הפרת הסכם חוזה

תוכן עניינים

על מנת שחברות יוכלו לקבל ביטחון בקבלת שירותים מסוימים, בקבלת תשלום או בביטוח זכויותיהם אל מול חברה נותנת שירות או כל גורם עסקי כזה או אחר – מקובל להשתמש בעולם העסקים בחוזים. למעשה, ללא חוזים יהיה נכון לומר שפעילויות עסקיות היו פועלות בקנה מידה קטן הרבה יותר, או לא בכלל. חוזים הם למעשה "תעודת הביטוח" של חברה מסוימת או עסק מסוים הנועדה לעגן את יחסי ה"תן וקח" בין הצדדים.

 

כאשר חוזה מופר

לחוזים יש משמעות משפטית, והיא באה לידי ביטוי כאשר אחד מסעיפי החוזה מופר. אז ניתן לכאורה לפתוח בהליכים משפטיים בהתאם להפרה – ולמעשה פעולה זו נקראת "אכיפת החוזה". אך גם כאשר אוכפים את החוזה, לא מספיק לדעת איזה סעיף הופר אלא שחשוב להבין – האם הסעיפים שנכתבו בחוזה בכלל חוקיים? האם ההפרה שקרתה הייתה הפרה יסודית או לא? ועוד פרמטרים נוספים המשפיעים על מימוש ההליכים המשפטיים המתלווים לאכיפת החוזה.

 

הפרת הסכם חוזה: מה עושים כאשר הסכם החוזה הופר? 

כשאחד מהצדדים טוען כי מדובר בהפרת הסכם החוזה בשל כך שאחד מסעיפי החוזה הופר, חשוב להבין קודם כל מהי הפרת חוזה ומתי היא מתקיימת. למעשה, ניתן לקבוע שמדובר בהפרת חוזה למשל – כאשר צד אחד הטעה, רימה עשר או כפה את אי ביצוע החוזה על אדם אחר או שהחתימה נעשתה שלא בתום לב. אך באופן כללי, הברור מאליו הוא שהפרת חוזה מתקיימת כאשר אחת מההתחייבויות שנרשמו בחוזה כדבר שיש לבצע או כאיסור לבצע דבר מה – הופרה.

אז איך מתמודדים עם ההפרה? ראשית, כדאי לאסוף מסמכים רלוונטיים, ראיות ועדויות שונות לכך שאכן הופר ההסכם לטענתכם. שנית, עליכם לתת "פתח יציאה" ולאפשר לצד השני לתקן את הסעיף שלכאורה הופר בחוזה. ושלישית, אנו ממליצים בכל מקרה להתייעץ עם עורך דין, שימליץ לכם כיצד לפעול והאם כדאי לפתוח בהליכים כנגד אותו אדם.

 

מה קורה בפועל במקרה של הפרת הסכם חוזה?

ישנם 3 תוצאות אפשריות כאשר זה נוגע להפרת הסכם חוזה:

הראשון הוא קבלת פיצוי/נקיטת הליכים בהתאם לחוזה שנכתב – כלומר פיצוי שלא נקבע על ידי בית המשפט אלא על ידי מה שרשום בחוזה. 

השני – ביטול החוזה. במקרה מסוג זה, החוזה יבוטל, לא יהיה תקף יותר וכך המצב הקודם ישוב לקדמותו.

התוצאה השלישית שניתן לקבל במסגרת ההפרה היא קבלת פיצויים בגין נזקים, אם נגרמו עקב ביטול החוזה. כאן מדובר בסוג אחר של תביעה, ולעיתים מדובר על הליכים שיכולים להימשך זמן רב. אולם במקרים רבים, אכן קיימת הצדקה לתבוע בגין נזקים, שכן הפיצוי הכספי עשוי להיות גבוה, כמובן תלוי בהיקף הנזק ובפרמטרים נוספים.

מאמרים בנושא משפט מסחרי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר