החשיבות הנסתרת של הסכם פירוק שותפות (ואיך הוא מסייע להתגבר על המשוכות שבדרך)

תוכן עניינים

שותפויות עסקיות רבות מתחילות בהתלהבות רבה, אך לעיתים קרובות נקלעות לקשיים כאשר השותפים חלוקים בדעותיהם או מעוניינים ללכת בכיוונים שונים. כדי למנוע סכסוכים עתידיים בין בעלי המניות בחברה, חשוב לחתום על הסכם פירוק ברור ומפורט, עוד לפני תחילת העסקה המשותפת. הסכם כזה יאפשר לשותפים לתכנן מראש כיצד השותפות תפורק במידת הצורך, לחלק נכסים, התחייבויות ורווחים בצורה הוגנת. במאמר זה, נסביר בדיוק מהו הסכם פירוק שותפות, למה כדאי לחתום עליו, וכיצד ניתן למנוע סכסוכים בעתיד על ידי תכנון נכון של ההסכם מראש. אם הנכם כבר לוקחים חלק בשותפות או שמא שוקלים להקים שותפות עסקית מאפס, זה בשבילכם. אל תחמיצו את המאמר הבא, שיקנה לכם ראש שקט להתנהלות עסקית משותפת!

 

הסכם פירוק שותפות – למה לערוך אותו?

אז נשאלת השאלה, מדוע חשוב לערוך הסכם פירוק שותפות מבעוד מועד? לכאורה, בהתחלה הכל נראה ורוד – שותפויות עסקיות מתחילות את דרכן באווירה של התלהבות וציפיות גבוהות להצלחה משותפת; אלא שלמרות הכוונות הטובות, לעתים השותפות אינה עומדת במבחן הזמן. שינויים במצב השוק, חילוקי דעות בין השותפים או סיבות אחרות עלולים להוביל לרצון של מי מהצדדים לפרק את השותפות.

כאשר מגיע הרגע שבו מחליטים על פירוק השותפות, חשוב שהפירוק יהיה מסודר והוגן ככל האפשר עבור כל הצדדים. הסכם פירוק, הנחתם בין השותפים עוד לפני תחילת העסקה המשותפת, יכול לשמש כ"מפת דרכים" ולמנוע סכסוכים מיותרים בנוגע לאופן חלוקת הנכסים, ההתחייבויות, החובות והרווחים שנצברו במשך הזמן. כמו כן, ההסכם מגדיר נהלים ברורים ליישוב מחלוקות וקובע כללים הוגנים שיחולו במקרים שונים של עזיבת שותף או פירוק מסיבה אחרת.

חתימה מוקדמת על הסכם פירוק מפורט עשויה לחסוך הוצאות משפטיות מיותרות וויכוחים מרים בעתיד. ההסכם מאפשר פירוק בצורה מכובדת – ולעיתים אף שמירה על יחסי ידידות בין השותפים.

 

מניעת ויכוחים ארוכים ויקרים על חלוקת נכסים והכנסות

כאשר שותפות עסקית מגיעה לסיומה, אחד הנושאים שנמצאים כבעייתיים בשיעור גבוה של המקרים, הוא חלוקת הנכסים וההכנסות שנצברו במהלך השנים בין השותפים. בהיעדר הסכמים ברורים שנחתמו מראש, עלולים להתפתח ויכוחים ארוכים ומרים על אופן החלוקה. לדוגמא, שותף א' עשוי לטעון שמגיעים לו 60% מהרווחים מכיוון שהשקיע יותר הון, בעוד שותף ב' טוען שהשקיע שעות רבות יותר של עבודה ומגיע לו חלק גדול יותר. 

ויכוחים ממושכים מסוג זה עלולים להסלים לכדי הליכים משפטיים יקרים, שבסופם עלולה להיגרם פגיעה כלכלית משמעותית לשני הצדדים. אולם, הסכם פירוק מפורט וברור, שנחתם לפני תחילת הפעילות העסקית המשותפת, יכול להגדיר מראש נוסחאות וכללים הוגנים לחלוקת נכסים במצב של פירוק. צעד מניעתי זה יחסוך עלויות משפטיות מיותרות וימנע פגיעה ביחסים בין השותפים בטווח הארוך.

 

מניעת "השתלטות עוינת" על נכסי השותפות המשותפת

מצב נפוץ נוסף שעלול להתרחש כאשר שותפות מתפרקת הוא "השתלטות עוינת" של אחד השותפים על נכסי העסק, באופן שמונע מהאחרים גישה אליהם ופוגע קשות בזכויותיהם. לדוגמא, אחד השותפים יכול לנסות ולרשום על עצמו באופן בלעדי את המותג המסחרי של העסק או להעביר את כל הציוד והמלאי לחזקתו. מצב זה, של "כיבוש" נכסים משותפים על ידי אחד השותפים, יכול לגרום נזק כלכלי אדיר לאחרים. על ידי עריכה של הסכם ברור ניתן להגדיר מראש את זכויות כל השותפים בנכסים המשותפים ובכך למנוע מצב של השתלטות שרירותית ובלתי הוגנת על נכסי השותפות.

 

שמירה על סודיות ומניעת שימוש לרעה בידע וקניין רוחני

שותפויות עסקיות רבות מסתמכות על נכסים בלתי מוחשיים כגון סודות מסחריים, ידע ייחודי וקניין רוחני דוגמת פטנטים וזכויות יוצרים. נכסים אלה עשויים להיות בעלי ערך רב במיוחד, וחשוב ביותר להגן עליהם מפני שימוש לרעה. הסכם פירוק מפורט יכול להבטיח שגם לאחר הפירוק, הידע והקניין הרוחני ימשיכו להיות מוגנים ולא יעשה בהם שימוש בניגוד להסכמות ובאופן שיפגע באינטרסים הכלכליים של השותפים. צעדי מניעה אלה חיוניים על מנת למנוע נזקים עתידיים שעלולים להיגרם מחשיפה לא רצויה של המידע העסקי הרגיש.

 

בעריכת הסכם הפירוק , חשוב להיוועץ בעו"ד

הסכמי פירוק שותפויות יכולים להיות מורכבים ביותר, במיוחד כאשר מעורבים בהם שותפים, נכסים ואינטרסים רבים. בשל כך, מומלץ להיעזר בליווי מקצועי של עורך דין המתמחה בדיני חברות ועסקים בעת ניסוח הסכם כזה. עורך הדין יוכל להבטיח כי ההסכם מגן כראוי על זכויות כל הצדדים, מבלי לפגוע שלא בכוונה באינטרסים של אחד מהשותפים. כך ניתן יהיה למנוע פירוק בעייתי ולהבטיח הליך הוגן ומסודר ככל האפשר עבור כל המעורבים.

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר