EN
Logo DR

הסכם נישואין אצל עורך דין: כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול!

תוכן עניינים

מתחתנים בקרוב? מזל טוב! זה הזמן להיערך, לצד החגיגה הגדולה ומיסוד הקשר גם למסמכים המשפטיים המתלווים לתהליך. הסכם נישואין הוא אופציה שרבים מן הזוגות הנשואים בוחרים בה, כדי לשמור על ראש שקט, ולדעת שאם חס וחלילה יקרה משהו בלתי צפוי, שמצריך חס וחלילה להיפרד – הקרקע לא תישמט מבעד לרגליים. אם גם אתם רוצים לשמור על הביטחון והשקט הנפשי בחייכם, יש סיכוי לא רע שהמאמר הבא יעשה לכם סדר. 

 

הסכם נישואין אצל עורך דין

הרבה נוטים לבלבל בין "הסכם ממון" ל"הסכם נישואין"

בעוד שהשניים דומים מאוד, הסכם נישואין הוא מסמך הדומה ל"הסכם ממון" – אך שונה, מבחינת העובדה שהוא מסדיר את ענייני הזוג גם בזמן הנישואין; לא רק בסיומם. שני ההסכמים מסדירים את אופן חלוקת הרכוש בעת סיום הקשר.

 

הסכם נישואין אצל עורך דין

כשאנחנו מדברים על הסכם נישואין אצל עורך דין אנחנו מדברים על מגוון סוגי הרכוש שעשויים להתחלק בין הזוג הנשוי בשעת הצורך: נכסי נדל"ן, עסקים, רכב, קרנות השתלמות ופנסיה ועוד. אחת הבעיות המרכזיות העומדות בפני זוג בשעה קשה בו הוא מסתכסך היא שהחלוקה בין הנכסים האלה, בשעת הצורך – הופכת למלחמת התשה שאין לה סוף, וכאשר מחליטים על פסיקה בנוגע לחלוקת הרכוש בין הזוג – החלוקה ברוב המקרים אינה הוגנת ומותירה אחד מבני הזוג לפחות פגוע מבחינה כלכלית לשארית חייו. הנזק הפוטנציאלי הוא עצום!

זאת בדיוק אחת הסיבות שבגינן כדאי להכין את הסכם הנישואין מבעוד מועד ולדאוג לדברים אלה על מי מנוחות, כדי שאם ביום מן הימים יעלה הצורך בחלוקת רכוש, המסמך המשפטי יהיה כתוב מבעוד מועד.

 

זקוקים לסיוע עם עריכה/שינוי/ביטול של הסכם נישואין? לייעוץ ראשוני ללא עלות:

 

הסכם נישואין: לא תמיד הוגן

אמנם בדרך כלל אנחנו נשאף שההסכם יהיה הוגן ככל הניתן, אך יש מקרים ספציפיים בהם אחד מבני הזוג חזק יותר מבחינה כלכלית. מה עושים במקרה כזה? האם עדיין נבצע חלוקת רכוש השואפת להיות שווה בין שני הצדדים?
מסתמן כי האופציה האידיאלית הינה לבצע הסכם ממון לא הוגן. אין זה אומר שצד אחד "מתפשר" לטובת השני אלא בדיוק להפך – ההסכם אפילו יותר מהוגן – מאחר והוא מחלק את הרכוש בדיוק לפי המצב הכלכלי של כל אחד מבני הזוג.

במקרה כזה שניכם נכנסים לחיות יחד מתוך אמון, הבנה ואהבה מחד – ומאידך הצד החזק מקבל את הזכות המלאה לשמור על עצמו מפני חלוקת רכוש בלתי הוגנת במהלך הסכם נישואין.

 

המטרה בהסכם נישואין: לאפשר שקט וביטחון

יש הרבה אנשים שחושבים על הסכם נישואין ונרתעים מהמחשבה שאולי יום אחד הם עוד עלולים להיפרד. מובן לחלוטין, הרי איך אפשר בכלל לחשוב על מקרה כזה בזמן החתונה והחגיגות?

אך דווקא בגלל זה, אולי כדאי שנעצור לרגע ונחשוב בצורה הגיונית וקרה יותר על הסיטואציה. כשאנחנו מנתקים את הרגש, אנחנו מסוגלים להחליט החלטות הרבה יותר שקולות וחכמות.

חשוב להבין שהמטרה עם הסכם נישואין היא לא רק לדאוג לעצמנו ביום מן הימים אם נזדקק לו, המטרה היא להרגיש שקט וביטחון עכשיו. כשאנחנו דואגים לעתידנו מבעוד מועד, כמעט תמיד אנחנו נעשים אנשים הרבה יותר רגועים, כי אנחנו יודעים שלא משנה מה יקרה – אנחנו מבוטחים, יש לנו מסמך עליו משפטי שמעגן את רכושנו – ולכן אפשר להסיר כל דאגה מליבנו.

 

קצת על החשיבות של הסכם נישואין אצל עורך דין

הסכם נישואין הוא צעד חשוב ביותר לקראת המשך הקשר. קשה לראות מרגע החתונה את הרגע בו העניינים מתהפכים והגירושין עומדים על הפרק. אמנם זה עשוי להישמע תמוה לחלק מהאנשים ומנותק מהמציאות, אך שיעור הגירושין הגבוה מעיד על כך שיש דברים בגו. כשעוברים לדירה חדשה, כשהילדים נכנסים לתמונה או כשכל שינוי אחר בלתי צפוי קורה בחיים (ויהיו שינויים כאלה) עלולים לקרות משברים שבסבירות גבוהה מאוד משליכים גם על הזוגיות.
השאלה היא – האם תהיו מוכנים לקראת המשבר הבא או שתתחרטו שלא עשיתם כלום כשהייתה לכם את האופציה?
זאת בדיוק השאלה שאמורה להעסיק כל זוג לפני שהוא מתחתן ובוחר למסד את הקשר.

 

מתי כדאי לערוך הסכם נישואין?

בדרך כלל קריטי ביותר לערוך הסכם נישואין מקיף כשהקשר מתהדק יותר ויותר. אצל אנשים שצברו הון במהלך שנות הנישואין שלהם, מוטב שיערכו הסכם נישואין שמעניק להם את כל הזכויות המגיעות להם על מסמך כתוב באופן רשמי. אולם חשוב לזכור דבר נוסף: עדיף לא להתחיל לדבר על הסכם הממון רגע לפני שמתחתנים, משום שמדובר בתקופה לחוצה ואת הסכם הנישואין כדאי לעשות באופן רגוע, כשיושבים עליהם באופן מסודר וברור, ולשני הצדדים יש את האפשרות להתעמק בפרטי ההסכם.

 

כיצד להציג לצד השני את נושא הסכם הנישואין בצורה נכונה?

הצגת הסכם הממון בצורה לא נכונה עלולה להביא איתה תחושה של חוסר אמון כלפי הצד השני וחשד, שאת שניהם אנחנו ממש לא רוצים, בטח לא בשעה המאושרת ביותר בחייהם של הזוג הטרי.
לכן, במקרים כאלה אנחנו אומרים שכל מקרה הוא לגופו – ועל כן אנו ממליצים להתייעץ עם עו"ד מוסמך בתחום הסכמי ממון – עורכי הדין המומחים של משרד עו"ד דרעי רייפר ושות' ישמחו לסייע לכם בגישור וניהול משא ומתן בין בני הזוג.

 

הסכם ממון: החשיבות של חתימה לפני הנישואין

מספר רב של זוגות אינם מכירים בחשיבות הרבה של חתימה על ההסכם לפני הנישואין ומוקדם ככל הניתן, אך יש לכך חשיבות גבוהה במיוחד. כשאתם חותמים על הסכם נישואין לפני מועד הטקס, אתם נמנעים מבעיות משפטיות שונות כגון מאבקים על רקע כלכלי ועל חלוקת הרכוש.

ברמה הסטטיסטית, במידה וזוג מתגרש – יש יותר סיכוי שזה יקרה בשנים הראשונות מאשר לאחר 10 או 20 שנות נישואין. השערה רווחת היא שזה קורה מאחר ושינויים רבים קורים בתקופה זו. אנחנו יודעים שזה לא נעים לחשוב על זה אולי נשמע אפילו לא הגיוני, אך אנו מזכירים שבשעת הנישואין המשמחת יש לחשוב גם בצד ההגיוני והשקול, ולקבל את ההחלטה הנכונה ביותר למועד זה.

אם הגעתם למאמר זה, סביר שאתם רוצים לקבל החלטה נכונה שתשפיע באופן ניכר על העתיד שלכם, ולכן עליכם לשקול את ההחלטה לגבי מועד החתימה על ההסכם בכובד ראש.

 

נוסף על כך, אולי יש לכם חשש שאתם חיים עם בן/בת הזוג בגלל אינטרס כלכלי? הסכם נישואין מבטל לגמרי את החשש הזה, משום שהוא קובע את חלוקת הרכוש באופן כזה ששני הצדדים יהיו מרוצים, או לכל הפחות מסכימים על הפשרה שניתנה.

 

יש עוד אלמנט שכדאי לשקול והוא רכוש שנצבר לפני החתונה – במידה ותרצו להגן עליו, ניתן לעגן זאת בהסכם בצורה מדויקת.

 

זקוקים לסיוע עם עריכה/שינוי/ביטול של הסכם נישואין? לייעוץ ראשוני ללא עלות:

 

עריכת הסכם נישואין: דברים שחשוב לשים לב אליהם

כשאתם עובדים על הסכם הנישואין שלכם בליווי עו"ד, יש מספר דברים שכדאי לשים לב אליהם – וכך, במידת הצורך, לשנות או להוסיף סעיפים. חשוב שתקבלו את כל הזכויות המגיעות לכם! 

 

כדי שתביאו לידי ביטוי את כל שאיפותיכם, חשוב לשים לב לשני דברים עיקריים:

ראשית, חשוב להבין כי ישנם סוגים שונים של הסכמי נישואין, ולא כל הסכם זהה לאחר. יש הסכמים שנוגעים לעניין הכלכלי כגון חלוקת הרכוש ובעלות על הדירה, ומצד שני – יש הסכמים שנוגעים לעניינים אחרים כמו עניין חלוקת המזונות או משמורת ילדים.

רשמו על דף: מהן המטרות שאתם רוצים להשיג באמצעות הסכם הנישואין?

נסו לדמיין באמת – מה יקרה אם חס וחלילה דרככם תיאלץ להיפרד. באילו קשיים סביר שתיתקלו? מה תרצו לעשות באותה עת? על אילו דברים אתם עלולים להתחרט?

 

כל אלה הם חלק מהמטרות שצריכות להיות לכם, בקשו מעורך הדין שלכם לעגן את אלה בהסכם.

דעו כי זהו אחד מן הטיפים הטובים ביותר העשויים לחסוך לכם המון חרטות וכאב לב!

 

שנית, דאגו לקבל ייעוץ משפטי אמין – האם עורך הדין שלכם מומחה בתחום דיני המשפחה? האם עורך דין זה עוסק גם בהסכמי גירושין? חשוב שעורך הדין שלכם יעסוק גם בנושאים אלה, והנה הסיבה:

מי שאין לו מספיק ידע בתחום, לעולם לא יוכל לייעץ בצורה טובה מספיק – כמו מי שחווה והתנסה בשטח עם הליכי גירושין, ובמיוחד אם מדובר בהליכי גירושין מאתגרים שהציבו בפניו קשיים שהיה עליו לפתור ולהתמודד איתם.

עורך דין טוב הוא כזה שידאג לשני הצדדים בהסכם במידה שווה וינסה להגיע לעמק השווה בכל מחיר.
ראוי לציין כי ישנם סוגים שונים של עורכי דין, ביניהם גם עורכי דין לוחמניים שבאים לקראת אחד מהצדדים, בו בעת שהם מבטלים את האינטרסים של השני – במכוון או שלא. זאת בדיוק הסיבה שאנו ממליצים להגיע לעו"ד מומחה ובעל ניסיון בתחום דיני המשפחה!

 

כמה עולה להכין הסכם ממון? מחיר הסכם ממון

ניתן לערוך הסכם ממון בעצמכם ללא עלות – ישנם טפסים להורדה באינטרנט. יש לציין שבהחלטה לעשות זאת לבד יש לשקול בכובד ראש את העובדה שהמסמך הוא סטנדרטי לחלוטין, ולא מותאם אישית למקרה הספציפי שלכם – מה שיכול לגרום לכם לפספס בקלות סעיפים חיוניים שעשויים להגן עליכם. נוסף על כך, יש לזכור שהמסמך לא עבר בדיקות משפטיות ע"י עורך דין עם ניסיון רב וספציפי בעריכת הסכמי ממון. 

עלות סטנדרטית לעריכת הסכם ממון על ידי עורך דין היא 5000-6000 ש"ח, ובמקרים חריגים גבוהה יותר.
עלות הסכם ממון גם משתנה, בין היתר, בדרישות הזוג, בכמות העבודה ובמורכבות הדברים – כלומר, הנתונים הם כלליים ואין מחירון מסודר הקבוע לכל עורכי הדין.
אך אנו מאמינים כי כל סכום לעריכת הסכם ממון, עד הגבול הסביר – הוא סכום שלחלוטין שווה את השקט והביטחון שהוא משרה לשנים רבות קדימה.
להתייעצות ראשונית / לקבלת הצעת מחיר לעריכת הסכם ממון ע"י משרד דרעי רייפר ושות', מוזמנים לפנות אלינו דרך טופס הפניה שבאתר.

 

על האישור שנדרש לקבל מבית המשפט

לאחר עריכת הסכם הנישואין במלואו, וידוא הסכמות בין שני הצדדים על כל הסעיפים שבו ובדיקה מקצועית על ידי עורך דין, אנו נדרש לאשר את ההסכם בבית המשפט לענייני משפחה. מדובר בפעולה חשובה מאוד שמטרתה היא לתת להסכם הכתוב תוקף בינלאומי, כך שיהיה קביל לא רק בישראל – במידה ויהיו שינויים בחייהם של הזוג.

במהלך אישור ההסכם, בני הזוג צריכים להצהיר שהם מבינים את תוכן ההסכם ואת משמעויותיו ושחתימתם נעשתה מרצונם החופשי.

 

יש לציין כי בית המשפט בוחן באופן קפדני ביותר את ההסכמים שמגיעים אליו, ועל כן חשוב לשים לב שאם ההסכם "לא הוגן" או בעייתי מבחינת סעיפים מסוימים, גם אם יאושר – הסיכוי שיבוטל או שיהיה ניתן לטעון נגדו יגבר משמעותית. בית המשפט ייטה להעיר מראש אם ההסכם נראה בלתי תקין או קל לערעור בהמשך.

ברמת העיקרון, בית המשפט אינו יכול בשום אופן למנוע מהצדדים לחתום על החוזה, גם אם סעיפיו אינם נראים הגיוניים – אך רצוי לשמוע לעצתם משום שהיא מבוססת על ניסיון רב שנים.

 

זקוקים לסיוע עם עריכה/שינוי/ביטול של הסכם נישואין? לייעוץ ראשוני ללא עלות:

 

שיטת ארבעת השלבים לעריכת הסכם ממון

כדי להגיע למצב שאתם עורכים את הסכם הממון שלכם בהצלחה, אנחנו ממליצים לעבור ארבעה שלבים עיקריים:

  • דברו בעל פה על הסכם לפני שהוא עובר ליד המשפטית
  • כתבו את ההסכם בצורה רשמית על ידי עורך דין
  • בצעו את העריכות הנדרשות, ובמידת הצורך היעזרו במגשר
  • הגישו את ההסכם לבית המשפט והמתינו לקבלת האישור המיוחל

 

הסטיגמה שספג תחום הסכמי הממון

הרבה פעמים, כשבן/בת הזוג שלנו קמים עם ההצעה של ניסוח הסכם ממון או הסכם נישואין, אנחנו נוטים להירתע. הרי יש בזה מעט מן האמת – בתחילת הקשר האפשרות של פרידה או פירוק הברית השיתופית לא נראית על הפרק.
לכן, הרבה זוגות נוטים להיפגע מההצעה – אך לגישתנו, מדובר בדרך חשיבה מוטעית. הסכם ממון כמעט ולא יכול להסב נזק לזוג, להפך – זוגות שמכינים הסכם ממון מבעוד מועד, מרגישים דווקא הרבה יותר בטוחים ושקטים לאורך הקשר במשך השנים. ולמה? כי הם יודעים ששום סכנה לא מונחת על הכף גם אם יחליטו ביום מן הימים להתגרש.

 

זקוקים לסיוע עם עריכה/שינוי/ביטול של הסכם נישואין? לייעוץ ראשוני ללא עלות:

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי

אהבתם? שתפו ❤️

צריכים עזרה או ייעוץ?

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם

החיים העסקיים והפרטיים כאחד, מערימים עלינו לא פעם קשיים ומצבים לא נעימים שאיתם אנו נאלצים להתמודד. האם נקלעתם למצב בו אדם או גוף כלשהו התחייבו לשלם לכם, אך בסופו של…
שותפויות עסקיות רבות מתחילות בהתלהבות רבה, אך לעיתים קרובות נקלעות לקשיים כאשר השותפים חלוקים בדעותיהם או מעוניינים ללכת בכיוונים שונים. כדי למנוע סכסוכים עתידיים בין בעלי המניות בחברה, חשוב לחתום…
פירוק שיתוף בין יורשים הוא הליך משפטי מורכב, המתבצע במטרה לחלק באופן הוגן ומוסכם בין היורשים את נכסי העיזבון. כאשר מדובר בדירת מגורים שהייתה בבעלות משותפת של בני הזוג, עולות…
שאלה שמטרידה יורשים רבים שמקבלים נכס משותף בירושה יחד עם אחרים, היא: האם קיימת אפשרות להכריח באופן משפטי את היורש למכור את זכויותיו בדירה/לבצע העברת דירה בירושה? המצב שבו מספר…
האם הנכם חלק משותפות עסקית לא רשומה שכבר אינה פועלת כראוי? האם אתם מרגישים תסכול וחוסר אונים לנוכח המצב הזה? אתם לא לבד. קוראים יקרים, המאמר הזה הכתב במיוחד בשבילכם.…
האם אי פעם תהיתם מה יקרה לרכושכם ולכספכם ביום שלא תהיו? האם בני משפחתכם ידעו לחלק ביניהם את הנכסים בצורה הוגנת ללא סכסוכים? הסכם בין יורשים עתידיים יכול לענות על…
האם אתם שותפים בבעלות על נכס כלשהו עם אדם נוסף, ומעוניינים לצאת מהשותפות הזו? במקרים רבים, שותפויות עסקיות או פרטיות מסתיימות במחלוקות מרות ותביעות משפטיות ארוכות ויקרות. עם זאת, ניתן…
האם מצאתם את עצמכם במצב שבו בן משפחה אהוב נפטר, אך לא השאיר אחריו צוואה? האם ניסיתם לחפש היכן שמור מסמך הצוואה שלו, אך ללא הצלחה? מצב זה יכול להיות…
הסכם פירוק שותפות יכול להיות מורכב ורגיש כשמגיעים לנושא חלוקת הנכסים, וכן נושא זכויות וחובות בפירוק שותפות. מה קורה כשיש מחלוקת בין השותפים על נכס יקר ערך? וכיצד ניתן לחלק…
האם ישנם חילוקי דעות ביניכם לבין השותפים שלכם לגבי שווי החברה בה אתם שותפים? האם אתם מתלבטים כיצד לקבוע באופן הוגן ומקצועי את שווי נכסי החברה לצורך פירוק השותפות? אם…
חלוקת ירושה בין אחים או בין ילדי המנוח היא תהליך רגיש ומורכב, הטומן בחובו פוטנציאל למתיחות וסכסוכים. עם זאת, באמצעות תכנון נבון, תקשורת פתוחה וגישה רגישה, ניתן להפוך אותו לחוויה…
מכירת דירה שהתקבלה בירושה בין האחים יכולה להיות תהליך מורכב ומאתגר, במיוחד כאשר מדובר במספר יורשים. האם תמיד צריך למכור את הדירה? מה קורה אם אחד היורשים רוצה לגור בה?…

מוזמנים לחפש מידע באתר

זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: