חלוקת נכסים (חדלות פירעון)

תוכן עניינים

במקרים בהם אדם פרטי או תאגיד נמצא במסגרת הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי הנכסים שלהם נלקחים ומרוכזים בקופת נשייה בה נעשה שימוש לצורך פריעת החובות אל מול הנושים. כדי שתינתן האפשרות לפרוע את חובותיו של החייב אל מול הנושים באמצעות קופת הנשייה שלו, נכסיו של החייב נמכרים והתמורה המתקבלת עבורם מחולקת בין נושיו של החייב בהתאם לסדר הנשייה שקובע החוק במדינת ישראל.

הליכי מכירת נכסים במסגרת חדלות פירעון מנוהלים על ידי הנאמן ליישום הליכי חדלות פירעון הממונה על ידי בית המשפט ברגע שמתקבלו צו המורה על פתיחה בהליכי חדלות פירעון נגד החייב.

 

חלוקת נכסים למען פירעון חובות

החוק במדינת ישראל קובע כי הנאמן ליישום הליכי חדלות פירעון הוא זה האחראי על מכירת הנכסים הנמצאים ברשותו של החייב, המטרה של מכירת הנכסים היא להפוך אותם לנזילים כדי שיהיה ניתן לעשות בהם שימוש לצורך הגדלת קופת הנשייה וחלוקת כספים לנושים.

הליך חלוקת נכסים של חייב נחשב להליך מחייב במסגרת הליכים של חדלות פירעון ושיקום כלכלי מאחר ומדובר באחת הדרכים היעילות ביותר אשר באמצעותה ניתן לקצר את הליך החדלות שבסופו החייב מקבל הפטר על חובותיו ויוצא לדרך כלכלית חדשה.

 

כיסוי החובות באמצעות מכירת דירה

במידה והחייב אשר נמצא בהליך חדלות פירעון חי בדירתו יחד עם בן/ת זוג וילדים, יש להסדיר את אופן מכירת הדירה בהתאם לתקנות הקבועות בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. על פי החוק יש להשיג אישור מבית המשפט כדי להוציא לפועל את מכירת הדירה ומימוש הרווחים, האישור מתקבל רק במקרים בהם בית המשפט משתכנע כי מתקיימים מספר תנאים רלוונטיים.

לצורך הדוגמא, תנאי שצריך להתקיים קובע כי לחייב ובני המשפחה שלו חייבת להיות דירה חלופית ראויה למגורים בה הם יוכלו להתגורר אחרי שהדירה שלהם תימכר. המטרה של תנאי זה היא למנוע מצב בו החייב ובני משפחתו פורעים את חובותיהם אך נשארים ללא קורת גג.

 

מכירת נכס של דייר מוגן בהליכי חדלות פירעון – האם זה מותר?

במסגרת חוק חדלות פירעון החדש שנכנס לתוקף נקבע כי חייבים הנמצאים בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי ורשומים בתור הבעלים החוקיים של דירה או בית אשר רשומים במנהל מקרקעי ישראל או בלשכת רישום המקרקעין אינם זכאים להגנה שקיבלו עד כה מתוקפו של חוק הגנת הדייר.

המשמעות של כך היא שבמסגרת מכירת דירתו של החייב יש אפשרות להציע אותה למכירה כאשר היא מוגדרת בתור נכס פנוי ולא בתור נכס תפוס כפי שהיה נהוג עד לחידוש חוק חדלות פירעון. באופן הזה שווי הדירה אינו נפגע.

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותים נוספים בנושא חדלות פירעון

מאמרים בנושא חדלות פירעון

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר