקלעו לסכסוך בינלאומי, עשויים לעיתים להרגיש שקיום ההליך במדינה שלהם אינו פותר את הסכסוך, אלא להפך – מותיר אותם במקום נחות יותר מאחרים, שכן באופן טבעי כל אחד ירגיש יותר בנוח כאשר כל הליך לא נעים (בין אם משפטי או בבוררות) מתנהל תחת מדינתו.

מאמרים בנושא משפט מסחרי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר