חייב מוגבל באמצעים: למה דווקא זה עשוי לבוא לטובתכם

תוכן עניינים

בחלק גדול מן המקרים חייבים בתיקי הוצאה לפועל לא מצליחים לשלם את החובות שאליהם הם נקלעו (למידע נוסף ראו: חדלות פירעון). במקרים מסוג זה שחייב סבור כי הוא אינו יכול לפרוע את החובות הקיימים נגדו בשל מצבו הכלכלי הרעוע יכול להגיש בקשה שבה הוא מבקש שיכריזו עליו בתור חייב מוגבל באמצעים. 

הכרזה על חייב כחייב מוגבל באמצעים מביאה עמה מספר השלכות שונות. 

ראשית, באותו רגע שבו החייב מוכרז כחייב מוגבל באמצעים כלל התיקים הקיימים נגדו ברשות ההוצאה לפועל מתאחדים לכדי תיק אחד. לאחר שמאחדים את כלל התיקים של החייב, הופכים את חשבון הבנק שלו מוגבל ובנוסף לכך אוסרים עליו לצאת מגבולות מדינת ישראל. חייבים בהוצאה לפועל הנחשבים לחייבים מוגבלים באמצעים אינם יכולים לעשות שימוש בכרטיס האשראי שלהם ואין להם את האפשרות לקחת חלק בניהול חברה או שמא להקים חברה באופן עצמאי אם לא קיבלו אישור על כך מרשות הוצאה לפועל. 

 

אולי יעניין אותך גם:

 

מהם היתרונות של חייב מוגבל באמצעים?

אין ספק כי הכרזה על חייב כחייב מוגבל באמצעים עלולה לפגוע בצורה משמעותית בחיי העסקים של החייב וביכולתו לפרנס את עצמו. אך חרף החסרונות הקיימים בהכרזה על חייב כמוגבל באמצעים עדיין ישנם חייבים אשר מעוניינים שיכריזו עליהם בתור חייבים מוגבלים באמצעים מאחר שהכרזה זו מעניקה להם לא מעט יתרונות. 

בראש ובראשונה, ברגע שבו חייב מוכרז כחייב מוגבל באמצעים כלל ההליכים השונים המתנהלים נגדו מוקפאים עד להודעה חדשה. בנוסף על כך, הכרזה על חייב בתור חייב מוגבל באמצעים אינה אומרת כי מעתה ועד סוף חייו הוא ישאר כזה, לחייב יש אפשרות לבקש להפסיק להיות מוגבל באמצעים בכל זמן שהוא רוצה. יתר על כן, ברגע שמכריזים על חייב כמוגבל באמצעים לזוכים שלו אין אפשרות לפעול נגדו באף דרך. 

בעקבות היתרונות הללו ועוד יתרונות נוספים חלק גדול מן החייבים מבקשים להיות חייבים מוגבלים באמצעים. 

כאשר מכריזים על חייב בתור חייב מוגבל באמצעים אין לו את האפשרות לבחור למי מהנושים הוא מעדיף לשלם ראשון. לעומת הליכי פשיטת רגל, כאשר מכריזים על חייב כמוגבל באמצעים לא מצמידים אליו נאמן שיעקוב אחר פעילותו הכלכלית. 

 

 

באילו קריטריונים צריך לעמוד חייב מוגבל באמצעים?

על פי חוק ההוצאה לפועל יש אפשרות להכריז על חייב בתור חייב מוגבל באמצעים רק במקרים שבהם החייב עומד מאחד מהתנאים שנציג בפניכם כעת:

 

  • הוגשה בקשה מצדו של החייב לפריסת תשלום החוב בהתאם לגודל החוב.
  • כל החייבים אשר מבקשים שיכריזו עליהם בתור חייבים מוגבלים באמצעים צריכים לחתום על כתב ויתור סודיות אשר מעניק לרשות ההוצאה לפועל את האישור לעקוב אחר הנכסים שלהם. 

 

ברגע שבו מחליטים להכריז על חייב בתור חייב מוגבל באמצעים מודיעים על כך לזוכה בתיק. 

כאשר ראש ההוצאה לפועל מכריז על חייב בתור חייב מוגבל באמצעים על החייב להתייצב לחקירת יכולת. 

במהלך חקירת היכולת רשות ההוצאה לפועל בודקת את בקשתו של החייב ומתייחסת לכל המידע שיש לה בנוגע לחייב. במסגרת חקירת היכולת לרשות ההוצאה לפועל יש את האפשרות לדרוש מן החייב להציג מסמכים שלדעתה יכולים לסייע בנושאים שונים. 

זוכים בתיקי הוצאה לפועל בהם מכריזים על חייב כמוגבל באמצעים מקבלים עדכונים שוטפים על כל מהלך שנעשה, על ראש ההוצאה לפועל מוטלת החובה להקשיב לכלל הטענות של הזוכים בתיק. כאשר חקירת היכולת של החייב מסתיימת, רשם ההוצאה לפועל נותן לחייב צו תשלומים שנקבע על פי הממצאים השונים מחקירת היכולת, יתר על כן רשם ההוצאה לפועל מחליט להכריז על חייב כמוגבל באמצעים אם אותו החייב לא יכול לפרוע את חובותיו במסגרת תקופת הזמן הקבועה בחוק. 

 

האם זוכים בתיק יכולים להגיש את הבקשה?

זוכים בתיקי הוצאה לפועל רשאים להגיש בקשה בה הם מבקשים להכריז על החייב בתיק בתור חייב מוגבל באמצעים אם אחד מן המקרים שנציג בפניכם מתקיים:

  • במהלך חקירת היכולת שנערכה לחייב עלה כי החייב אינו יצליח לפרוע את כל חובותיו במסגרת תקופת הזמן הקבועה בחוק. במקרים מסוג זה הצד הזוכה בתיק יכול לבקש בעל פה מרשות הוצאה לפועל להכריז על החייב בתיק בתור חייב מוגבל באמצעים. 
  • החייב ביקש צו תשלומים במסגרתו הוא יוכל לפרוס את תשלום חובותיו לתקופת זמן ארוכה יותר מתקופת הזמן הקבועה בחוק. 

 

למי יש להגיש את הבקשה להכרזה?

על פי חוק ההוצאה לפועל חייבים המעוניינים בהגשת בקשה להכרזה עליהם בתור חייבים מוגבלים באמצעים צריכים להגיש את בקשתם ללשכת ההוצאה לפועל שבה מתקיימים רוב התיקים נגדם. 

לרשם ההוצאה לפועל בלשכה שבה הוגשה הבקשה יש את האפשרות לקבוע בכל עת שרק ירצה ובהתאם לבקשות של רוב הזוכים בתיק כי איחוד התיקים של החייבים יתבצע בלשכה אחרת. 

כאשר חייבים מגישים בקשה לאיחוד התיקים הקיימים נגדם והבקשה נענית בשלילה, אין להם סיבה להגיש בקשות נוספות עד לרגע שבו הם יוכלו להוכיח כי הם אכן עברו שינוי רציני בגינו קיימת הצדקה לאיחוד התיקים שלהם. 

 

איסור על קבלת דרכון לחייבים מוגבלים באמצעים

חייבים אשר הוכרזו כחייבים מוגבלים באמצעים אינם יכולים לקבל תעודת מעבר חדשה או שמא דרכון ישראלי חדש. חייבים שכבר מחזיקים בתעודת מעבר או דרכון ישראלי לא יוכלו להאריך את תוקפם אלא אם כן הם זקוקים לכך לצורך חזרה לישראל. 

במקרים שבהם רשם ההוצאה לפועל סבור כי מגבלה זו עלולה לגרום לפגיעה בבריאות החייב או בבריאות של אחד מבני משפחתו של החייב, רשם ההוצאה לפועל לא יטיל את מגבלה זו. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: