הסכם יחסי ממון: כל מה שרציתם לדעת על הסכם ממון ולא העזתם לשאול!

תוכן עניינים

התחום של הסכם ממון הוא רחב למדי והשאלות העולות בו הן רבות ומגוונות. כשאנחנו מדברים על הסכם ממון, הסוגיות הרבות שאנו עוסקים בהן הן כתיבת הסכם ממון, התהליך שעוברים עם בית המשפט הרבני לאישורו, אי הנעימות המתלווה לנושא באופן די טבעי ועוד.

יכול להיות שאתם קוראים את המאמר הזה ואתם בדיוק לקראת הכנת הסכם הממון שלכם, אולי אתם מתלבטים האם בכלל כדאי להכין הסכם כזה? מהם היתרונות של הסכם ממון? ומה חשוב בכלל לדעת? אז במאמר הבא נעבור באופן מקיף על הסיבות השונות והמוצדקות בהחלט להכנת הסכם ממון – לביטוח עתידכם ונערוך סקירה מקיפה על כל השאלות שאולי יש לכם היום ולא קיבלתם עליהם מענה.

 

אם אתם מעוניינים לבטל את הסכם הממון שלכם, מוזמנים לקרוא את כל המידע על ביטול הסכמי ממון במאמר הבא.

 

הסכם יחסי ממון

למה לערוך הסכם יחסי ממון?

הסיבה לעריכת הסכם יחסי ממון היא הסדרת העתיד המשותף של הזוג במידה ויקרה מצב לא נעים ובו הזוג ייאלץ להיפרד. חשוב להבין שהסכם ממון, על אף שהוא נועד לייצר את הסדרת הרכוש באופן כמה שיותר צודק, לא די בהסתפקות ביצירתו כדי להבטיח את חלוקת הרכוש באופן הוגן. יש דבר אחד שכדאי להבין לפני שאתם עושים את הסכם הממון שלכם. אז לאחר שהתגברתם על אי הנעימות המתלווה לנושא, בואו נבין – למה בכלל כדאי לערוך את הסכם הממון?

 

נמחיש את העניין באמצעות דוגמה: 

אחד המקרים הנפוצים הוא מצב בו בין בני הזוג קיימים פערים כלכליים כבר היום, כלומר שאחד מבני הזוג מגיע עם יותר הון לנישואין, מדובר במצב בעל סיכון רב יותר, שכן הצד בעל ההון הרב יותר ירצה בוודאי לבטח אותו. מקרה לדוגמה יכול להיות מצב שבו הפרש השנים בין בני הזוג הוא 10 שנים, ואז מטבע הדברים, לבן/בת הזוג הבוגרים יותר יש יותר חסכונות לפני הנישואין. במקרה כזה כדאי לייצר הסכם ממון שיבטח את ההון מבעוד מועד ולהדגיש בו שחלוקת הרכוש במקרה של גירושין או מוות של אחד מבני הזוג – לא תהיה שווה.
מקרה נוסף לדוגמה הוא מקרה בו אחד מבני הזוג מגיע עם הורים מבוססים יותר כלכלית, שהם בעצמם עוזרים לו עם הון לרכישת הדירה (במידה והזוג רוכש את הדירה בתחילת חיי הנישואין). לא יהיה הוגן במקרה כמו זה שחלוקת הרכוש תהיה שווה גם כן.

 

מה חשוב שיכלל בהסכם יחסי ממון?

כשעורכים הסכם ממון, חשוב לוודא שההסכם כולל את החלקים הבאים, שהם קריטיים במיוחד לביצועו התקין:

 

החלק הראשון – רכוש השייך לכל אחד מהצדדים לפני תקופת הנישואין. כלומר מדובר כאן על רכוש מכל סוג שהיה קיים קודם לכן ואינו נכלל בשיתוף שבמסגרת הנישואין. הרכוש כולל נכסי נדל"ן, מניות, פנסיה, קופות, רכוש אישי כמו רכב ועוד. החלק מתייחס לדברים שיקרו עם הרכוש כאשר הזוג ייאלץ להיפרד או שיקרה מקרה מוות של אחד מבני הזוג – למשל: אם לאחד מבני הזוג יש דירה מלפני תקופת הנישואין, יש אפשרות להסדיר את העניין כך שאותה דירה תהיה שייכת לאותו אדם בלבד במקרה של מימוש ההסכם.

 

החלק השני – מה עושים עם הרכוש שנצבר במהלך הזוגיות? החלק השני של המסמך המשפטי יתייחס לנקודה זו. לאחר התחלת הזוגיות, מתחילה התקופה המשותפת בה הזוג חולק את הרכוש במשותף אחד עם השני. כאשר הזוג חי לו בנישואין, אין בעיה כי הרכוש משותף. אך מה עושים במידה והזוג מחליט להיפרד? שם עלולות להתעורר הבעיות, וחשוב שנסדיר את החלק הזה במסמך, כדי שכאשר הן יצוצו לא נהיה מופתעים – או לפחות נדע שעשינו את הבחירה הנכונה שתביא אותנו למינימום נזק.
ישנן שתי גישות הנוגעות לנושא זה: האחת היא המשך שיתוף מלא של כל הרכוש שנצבר בזוגיות, גם לאחר הגירושין (אפשרות טובה במיוחד לזוגות שהתקשורת ביניהם נשארה טובה גם לאחר הגירושין, ומסוגלים להכיל ולקבל את המצב).

הגישה השניה היא הפרדה רכושית מלאה או הפרדה של חלק מהרכוש – הכוונה היא שהרכוש שנצבר במהלך הנישואין יהיה שייך לאחד מהצדדים, על פי מה שיוחלט בהסכם ולאחר התייעצות עם עו"ד.

 

החלק השלישי – חלק שיכיל מידע על משמורת הילדים ומזונות במידה ומצב זה יבוא לידי ביטוי. חלק זה הוא חשוב במיוחד משום שהוא מונע מצבים שעלולים להגיע ל"פינות" בלתי נעימות בשעות קשות, מה שעשוי לבטח אתכם ולחסוך לכם המון זמן ואנרגיה מיותרים. חשוב להקדיש מחשבה לחלק זה ולהתייעץ עם האנשים הנכונים כדי לקבל את ההחלטה לגבי משמורת הוגנת על הילדים ותשלומי מזונות שמקובלים על שני הצדדים כדבר הוגן.

 

האם זה משנה מתי עורכים הסכם יחסי ממון במהלך הנישואין?

כל עוד הדבר קורה בתוך מסגרת הנישואין, ולא כאשר עומדים על מפתן של הליכי גירושין חלילה, אפשר להכין הסכם יחסי ממון ולקבוע בו אילו תנאים שאנחנו רק רוצים. אך יחד עם זאת חשוב להבין: אין יותר מדי מקום לשאננות בכתיבת ההסכם, זאת משום שעל מנת שההסכם יקבל תוקף מבית המשפט, הוא צריך לעבור אישור שלוקח מספר פרוצדורות, ולעיתים זמן לאישורו. אם הגעתם לדף הזה, כנראה שחשוב לכם לערוך הסכם יחסי ממון, ולכן המלצתנו היא לפעול כבר עכשיו. כדי שההסכם שלכם יקבל את התוקף המשפטי הרצוי, שני בני הזוג צריכים לפנות אל בית המשפט הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה, שם יחתמו יחד על ההסכם, לא לפני בדיקה של תוכן ההסכם על ידי בית המשפט והצהרה של בני הזוג – שהם מבינים את תוכנו ואת משמעויותיו העתידיות. יש לתת את הדגש על כך שלהסכם הממון אכן יש משמעויות רבות, ולאחר החתימה עליו לא ניתן לשנותו, אלא בנסיבות מאוד מסוימות. לכן, יש לשקול בכובד ראש את ההחלטה באשר לאישור הסכם הממון שלכם – שכן לאחר החתימה הסכם הממון שלכם ייכנס לתוקף ועליכם להבין את תוכנו ואת משמעויותיו על עתידכם ועל עתיד ילדיכם, במידה ויש כיום או שיהיו.

 

תפקיד עורך הדין בתהליך כתיבת הסכם יחסי ממון

תפקיד עורך הדין בתהליך הכתיבה אינו מסתכם רק בתפקיד המשפטי. תפקידו של עורך דין טוב, הוא לדעת גם ליישב את המחלוקות בין בני הזוג על הסכם הממון (שבדרך כלל קיימים; מטבע הדברים, אנחנו אנשים שונים עם דעות שונות על המציאות), לעזור להם להגיע להסכמה משותפת אבל גם להמחיש עבורם את המשמעות של ההסכם על עתידם. במקרים רבים קורה שזוגות נחפזו לערוך את הסכם ממונם וניסו לעשות את הכל כמה שיותר מהר, ואולי אפילו השתמשו בשירותים של עורך דין זוטר – שאינו מבצע את השלב הזה, אך מה שקרה הוא שהם לא הבינו עד הסוף מה משמעות כל סעיף בהסכם. וכפי שצוין לעיל, הסכם זה אינו עניין שקל לשנות בעתיד. לכן חשוב שעורך הדין ישקף לאדם החותם על הסכם הממון את כל המשמעויות ויהיה קשוב לצרכים של שני בני הזוג. זהו בדיוק הערך בו אנו מאמינים במשרד עורכי הדין דרעי רייפר ושות".

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: