פירוק שותפות עסקית – המדריך המלא לכל מי שרוצה לעשות זאת נכון!

תוכן עניינים

לפעמים, גם בשותפות הטובה ביותר מגיע הסוף. כמו שתהליך גירושין בין זוגות הוא מורכב, לא נעים ועשוי להוביל לאמוציות ותסכולים – כך גם תהליך של פירוק שותפות עסקית. הוא עשוי להיות מורכב, אלא אם יודעים לנהל אותו נכון. נשאלת השאלה הגדולה: כיצד עושים זאת? ובכלל, במה כרוך התהליך? על שאלות אלו ועוד נענה מיד.

חשוב להבין שבמסגרת פירוק שותפות עסקית השותפים מחלקים ביניהם את הרווחים, הרכוש וגם את החובות של העסק. מלאכה זו דורשת ניסיון ומיומנות, לצד רגישות בעת קיום משא ומתן בין הצדדים. עימותים משפטיים במהלך פירוק השותפות העסקית עשויים להוביל לסוף עידן קיומו של העסק והפסדים כספיים, לעתים לא מועטים. 

אם אתם חלק משותפות עסקית שאותה אתם מעוניינים לפרק, המאמר הבא הוא בדיוק בשבילכם. כאן, תוכלו למצוא עוד כל המידע הרלוונטי לו אתם זקוקים על מנת לבצע פירוק שותפות עסקית בצורה נכונה. 

 

פירוק שותפות עסקית

מהי שותפות עסקית?

שותפות עסקית היא למעשה חברה או עסק שבה לוקחים חלק שני אנשים או יותר,על מנת להקים עסק בשיתוף פעולה ולהפיק ממנה רווחים. מדובר במודל נפוץ – ישנם לא מעט עסקים במדינת ישראל, להם יש מספר בעלים שהסכימו לפעול יחד בשיתוף פעולה, כאשר אותם עסקים קמו במסגרת שותפות עסקית של מספר אנשים. בעת שבה מספר אנשים בוחרים להקים עסק יחד במסגרת שותפות עסקית, הם חותמים על הסכם שותפות בו הם מביעים את הסכמתם לעקרונות השונים אשר יובילו את בית העסק. הסכם שותפות, הוא למעשה מהווה את אחת הדרכים הבטוחות ביותר, אשר באמצעותה ניתן להבטיח את הסדר וההתנהלות החוקית בין השותפים; כמו גם להסדיר את נושא פירוק השותפות. 

 

טרם הצדדים מקימים יחד שותפות עסקית, ראשית עליהם להחליט כיצד יקום העסק, כיצד הוא יתנהל ועליהם להתייחס גם למצב אפשרי של פירוק השותפות העסקית. בחלק גדול מן המקרים שותפויות עסקיות מתפרקות בעקבות סיבות שונות אשר נוגעות להצלחתו של בית העסק. סיבה פופולרית במיוחד אשר מובילה בלא מעט מקרים לפירוק של שותפויות עסקיות היא: אי עמידה של בית העסק ביעדים העסקיים ובציפיות שלו.

כתוצאה מכך, השותפים חווים אכזבה והיחסים ביניהם מתחילים להיות טעונים ולא נעימים. כאשר שותפים אינם מצליחים לעבוד יחד כמו שצריך והמצב ביניהם אינו טוב במיוחד, במקרים רבים הם מחליטים לפרק את השותפות העסקית ולצאת כל אחד לדרך נפרדת. כמובן שזאת לא הסיבה היחידה המובילה לפירוק של שותפויות עסקיות, קיימות עוד סיבות נוספות שמובילות לפירוק שותפות עסקית. 

 

 

הקושי בפירוק שותפות עסקית

קיים דמיון רב בין הליכי פירוק של שותפויות עסקיות להליכי גירושין של זוגות: יש לדון במגוון סוגיות משפטיות אשר מתייחסות לזכויות של כל אחד מהצדדים, לבעלות על הרכוש של בית העסק ואופן החלוקה שלו, חלוקת רווחים של בית העסק, וחלוקת החובות שאותם העסק צריך לפרוע (אם קיימים כאלה). 

הליכים הנוגעים לפירוק של שותפויות עסקיות הם מורכבים ועדינים במיוחד. בשונה מהליך גירושין של בני זוג (ראו גם: הסכם יחסי ממון: כל מה שרציתם לדעת על הסכם ממון ולא העזתם לשאול!) בו כל אחד מן הגורמים מהווה גורם יחיד לו יש אינטרסים מוגבלים ומוגדרים, במסגרת הליכי פירוק של שותפויות עסקיות יכולים לקחת חלק שותפים רבים שלכל אחד מהם יש שלל אינטרסים וזכויות שעליהם הוא מעוניין לשמור במהלך הפירוק. 

 

הליך פירוק שותפות עסקית מצריך ידע משפטי רב במגוון תחומים ביניהם: דיני חוזים, חברות, תאגידים ועוד שלל דינים נוספים, כמו כן הבנה בתחום הכלכלי יכולה להקל על ההליך. יתר על כן, בשל הבעייתיות והמורכבות של ההתנהלות העסקית והבינאישית בצל השותפות, שבחלק גדול מן המקרים מתקיימת תוך כדי ויכוחים קשים בין השותפים ומתחים רבים הקיימים ביניהם, יש צורך בנקיטת פעולות חכמות ורגישות במהלך המשא ומתן והגישור בין השותפים. 

 

סכנה נוספת במסגרת הליכי פירוק של שותפויות עסקיות היא: הגעה לסכסוכים משפטיים ארוכים ויקרים בבתי המשפט שעשויים להגדיל אף יותר את ההפסדים של בית העסק, ויכולים להביא אותו למצב שבו הוא נסגר מאחר שהשותפים אינם מוכנים להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה. 

אם אתם מעוניינים להמשיך להפעיל את בית העסק גם לאחר פירוק שותפות עסקית, עליכם להשיג כמה שיותר הסכמות במסגרת הליך הפירוק. 

 

פירוק שותפות – ממשיכים להפעיל את העסק או שסוגרים אותו?

שאלה חשובה ומרכזית מאוד במסגרת הליכי פירוק שותפויות עסקיות היא: האם קיים רצון להמשיך להפעיל את בית העסק או שיש לסגור אותו?

במקרים בהם מחליטים לפרק את השותפות העסקית ולסגור את בית העסק במקביל, יש לקחת בחשבון סוגיות חשובות שונות לרבות: כיצד יש לחלק את הרכוש של בית העסק, מכירת הרכוש וחלוקה של הכנסות הנובעות ממכירת הרכוש, חלוקות חובות בית העסק במידה שקיימים כאלה, המסמכים הנדרשים לסגירת העסק ועוד. 

 

פירוקי שותפויות עסקיות, על אחת כמה וכמה במקרים של סגירת בית העסק כחלק מפירוק השותפות, כרוכים בהכנת הסכמים מקיפים ומפורטים בין השותפים. מטרתם של ההסכמים הללו היא לכסות את כלל החובות המשפטיים והכספיים של כל אחד מן השותפים, עריכה של הסכמים מן הסוג הזה מצריכה מומחיות פיננסית ומשפטית רבה כדי להבטיח שכל הנושאים החשובים אכן מכוסים במסגרת ההסכמים. 

 

לעומת זאת, ישנם מקרים רבים בהם פונים להליך פירוק שותפות עסקית לא כדי לסגור את בית העסק או החברה, אלא על מנת לערוך שינויים במבנה ובזהות הבעלות של אותו גוף עסקי. הפעולות שבהן יש לנקוט במקרים מהסוג הזה שונות לחלוטין מהפעולות שבהן יש לנקוט במקרים בהן קיים רצון לסגור את בית העסק ולפרק את השותפות העסקית – במרבית המקרים מן הסוג הזה, לפחות לאחד מבעלי העסק יש רצון להמשיך את פעילותו של בית העסק בכוחות עצמו, בין אם באמצעות גיוס של שותפים חדשים לבית העסק ובין אם בהמשך פעילות עצמאית, ובמקביל להיפרדות מן השותפים הישנים. 

 

במקרים בהם קיים רצון להמשיך את הפעילות של בית העסק, יש לערוך חוזה מחייב אשר במסגרתו מפורטת הדרך שבה מחלקים את רכוש העסק או דרך הרכישה של החלק היחסי אשר שייך לשותפים שעומדים לעזוב את העסק, על ידי השותפים שמעוניינים להמשיך את פעילות העסק, כמו כן יש לפרט בצורה מדויקת ככל הניתן את המחויבויות של כל אחד מהצדדים בשותפות, ובחלק מן המקרים – יהיה צורך בקביעת דרך חלוקה של רווחים עתידיים, לצורך הדוגמא, ישנם מקרים בהם שותפים שעוזבים את בית העסק זכאים לחלק מסוים מן הרווחים מאחר שכך נקבע בהסכם פירוק השותפות. 

בנקודה זו נציין כי במקרים דומים למקרה שהצגנו בפניכם, ישנה חשיבות רבה לקביעת השווי של החלק היחסי אשר נרכש על ידי שותף יחיד או מספר שותפים מהשותפים שעוזבים את בית העסק, קביעת שווי החלק היחסי מהווה חלק משמעותי בדיון על פירוק שותפות. 

כמו כן, במקרים רבים מחליטים גם על הסדרי "צינון" בין השותפים העוזבים, מטרתם של הסדרי הצינון היא למנוע מהשותפים העוזבים את האפשרות להקים בית עסק מתחרה בתחום זהה לפרק זמן מסוים. 

מכאן אנו יכולים להבין שהתשובה לשאלה "האם ממשיכים להפעיל את בית העסק או שסוגרים אותו?" היא משמעותית מאוד ובעלת השפעה רבה, מאחר שלכל מקרה – המשך פעילות העסק או סגירתו – יש דרך פעולה שונה לחלוטין, הן בנושאים המשפטיים והן בנושאים הכלכליים. 

 

חלוקה של חובות וזכויות במסגרת פירוק שותפות עסקית

שאלה חשובה ומרכזית בה דנים בכל התיקים הנוגעים לפירוק של שותפויות עסקיות היא: כיצד יש לחלק את החובות והזכויות בין השותפים?

בדומה לתחומים משפטיים אחרים, לכל תיק יש את הנסיבות הספציפיות שלו. לצורך הדוגמא, שאלה מרכזית אשר נשאלת במהלך הגדרת החובות והזכויות של אחד השותפים במסגרת פירוק שותפות עסקית, נוגעת להיסטוריה של השותפות – האם כל השותפים הקימו את בית העסק ביחד או שמא אחד מהשותפים או יותר הצטרפו לבית העסק לאחר שקם. 

כלומר, בחלק מן המקרים תקופת הוותק של השותפים בבית העסק יכולה להשפיע על קביעת זכויות הרכוש והקניין במסגרת פירוק שותפות עסקית, כך גם להסכם השותפות עשויה להיות השפעה. הסכמים הנוגעים להקמת שותפויות עסקיות יכולים להגדיר במידה מסוימת את אופן החלוקה בין כלל השותפים במקרים של פירוק שותפות. 

ניתן לומר כי מקרים בהם שותפים הקימו יחד את בית העסק והשקיעו בו את אותה כמות של זמן אף פעם לא יהיו זהים מבחינת אופן חלוקת החובות והזכויות למקרים בהם שותף מסוים מצטרף לבית העסק פרק זמן מסוים לאחר שהוא פעיל ולאחר זמן מה מעוניין לפרק את השותפות. 

במקרים מהסוג הראשון, הזכויות והחובות של השותפים יתחלקו בצורה שווה או בדרך שעליה הסכימו השותפים באמצעות חוזה מחייב כאשר הקימו את השותפות. לעומת זאת, במקרים מהסוג השני לשותפים אשר הקימו את השותפות יש יתרון מסוים במסגרת חלוקת החובות והזכויות של השותפות שהם הקימו, בהשוואה לשותפים שהצטרפו בשלבים מאוחרים יותר – אלא אם כן אותם שותפים חדשים רכשו זכויות בעלות זהות או גבוהות יותר מאלו של מקימי השותפות כאשר הם נכנסו בתור שותפים לעסק. 

במרבית המקרים, הליכי פירוק של שותפויות עסקיות מגיעים בסופו של יום למשא ומתן בין השותפים. 

 

פירוק שותפות בהסכמה 

על פי החוק במדינת ישראל קיים הבדל בין פירוק שותפות עסקית שנעשה בהסכמה לבין פירוק שותפות עסקית שנעשה בחוסר הסכמה. במרבית המקרים, פירוק של שותפות עסקית בהסכמה יהיה רלוונטי בעיקר עבור שותפויות עסקיות אותן הקימו לתקופת זמן מסוימת או שמא במקרים בהם שותפויות עסקיות נקלעות לבעיות שונות בגינן כלל השותפים מסכימים פה אחד על פירוק השותפות. 

 

 

פירוק שותפות לא בהסכמה

פירוקי שותפויות עסקיות הנעשים בחוסר הסכמה יבוצעו על ידי בית המשפט המחוזי או במסגרת הליכי בוררות או גישור. מקרים מהסוג הזה נגרמים כאשר שותף אחד או מספר שותפים לא מעוניינים להמשיך לקחת חלק בשותפות ובשל כך הם רוצים לפרק אותה. החוק במדינת ישראל קובע כי לכל אדם שלוקח חלק בשותפות עסקית יש את האפשרות לדרוש פירוק שלה, גם במקרה שמדובר בפירוק שותפות מוגבלת וגם במקרה שלא.

כעת נציג בפניכם מספר סיבות נפוצות המובילות במקרים רבים לפירוק של שותפויות עסקיות ללא הסכמה:

  • הפרת הסכם שותפות על ידי שותף אחד או יותר. 
  • תביעה של צד ג במסגרתה הוא דורש לפרק את השותפות. 
  • סיטואציות כלכליות שונות, למשל סיטואציות בהן בית העסק לא מפיק רווחים ולא מגיע ליעדים שהציבו השותפים. אנו עדים ללא מעט מקרים בהם סיטואציות כלכליות שונות הובילו לפירוק של שותפויות עסקיות מכיוון שהשותפים העדיפו לפרק את השותפות לפני שהם יצברו חובות כלפי גורמים כאלה ואחרים.
  • חוסר הסכמה בין השותפים בנוגע להתנהלות של העסק, מאבקי שליטה, ויכוחים בקשר לכספים וכן הלאה. 
  • מצבים בהם ההתנהלות של שותף אחד או מספר שותפים בעסק פוגעת בשותפות ובהתנהלותו של בית העסק (על מנת לפרק שותפות עסקית בגין סיבה זו יש לקבל צו מבית המשפט). 

 

ניתן לפרק שותפויות עסקיות על ידי שימוש בהסכם שנערך למטרות פירוק, לא משנה אם הסכם הפירוק נערך באופן ייעודי לאחר שהחליטו השותפים לפרק את השותפות או אם הסכם הקמת השותפות מתייחס גם לאפשרות של פירוק השותפות. כאשר לא קיים הסכם, פירוקי שותפויות יתבצעו בהתאם להוראות שכתובות בפקודת השותפויות. 

אם קיים הסכם, פירוק שותפות יתבצע בהתאם להוראות ולתנאים הכתובים בהסכם, גם אם הם סוטים מן ההוראות והתנאים הכתובים בפקודת השותפויות. 

 

כיצד אני יכול לפרק שותפות עסקית?

כפי שהסברנו לכם, ניתן לפרק שותפויות עסקיות בשתי דרכים שונות: דרך של הסכמה בין כלל השותפים או שמא על ידי כפייה של שותף אחד או מספר שותפים לפרק את השותפות. 

 

כאשר פירוק שותפות עסקית מתבצע בהסכמה, יש אפשרות לבצע את הפירוק באופן עצמאי. ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לפעולות חשובות שונות אותן יש לבצע כחלק מפירוק שותפות עסקית שנעשה בצורה עצמאית:

  • השותפים צריכים להביע הסכמה על דרך מסוימת בה הם מוכנים לפעול על מנת לסגור את ההלוואות שנלקחו לצורך הקמת השותפות. 
  • השותפים צריכים לדאוג להסדרה ופריעה של החובות השונים הקיימים כלפי השותפות, לא משנה אם מדובר בחובות כלפי ספקים, חובות כלפי נושים וכן הלאה. הכספים אשר ישמשו לפריעת החובות ילקחו מקופת השותפים. 
  • אם נותרו כספים בקופת השותפים לאחר שכלל החובות הוסדרו, כלל ההלוואות הוחזרו ובוצע ניכיון לכל התשלומים הנוגעים לפירוק השותפות, הכספים יחולקו בין השותפים על פי החלק היחסי של כל אחד מהם. 

 

כאשר פירוק שותפות עסקית מתבצע בחוסר הסכמה וישנן מחלוקות שונות בין השותפים בנוגע למגוון נושאים ביניהם: נושאים אישיים בין השותפים, דרך הניהול של בית העסק ועוד, מומלץ מאוד לפנות לגורם חיצוני שיעזור לפרק את השותפות העסקית על הצד הטוב ביותר ( הליכי גישור או הליכי בוררות). 

 

מדוע חשוב להיעזר בעורך דין במקרים של פירוק שותפות עסקית?

כפי שכבר הבנתם, הליכי פירוק של שותפויות עסקיות הם הליכים מורכבים, ארוכים וטעונים במיוחד. קבלת ליווי מעורך דין דיני חוזים נחשבת לאחת הדרכים היעילות והפופולריות ביותר כיום במדינת ישראל אליה פונים שותפים רבים על מנת לפרק שותפויות עסקיות בצורה יעילה וחלקה, וכדי למנוע מחלוקות והוצאות מיותרות. 

 

חלק מן הנושאים בהם עורך דין יכול לסייע במסגרת פירוק שותפות עסקית הם:

  • סיוע בשיחות בין השותפים – עורך דין יכול לסייע לשותפים לנהל שיחות כנות ויעילות בנוגע לפירוק השותפות. עורך הדין יכול לעזור לשותפים להגיע להסכמות על חלוקת נכסי השותפות, על פירעון חובות השותפות ועל המשך ניהול העסק. 
  • הכנת הסכם פירוק שותפות – הסכם פירוק שותפות הוא הסכם משפטי המגדיר את התנאים של פירוק השותפות. חשוב מאוד לערוך הסכם כזה על מנת למנוע מחלוקות עתידיות בין השותפים. עורך דין יכול לסייע לשותפים להכין הסכם פירוק שותפות שיהיה תקין מבחינה משפטית ויבטיח את האינטרסים של כל אחד מהשותפים. 
  • ייצוג השותפים במסגרת הליכים משפטיים – במקרים בהם שותפים אינם מצליחים להגיע להסכמה בנוגע לפירוק השותפות, הם עשויים לגשת להליכים משפטיים. עורך דין יכול לייצג את השותפים בהליכים המשפטיים ולהבטיח את האינטרסים של כל אחד מהם. 

 

אם אתם לוקחים חלק בשותפות עסקית אותה אתם מעוניינים לפרק, אנו ממליצים לכם לפנות לעורך דין מקצועי המתמחה בתחום ולבקש ממנו שילווה אתכם לאורך כל התהליך. כך תוכלו להימנע מהוצאות מיותרות, בזבוז של זמן יקר וריבים מיותרים. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר