ביטול הסכם ממון – המדריך המלא! | מה עושים במקרה של גילוי על מרמה/עושק?

תוכן עניינים

התחתנתם, הכנתם הסכם ממון אך לצד השמחה הגדולה וההכנות לקראת מיסוד הקשר עלה בכם החשד שמשהו לא התנהל כשורה? אם כבר חתמתם על ההסכם, ייתכן שאתם תוהים – האם ניתן לבצע ביטול הסכם ממון? 

הליך ביטול הסכם ממון הוא לא דבר טריוויאלי במיוחד, אך במקרים מסוימים אכן ניתן לבטלו. היו לא מעט מקרים בעבר בהם ביטל בית המשפט לענייני משפחה הסכם נישואין או הסכם ממון לאחר שהתקבלה תביעה של אחד מבני הזוג. הטענה הנפוצה ביותר לביטול ההסכם הינה שההסכם נחתם במרמה או בניסיון עושק. 

אם למשל, ההסכם נחתם תוך כדי רגע של חולשה וניצול מצד אחד מבני הזוג, הרי שבעת החתימה אף אחד מהצדדים לא באמת התעמק בפרטים וחתם על ההסכם מתוך לחץ.
ייתכן שבעת עריכת ההסכם והתדיינות עליו לא הייתה הבנה אמיתית של ההסכם ושל השלכותיו על העתיד – ובמקרים כאלה רצוי לברר איך מתקדמים.

 

אולי יעניין אותך גם:

 

מה חוק החוזים אומר בנוגע לביטול הסכם ממון?

החוק מתיר לכל אחד לבצע ביטול של הסכם ממון או הסכם גירושין על ידי טעינה שמדובר במצגי שווא, הטעיה, תרמית, עושק, סיכול, ניהול מו"מ או סיבות נוספות – בקצרה: אם הסכם הממון התקיים לא כמקובל ולא בתום לב – זו משמשת סיבה מספיק טובה עבורכם כדי לנסות לתבוע בגין הסיבות הנ"ל.

 

מה עושים אם ההסכם קיבל תוקף של פסק דין?

אם ההסכם כבר קיבל תוקף של פסק דין, לרשות התובע קיימים שני מסלולים שניתן לבחור בהם:
1. להוכיח שההסכם נחתם דרך עושק, טעות, כפיה וכו'.

  1. להוכיח שתוכן ההסכם ברמה השיפוטית לא היה מובן לו לעומק.

 

מלבד מקרים סתמיים בהם ביטול ההסכם נועד למטרות אישיות, באחד מהמסלולים ישנה סבירות גבוהה שאכן תצליחו להוכיח שמדובר במקרה שלכם – ואז הסבירות שלכם לקבל את מבוקשכם עולה פי כמה וכמה.

בדרך כלל, כשעורכים הסכמי ממון לראשונה – המסמך עובר בדיקות רבות לרבות בדיקות על ידי בית המשפט לדיני משפחה. הבדיקות, בין היתר, גם כוללות בדיקה של בני הזוג – המוודאת שכל אחד מהם מבין בדיוק על מה הוא חותם, ושהוא/היא חותמים מרצונם החופשי והמלא ומבינים את משמעותו.

 

 

מעמדו המשפטי המיוחד של הסכם ממון

כשבני זוג מחליטים לבטח את עצמם במקרה של גירושין/מוות של אחד מבני הזוג באחד מן הימים, הם מחליטים לרוב לחתום על הסכם ממון מתוך הבנה שזהו צעד נכון וחכם – צעד שכמעט ואין מה להפסיד ממנו. פרט לידועים בציבור או בני זוג שעומדים כעת בפני החתונה שלהם, הסכם הממון צריך לקבל תוקף משפטי דרך בית המשפט הרבני. התוקף המשפטי הוא עניין חשוב ביותר, שכן אז המסמך מקבל מעמד משפטי מיוחד שאינו דומה לשום הסכם אחר.
לפני קבלת ה"חותמת" הרשמית מבית המשפט, בני הזוג מחויבים להצהיר שהם מבינים את תוכן ההסכם ואת משמעויותיו, ובדרך כלל גם נמצא איתם עורך דין מוסמך שמסביר להם שלב אחר שלב את הסעיפים.

זו גם הסיבה המרכזית, שבגינה לאחר מכן עבור רוב מהאנשים – מסובך יותר לבטל הסכם זה.
אך אל דאגה, גם במצבים אלה ניתן למצוא את הפתרונות השונים והיצירתיים עליהם נרחיב בהמשך המאמר.

 

מה נדרש כדי לבצע ביטול הסכם ממון בהסכמה / שלא בהסכמה?

מי שרוצה לבטל הסכם ממון, בין אם הביטול הוא בהסכמה (הסכמת שני הצדדים) ובין אם לא בהסכמה – נדרש להגיש תביעה לבית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני שאישר אותו מלכתחילה. בתביעה זו, חשוב מאוד לשכור עו"ד מיומן ומנוסה בתחום דיני המשפחה – במידה ולא תעשו זאת, סיכויי התביעה לא גבוהים במיוחד. כאמור, ביטול הסכם ממון הוא לא עניין של מה בכך, מדובר בשינוי הסכם בעל תנאים מכריעים להמשך חייהם של הזוג, ותידרשו להציג סיבה מוצדקת לביטול ההסכם – במידה כזו שאכן מצריכה את ביטולו.
שימו לב כי לא תוכלו לגשת לסוג בית משפט אחר שלא היה מעורב בשיפוט ההסכם בתחילה (כלומר, לא תוכלו לגשת לבית הדין הרבני אם ההסכם בוצע בבית המשפט לענייני משפחה, ולהפך).

 

ביטול הסכם ממון ידועים בציבור

כאשר אנו מדברים על ביטול הסכם ממון במקרה של ידועים בציבור אנחנו למעשה מדברים על זוגות אשר מחליטים לא להתחתן אך לנהל חיים משותפים יחדיו, ובמקרים מסוג זה חשוב מאוד לערוך הסכם ממון. זוג המוגדר בתור ידועים בציבור הוא זוג המקיים יחד חיים משותפים, גר יחד ומנהל משק בית בצורה משותפת, כל זאת מבלי שהם מוגדרים כנשואים על פי החוק. למרות שלא קיימת חקיקה מסודרת להגדרה של ידועים בציבור, ההגדרה נקבעה במסגרת סדרת פסיקות של בית המשפט, עם חלוף הזמן המעמד של ידועים בציבור הופך להיות יותר ויותר דומה למעמד של זוגות נשואים. מרבית הזכויות הן שוות, אולם המעמד שלהם עדיין לא זהה באופן מוחלט. לצורך הדוגמא, אדם אשר התפטר מעבודתו מאחר והוא עבר לגור עם בן הזוג שלו הידוע בציבור לא זכאי לקבל פיצויי פיטורים, כמו כן אין נקודות זיכוי מטעם מס הכנסה הנוגעות לבני זוג ידועים בציבור. 

 

במקרים בהם זוגות ידועים בציבור מגיעים למצב של פרידה, על הרכוש המשותף שלהם אשר שימש אותם במהלך השגרה היומיומית שלהם חלה חזקת השיתוף. אם בני הזוג גרו יחד במשך תקופת זמן ארוכה בדירה אשר שייכת לאחד מהם, יש סיכוי גבוה כי בית המשפט יחליט לחלק ביניהם את הדירה כפי שעושים עם זוגות נשואים. הדבר נכון גם לגבי מקרים בהם אחד מבני הזוג הגיע עם דירה לקשר והשכירות על הדירה שימשה אותם לצורך ניהול החיים המשותפים שלהם. 

בשל כך חשוב מאוד לחתום על הסכם ממון אם אתם בני זוג ידועים בציבור, על אחת כמה וכמה אם אחד מכם הביא עימו לקשר כמות גדולה של רכוש. 

 

קיים קושי רב לבטל הסכם ממון שנערך ונחתם בצורה כשרה בין בני זוג ידועים בציבור. אך עדיין קיימים מקרים שונים בהם קיימת דרך פעולה משפטית מסוימת בה ניתן לפעול על מנת לבטל את ההסכם. 

חשוב לציין כי הסכמי ממון בין זוגות ידועים בציבור אותם בית המשפט אישר הם בעלי מעמד כפול, גם של הסכם וגם של פסק דין. 

 

מהם ההבדלים בהסכם ממון בין ידועים בציבור לבין זוג נשוי?

למרות שקיים דמיון בין המעמד של בני זוג נשואים לבין המעמד של בני זוג ידועים בציבור, עדיין המעמד שלהם לא זהה וכתוצאה מכך גם מעמד הסכם הממון שנחתם בין בני זוג ידועים בציבור אינו זהה להסכם ממון שנחתם בין בני זוג נשואים. ריכזנו עבורכם מידע בנוגע להבדלים העיקריים בין הסכם ממון שנערך בין זוג ידועים בציבור לבין הסכם ממון שנערך בין זוג נשוי. 

 

  • החוק במדינת ישראל אשר נוגע ליחסי ממון בין בני זוג אינו תקף לגבי בני זוג ידועים בציבור. על בני זוג ידועים בציבור חלה חזקת השיתוף שמקבלת את תוקפה מפסיקות של בתי המשפט במהלך השנים ומדיני החוזים הכלליים. רכושם של זוג ידועים בציבור יחולק באופן דומה לזוג נשוי במקרה של פרידה, אולם הדבר יקרה מכוח המדיניות של בתי המשפט ומכוח הפסיקה ולא בעקבות הגדרתו של המחוקק בנושא. 

כל רכוש אותו צברו זוג ידועים בציבור במסגרת הקשר שלהם הוא הרכוש המשותף שלהם והוא יחולק ביניהם בצורה שווה במקרה של פרידה. הדבר נכון גם לגבי כספים ונכסים אשר הזוג ערך לגביהם הסכם ממון. 

 

  • מאחר שחוק יחסי ממון לא תקף לגבי זוגות ידועים בציבור, לנוטריונים אין אפשרות לאשר הסכמי ממון שנחתמים בין זוגות ידועים בציבור. בני זוג ידועים בציבור אינם חייבים לפנות לבית המשפט לצורך אישור הסכם הממון שלהם, הסכם ממון שנערך בין בני זוג ידועים בציבור נכנס לתוקף מהרגע שחותמים עליו, לעומת בני זוג נשואים שצריכים לקבל אישור על הסכם הממון שלהם. 

 

  • אם בני זוג ידועים בציבור פנו לבית המשפט לענייני משפחה לצורך קבלת אישור על הסכם ממון ובית המשפט החליט לאשר את ההסכם, הוא יאשר אותו על פי חוק בית המשפט לענייני משפחה ולא על פי חוק יחסי ממון זוגות. מהרגע שבית המשפט מאשר את ההסכם הוא מקבל תוקף של פסק דין. אם אחד מן הצדדים בקשר מפר את הסכם הממון, הצד השני יכול לגשת לרשות ההוצאה לפועל ולפתוח תיק כנגד בן הזוג, לבקש להקפיא את הנכסים הנמצאים ברשותו, להטיל עליו צו עיכוב יציאה מהארץ ועוד. 

 

  • התוקף של הסכמי ממון הנערכים בין זוגות ידועים בציבור הינו תוקף חוזי. 

 

החשיבות של ייעוץ משפטי מוביל

רבות דובר על החשיבות של עורכי דין מקצועיים ומנוסים במיוחד בנושאים הקשורים למשפחה והסכמי ממון בפרט, ולא בכדי. הדרך לביטולו של הסכם ממון כרוכה בלא מעט מהמורות וחוקים נוקשים, שעורך דין לא מיומן עלול לטעות ולסכל את התהליך שלא לצורך. לכן אנו ממליצים לפנות לעורך דין שיודע והתנסה עם מקרים זהים ודומים למקרה שלכם –
כמו גם משרדנו העוסק למעלה מ-33 שנים במגוון תחומים לרבות תחומי המשפחה והגירושין.

 

ביטול הסכם ממון באמצעות הוכחת מרמה ומצג שווא

כפי שצוין לעיל, ישנן מספר עילות בגינן ניתן לבקש את ביטול הסכם הממון שנחתם במקור. אחת מהעילות שניתן להוכיח זאת בעזרתן היא לטעון שההסכם נחתם תוך מרמה ומצג שווא. למה הכוונה?
במקרים שבהם הוסתרה מאחד מבני הזוג חלק מהאמת, נתונים מספריים המשפיעים באופן ניכר על ההחלטה, ניסיון לבלבול מכוון במטרה לזכות ביותר רכוש בהסכם ללא ידיעת הצד השני – בכל אלה, ייתכן מאוד שיש עילה לתביעה בגין מרמה ומצג שווא.
באותה נשימה, חשוב לציין כי הסכם הממון נחתם בתחילה באופן שעבר בדיקות יסודיות, גם על ידי שני בני הזוג וגם על ידי בית המשפט – ולכן, בית המשפט בראש ובראשונה יניח כי ההסכם היה מקובל ומוסכם על שניכם. לכן, דרושה הוכחה טובה לכך שאכן מדובר במרמה. מומלץ במקרים כאלה להיעזר בעו"ד המכיר שלל פתרונות יצירתיים לטיפול בכל מקרה לגופו.

 

ביטול הסכם ממון – קשה, אך מה עם לשנות הסכם ממון?

הבנו שהדרכים לביטול הסכם ממון קיימות ומסתעפות למגוון פתרונות אפשריים, אך הדרך לשם עדיין קשה. במקרים שבהם ביטול הסכם הממון מתבצע בהסכמה – דהיינו "ביטול הסכם ממון בהסכמה", הדברים נהיים מעט פחות מורכבים.
ובכל זאת, פתרון אחר שניתן לחשוב עליו הוא לשנות את הסכם הממון – זוג אשר מצליח לגשר על הפערים בהבנת ההסכם ומוכן לשנות את תנאי ההסכם כתנאי חלופי לביטולו הקשה, מוזמן לעשות זאת – אך במקרה זה נדרשת הסכמה של שני בני הזוג.
למרות שדבר זה עשוי להשתמע מכך, עדיין אין מדובר בהליך קל. ההסכם, לאחר כל שינוייו חייב לקבל תוקף משפטי מחדש, בדיקה על ידי הגורמים הרלוונטיים ורק לאחר מכן הוא יאושר ויהיה קביל בעת הצורך. 

 

ביטול הסכם ממון: זכרו כי אי הימצאות הסכם ממון אינה אפשרות טובה יותר

גם אם ביטול/שינוי הסכם הממון שלכם כרוך בקשיים רבים, זכרו כי ביצעתם את ההחלטה הטובה ביותר ואין לכם סיבה להצטער עליה. רבים הם האנשים שלא מכינים הסכם ממון כתוב בין בני הזוג, ואז כל הרכוש שנצבר במהלך תקופת הנישואין הופך להיות שייך באופן שווה לשניהם – דבר המכיל בעיות משפטיות רבות אם רוצים לשנות עובדה זו. בעת הצורך, ניתן יהיה לקבוע חלוקה כזו או אחרת בהתאם לנסיבות המקרה, אך לא יהיה הסכם המסדיר בצורה ברורה והגיונית למי שייך מה.

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות במידע זה משום המלצה לנקיטה או אי נקיטת הליכים משפטיים; כל הפועל על סמך המידע המוצג באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.

אהבתם? שתפו:

הצוות שלנו לרשותכם

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר