מה אסור לעקל בהוצאה לפועל?

תוכן עניינים

במקרים שבהם חייבים אינם מוכנים לשלם את החובות הקיימים נגדם, לזוכים יש אפשרות לפנות אל רשות ההוצאה לפועל במטרה שיעזרו להם לגבות את סכום הכסף שמגיע להם מהחייבים. כאשר החייבים אינם משלמים את חובותיהם גם לאחר שרשות ההוצאה לפועל מודיעה להם כי נפתח נגדם תיק בהוצאה לפועל, לרשות ההוצאה לפועל יש את הרשות להטיל על החייבים מגבלות שונות כדי להוביל אותם למצב שבו הם משלמים את חובותיהם. 

 

כשנפתח תיק נגד חייב בהוצאה לפועל, הוא מקבל על כך מכתב התראה מרשות ההוצאה לפועל, במכתב מודיעים לו כי עליו לשלם את החובות שלו תוך 20 ימים מהמועד שבו הוא קיבל את המכתב. כאשר החייב אינו משלם את חובותיו לאחר 20 ימים רשות ההוצאה לפועל יכול להטיל עליו מגוון רחב של עיקולים. 

חלק מן העיקולים נוגעים לרכושו הפרטי של החייב, עיקולים אחרים נוגעים לחשבון הבנק של החייב.

אנשים רבים במדינת ישראל נוטים לחשוב כי לרשות ההוצאה לפועל יש את הרשות לעקל כל דבר ששייך לחייב כדי לגרום לו לשלם את חובותיו, מדובר בחשיבה שאינה נכונה, החוק מגביל את הפגיעה בחייבים ומחליט על מספר נכסים שאינם מותרים לעיקול. בהמשך המאמר תוכלו למצוא מידע רלוונטי בנוגע לאותם נכסים שאינם ניתנים לעיקול.

 

מה אסור לעקל בהוצאה לפועל: דברי ערך שאינם ניתנים לעיקול אלא אם החובות נוצרו עקב רכישתם

החוק במדינת ישראל מחליט על מספר חפצים ודברי ערך שלא ניתן לעקל אותם אלא אם הרכישה שלהם היא זו שגרמה לחייב להיכנס לחובות כלכליים בהוצאה לפועל. הפריטים הללו הם:

  • חפצי קדושה. 
  • נכסים חיוניים לפרנסתו של החייב ולפרנסת המשפחה שלו עד לשווי שנקבע בחוק לרבות: מכונות, כלי רכב, כלים וכן הלאה. 
  • נכסים שונים השייכים לאדם נכה ועוזרים לו להתמודד עם נכותו, חלק מן הכנסים הללו הם: מכשירי שמיעה, רכב מותאם לנכה, כלב נחייה וכן הלאה. 

 

דברי ערך שלא ניתן לעקל בהוצאה לפועל בשום אופן

החוק במדינת ישראל מחליט על מספר פרטים ודברי ערך שאסור לעקל אותם בשום פנים ואופן, הפרטים הללו הם: 

  • אוכל שחיוני למחייה של החייב ושל בני המשפחה שחיים עימו. 
  • חיות מחמד. 
  • ציוד שמספק את הצרכים הבסיסיים של החייב ובני משפחתו לרבות: סדינים, מיטות, תרופות, ציוד רפואי, בגדים, כלי בית וכלי אוכל. 

 

מוצרים חשמליים ומוצרי תקשורת אסורים לעיקול

החוק מחליט על מספר מכשירי תקשורת ומכשירים חשמליים הנחשבים לתנאי מחייה בסיסיים, בשל כך החוק מותיר ואף מחייב להשאיר לאדם החייב מספר מוצרים חשמליים ומספר מוצרי תקשורת שאסור לעקל. החייב יכול להחליט על רדיו אחד או שמא טלוויזיה אחת שלא יעקלו, מחשב אחד, טלפון נייח או טלפון נייד, מדפסת ומכונת כביסה. חשוב לזכור כי גם ביחס למוצרים הללו החוק במדינת ישראל קובע הגבלת שווי לכל אחד מן המוצרים, אם אחד מהמוצרים עובר את הגבלת השווי שנקבעה לו, יהיה ניתן לעקל אותו. 

 

כספים שאינם ניתנים לעיקול

החוק במדינת ישראל קובע כי לרשות ההוצאה לפועל אסור לעקל כספים שחיוניים לצרכי הקיום הבסיסיים של החייב ושל בני המשפחה שחיים עימו, מדובר בסכומים כספיים נמוכים במיוחד. 

בנוסף על כך, לרשות ההוצאה לפועל אסור לעקל דמי מזונות, כספים שמתקבלים בתור מענקי עבודה מרשות המיסים, כספי ליווי המוענקים לאנשים עיוורים ממשרד הרווחה, כספי מס הכנסה שליליים, קצבאות הניתנות לניצולים שואה וקצבאות מביטוח לאומי. 

יתר על כן, החוק קובע כי אסור לעקל כספים שמקבל אדם מובטל וכספים שמקבל אדם אשר מחזיק בפנסיה תקציבית עד לגובה של חמישים אחוז מקצבת הפנסיה הכוללת. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: