עורך דין עיקולים | להפוך את ה"חור השחור" לדף חדש!

תוכן עניינים

אין דבר יותר מתסכל מלקבל את המכתב הזה מהוצאה לפועל.

אנחנו יודעים כמה זה קשה, וכמה עוד יותר קשה לפעול ולראות את הפתרונות. כשחייב לא מסוגל לשלם את החובות שלו, ניתן להטיל עליו עיקולים והגבלות מסוגים שונים – ולפעמים זה נראה כאילו חרב עלינו עולמנו והגוף שממונה עלינו, וביכול אמור לעזור לנו – דווקא בשעה הקשה הזו, לא נמצא שם. לא הבנק ולא הוצאה לפועל, אז קל להישאב ולראות שחור בעיניים. עם זאת, צריך לזכור שזוהי רק תדמית ולא תמיד מה שרואים עכשיו אכן משקף נאמנה את המציאות. עם הליווי הנכון, כל חייב יכול לצאת מזה – ואפילו יותר מהר ממה שדמיין. אם אתם מחפשים עורך דין לתחום העיקולים – עורך דין עיקולים, בואו נסביר מה עושים וכיצד אתם יכולים לפעול:

 

הקדמה – מהם עיקולים ולמה משתמשים בזה גם היום?

כאשר חייב אינו מוכן לשלם את חובותיו, ניתן להטיל עליו עיקולים שונים על מנת לגרום לו לפרוע את החובות מהר ככל הניתן. לפני שנסביר על סוגי העיקולים השונים הקיימים בהוצאה לפועל, ראשית נגדיר ביתר דיוק מהם הליכי הוצאה לפועל, מיהו חייב בהוצאה לפועל ומתי ניתן לפתוח תיק כנגד חייב ברשות ההוצאה לפועל. 

 

כאשר אנשים המחזיקים במסמך כספי מסוים או פסק דין מתקשים לגבות את הכספים המגיעים להם מן האנשים אשר חייבים להם אותם, יש להם את האפשרות לפנות אל רשות ההוצאה לפועל כדי שתעזור להם לקבל את הכסף שמגיע להם. בחלק מן המקרים אנשים פונים אל רשות ההוצאה לפועל בטענה שקרית כי אדם אחר חייב להם כסף, ואם האדם המואשם בתור חייב טוען כי מדובר בשקר הוא נדרש להוכיח זאת. 

 

כאשר החוב הכספי הופך להיות תחת אחריותה של רשות ההוצאה לפועל, נפתח כנגד החייב תיק בהוצאה לפועל בנוגע לחוב שקיים נגדו. 

כאשר רשות ההוצאה לפועל פותחת תיק כנגד חייב, היא שולחת אליו מכתב אזהרה בו היא מתריעה בפניו כי נפתח נגדו תיק בנוגע לחובותיו וכי עליו לשלם את חובותיו בתוך 20 ימים מהרגע שבו הוא קיבל את המכתב. 

במקרים שבהם החייב אינו משלם את חובותיו תוך 20 ימים מרגע קבלת מכתב האזהרה, רשות ההוצאה לפועל יכולה להטיל עליו עיקולים שונים כדי לגרום לו לשלם את החובות בהקדם האפשרי. 

בהמשך המאמר תוכלו למצוא מידע חיוני בנוגע לסוגי העיקולים השונים הקיימים בהוצאה לפועל, חשיבות העבודה עם עורך דין עיקולים המתמחה בהליכי הוצאה לפועל וכיצד תוכלו לדעת כי אתם בוחרים בעורך דין עיקולים מקצועי שיעזור לכם להשיג את התוצאות הטובות ביותר בתיק. 

 


עורך דין עיקולים: מיהו חייב בהוצאה לפועל?

חייב בהוצאה לפועל הוא אדם אשר קיימים נגדו מסמך כספי מסוים או פסק דין שמוכיח כי עליו לפרוע חוב כספי כלפי אדם אחר. 

חלק גדול מן החייבים בהוצאה לפועל חושבים כי הם חסרי זכויות מכיוון שהזוכה יכול לנקוט במגוון רחב של פעולות, אך למעשה צורת חשיבה זו היא אינה נכונה ומיד נסביר לכם מדוע. 

 

החוק במדינת ישראל מספק לחייבים בהוצאה לפועל הגנה במידה מסוימת, המטרה של כך היא למנוע סיטואציות בהן זכויותיו הבסיסיות של חייב נפגעות ללא כל סיבה מוצדקת. 

לצורך הדוגמא, כאשר חייב בהוצאה לפועל טוען כי הוא כבר פרע את החוב שהזוכה טוען שקיים נגדו, במקרים רבים מסוג זה רשות ההוצאה לפועל עוצרת את כל ההליכים שננקטו נגד החייב עד שהאמת מתגלה. 

 

נוסף על כך, אם החייב מצוי במצב כלכלי קשה שאינו מאפשר לו לפרוע את החובות הקיימים נגדו לא יוטלו עליו מגבלות קשות ועיקולים קשים והוא לא יכנס למאסר אם הוא באמת רוצה לפרוע את החובות הקיימים נגדו אך המצב הכלכלי בו הוא נמצא אינו מאפשר זאת. לא ניתן להתווכח עם העובדה כי מטרתה העיקרית של רשות ההוצאה לפועל היא להחזיר לזוכים בתיק את הכסף שמגיע להם, אך למרות זאת רשות ההוצאה לפועל לא פוגעת בזכויות של החייבים. 

למותר לציין כי לחייבים בהוצאה לפועל יש את האופציה לדרוש חקירת יכולת וגם להגיש בקשה לצורך עיכוב הליכים. 

 

סוגי עיקולים בהוצאה לפועל

ניתן לחלק את סוגי העיקולים הקיימים בהוצאה לפועל לשלוש קבוצות עיקריות. ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לכל אחד מסוגי העיקולים הקיימים בהוצאה לפועל. 

  • עיקול מקרקעין – כאשר אנו מדברים על עיקול מקרקעין אנחנו למעשה מדברים על עיקול המוטל על נכסים הנמצאים בבעלותו של החייב. אם מדובר בבית המגורים של החייב, לא ניתן לסלק את החייב מביתו אלא אם כן מוצאים לו מגורים אחרים אשר תואמים את צרכיו. 

 

  • עיקול צד ג' – עיקולי צד ג' הם למעשה עיקולים המוטלים על זכויות (לרוב מדובר בזכויות כספיות) שיש לחייב אך הן מוחזקות אצל גורם שלישי כמו חברות האשראי, הבנק, מעסיקו של החייב, כספי השקעות ו/או חיסכון וכן הלאה. 


  • עיקול מיטלטלין – עיקול מיטלטלין הוא העיקול הפופולרי ביותר בהוצאה לפועל, במסגרת עיקול זה נשלחים אל ביתו של החייב מעקלים מטעם רשות ההוצאה לפועל, למעקלים יש את הרשות לקחת מביתו של החייב רהיטים שונים, מוצרים חשמליים, תכשיטים וכל דבר אחר אשר אינו משמש את החייב לצורך קיום בסיסי. לרוב עיקולי מיטלטלין בהוצאה לפועל יהיו הבחירה האחרונה, לפני כן רשות ההוצאה לפועל תעשה את כל המאמצים כדי לסגור את התיק. 

 

מכתב אזהרה מרשות הוצאה לפועל

ברוב המוחלט של המקרים רשות ההוצאה לפועל שולחת לחייב מכתב אזהרה כאשר נפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל בנוגע לחובותיו. כאשר החייב אינו נענה למכתב האזהרה ואינו מראה שום עניין בחובות הקיימים נגדו, רשות ההוצאה לפועל יכולה לפעול נגדו בדרכים שונות ולהטיל עליו עיקולים שונים על מנת לגרום לו לשלם את חובותיו. 

ישנם מקרים מסוימים בהם רשות ההוצאה לפועל מטילה עיקולים על החייב עוד לפני שנשלח אליו מכתב אזהרה. 

דרך פעולה זו אפשרית רק במקרים בהם קיים חשש ממשי לכך שהחייב מנסה להתחמק מנושיו/זוכיו, ובמקרים מסוג זה רשות ההוצאה לפועל תשקול לעקל את הנכסים או שמא את הרכוש של החייב מבלי להתריע לו על כך מראש. זוכה אשר מעוניין לפעול נגד חייב באותו אופן צריך להוכיח כי אכן החייב ניסה להבריח או שמא ניסה להסתיר נכסים שונים בהם הוא מחזיק ובשל כך הוא אינו זכאי לקבל התראה מוקדמת. 

 

דרכי פעולה נכונות בעת קבלת מכתב אזהרה

אם אתם חייבים סכום כספי מסוים לאדם אחר ונשלח אליכם מכתב אזהרה מרשות ההוצאה לפועל בגין אותו חוב, יש לכם את האפשרות לפעול בכל אחת מן הדרכים הבאות:

 

  • אם כבר שילמתם את החוב לאדם אחר אשר טוען כי הוא עדיין קיים נגדכם, יש לכם את האופציה לגשת ללשכת ההוצאה לפועל ולהגיש בקשה שבה אתם טוענים כי כבר שילמתם את החוב. 

 

  • אם אתם סבורים כי החוב שעליו מדובר הוא שקרי, יש לכם את האפשרות להגיש התנגדות עד 20 יום מרגע קבלת מכתב האזהרה, חשוב לדעת כי ניתן לפעול בדרך זו רק במקרים שבהם מדובר בתיקי הוצאה לפועל שנפתחו בקשר להמחאות, משכון או שטרות. 

 

  • אם יש לכם סיבה מוצדקת לכך שלא הגשתם התנגדות לפסק הדין כאשר הייתם יכולים לעשות זאת, יש לכם את האפשרות להגיש בקשה להארכת מועד הגשת ההתנגדות. 

 

  • אם נפתח נגדכם תיק ברשות ההוצאה לפועל עקב פסק דין שקיבלתם ללא כל הגנה וכתב התביעה של אותו פסק דין לא קיים או שמא לא התייצבתם בדיון עקב סיבה מוצדקת, יש לכם את האפשרות להגיש בקשה לביטול פסק הדין. 

 

 

עיקול חשבון בנק של חייב

כאשר חייב בהוצאה לפועל אינו מוכן לשלם את החובות הקיימים נגדו לרשות ההוצאה לפועל קיימת האפשרות להטיל עליו סוגים שונים של עיקולים כדי לגרום לו לשלם את חובותיו בהקדם האפשרי. 

כספים אשר נמצאים בחשבונו של החייב נחשבים לנכס המוחזק על ידי גורם שלישי, במקרה זה הבנק, לרשות ההוצאה לפועל יש את האפשרות לעקל חשבונות בנק של חייבים. 

על פי החוק במדינת ישראל, כאשר הבנק מקבל צו עיקול על חשבון בנק של חייב, מוטלת עליו החובה להקפיא את כל פעילות חשבון הבנק של החייב. 

 

יתר על כן, לאחר עשרה ימים מרגע קבלת צו העיקול על הבנק להעביר לרשות ההוצאה לפועל מידע בנוגע לחשבונו של החייב, חלק מן המידע אותו מעביר הבנק לרשות ההוצאה לפועל בנוגע לכספים שעתידים לעבור אל חשבון הבנק של החייב ועוד מידע נוסף. כל הכספים הנמצאים בחשבון הבנק של החייב וכל הכספים שעתידים להיכנס אליו מוקפאים כאשר רשות ההוצאה לפועל מטילה עיקול על חשבון הבנק שלו, לחייב אין אפשרות להשתמש באותם כספים עד לביטול עיקול חשבון הבנק. 

 

ההשפעות של עיקול חשבון בנק

כאשר מטילים עיקול על חשבון בנק של חייב, העיקול משפיע על החייב גם באופן ישיר וגם באופן עקיף – החייב סובל ממגבלות כלכליות שונות וגם השלכות משפטיות. 

אם חשבון בנק של חייב נמצא תחת עיקול, אין לו אפשרות להשתמש בשיקים ו/או בכרטיס אשראי. המטרה של מגבלה זו היא למנוע מצב עתידי בו החייב נכנס לחובות כלכליים קשים עוד יותר. 

 

חלק מן החייבים ברשות ההוצאה לפועל מנהלים חיסכון בחשבון הבנק שלהם, ברגע שחשבון בנק של חייב אשר מחזיק בחיסכון נכנס להליך עיקול, נלקחת ממנו האפשרות לבצע העברות של כספים בתוך חשבון הבנק שלו – בין אם מדובר בהעברה לחיסכון ובין אם מדובר בהעברה לעובר ושב. 

 

נוסף על כך, כאשר חשבון בנק של חייב מעוקל על ידי רשות ההוצאה לפועל, אין באפשרותו להעביר כסף לגופים אחרים, יתרה מכך לחייב אין אפשרות למשוך כסף מזומן. 

מגבלה נוספת וקשה במיוחד אשר מוטלת על חשבון בנק של חייב בהוצאה לפועל היא העברת כל כספיו של החייב לחשבון הבנק של הזוכה תוך שלושה חודשים. במסגרת אותה תקופה כל המשכורות וההעברות הבנקאיות שמגיעות לחשבון הבנק של החייב מועברות באופן ישיר לחשבון הבנק של הזוכה, כמו כן גם קצבאות מסוימות שמגיעות לחשבון הבנק של החייב יועברו לחשבונו של הזוכה. מטרתה העיקרית של מגבלה זו היא להגיע למצב שבו החייב פורע את החוב לחלוטין. 

 

כיצד ניתן לפעול במקרה של עיקול חשבון בנק?

כאשר חייבים מגלים כי הוגשה נגדם תביעה ובנוסף לכך בקשה לעיקול חשבון הבנק שלהם, הדבר הראשון שעליהם לעשות הוא לפנות אל הזוכה בתיק ולשאול אותו מה גודל החוב ומהי הסיבה לקיום החוב (זאת אם החייב לא מכיר בחוב ובסיבה לקיומו). בשלב זה ניצבות בפני החייבים שתי אפשרויות: אפשרות אחת היא להכיר בחוב והאפשרות השנייה היא לא להכיר בחוב. 

אם החייב מכיר בחוב, יש לו את האפשרות לנסות להגיע להסדר מסוים עם הזוכה בנוגע לתשלום החוב, כך החייב יכול למנוע את עיקול חשבון הבנק שלו. 

 

אם החייב מנסה להגיע להסדר מסוים או פשרה כלשהי עם הזוכה בתיק אך הזוכה אינו משתף פעולה, לחייב יש את האפשרות לפנות אל רשות ההוצאה לפועל, לבדוק מה גודל התשלומים שעליו לשלם בהתאם לשכר שלו ובהתאם למצבו הכלכלי, כך החייב יכול לעצור את ההליכים נגדו. 

 

ישנם מקרים מסוימים בהם חייבים טוענים כי החוב שעליו מדובר הוא חוב שקרי, במקרים מסוג זה יש להם את האופציה לפנות אל רשות ההוצאה לפועל ולהוכיח כי דבריהם אמיתיים וכי לא קיים נגדם חוב כספי.

כאשר הליכי עיקול חשבון הבנק שהוטלו על החייב ממשיכים לפעול כנגדו, הוא יכול לפעול במספר דרכים שונות כדי להגן על כספו, אחת מדרכי הפעולה הללו היא פנייה אל עורך דין עיקולים בעל התמחות בעיקולים בהוצאה לפועל. 

 

אם אתם חייבים בהוצאה לפועל אשר מקבלים גמלאות והטילו עיקול על חשבון הבנק שלכם, אנו ממליצים לכם למשוך אך כל הגמלה מחשבון הבנק שלכם בהקדם האפשרי. מומלץ לעשות זאת מהר ככל הניתן מכיוון שלאחר 14 ימים נפתחת בפני הבנק האפשרות להשתמש בגמלה שלכם כדי לפרוע את החוב. 

יתרה מכך, אם אתם מחזיקים בטחונות מסוימים בחשבון הבנק שלכם – אתם יכולים לבקש מסניף הבנק בו אתם נמצאים לבצע הפרדה בין סוגי הכספים עד שיסירו את העיקול מחשבון הבנק שלכם.

 

יש לציין כי גם כאשר רשות ההוצאה לפועל מחליטה לעקל את המשכורות העתידיות של חייב, עדיין הבנק בו נמצא החייב מחויב להשאיר לו סכום כסף מסוים בחשבון שמטרתו לשמש את החייב לצרכי קיום בסיסיים. 

 

החשיבות בעבודה עם עורך דין עיקולים

אחת הפעולות החכמות ביותר שחייב יכול לעשות ברגע שהוא מגלה כי נפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל היא לפנות אל עורך דין המתמחה בהליכי הוצאה לפועל ועיקולים בהוצאה לפועל – עורך דין עיקולים.

כאשר חייב פונה אל עורך דין הוא למעשה מראה לרשויות כי הוא מתייחס ברצינות לתיק וכי הוא מנסה למצוא פתרון מסוים שיוביל בסופו של דבר לתשלום החוב. 

 

עורך הדין הוא בעל המקצוע אשר יודע מהי הדרך הטובה ביותר בה יש לפעול במסגרת התיק שלכם, מהן הפעולות בהן יש לנקוט על מנת לעזור לכם ולהקל עליכם במסגרת התיק, חלק מפעולות אלו הן: הגשת בקשה לביצוע חקירת יכולת, הגשת בקשה לפתיחת הליכי פשיטת רגל או שמא לקבלת הסדר תשלומים, הגשת בקשה במטרה לאחד את כל התיקים הקיימים נגד החייב (אם קיימים כלפי החייב מספר תיקים) וכן הלאה. ישנם מקרים רבים בהם פנייה אל עורך דין עיקולים גרמה לביטול עיקול חשבון הבנק של החייב תוך מספר ימים. 

 

בחירה נכונה של עורך דין עיקולים

נכון להיום כמות עורכי הדין במדינת ישראל גדולה יותר מאי פעם והשוק מוצף בעורכי דין הנמצאים בראשית דרכם ואינם מחזיקים בידע מקצועי או ניסיון. אם תבחרו בעורך דין חסר ידע וניסיון לייצג אתכם, הדבר עלול להשפיע לרעה על מצבכם בתיק. 

כדי שתוכלו להיות בטוחים שהבחירה שלכם היא נכונה ריכזנו עבורכם מידע בנוגע למספר קריטריונים שאליהם חשוב להתייחס במהלך בחירת עורך דין עיקולים.

 

  • מיקומו של עורך הדין – ישנה חשיבות רבה לבחירת עורך דין עיקולים שגר קרוב לאזור המגורים שלכם. הסיבה לכך היא שהדבר יקל באופן משמעותי על ההתנהלות שלכם מולו. מעבר לכך, בדרך כלל עורך דין עיקולים שחי בקרבת אזור המגורים שלכם יכיר את לשכת ההוצאה לפועל בה מתנהל התיק שלכם. יש סיכוי גבוה כי אותו עורך דין כבר פעל אל מול אותה לשכה וכי הוא מכיר את צורת ההתנהלות שלהם. 

 

  • התמחות בתחום המתאים – כשם שלא ניתן לרופא שיניים לבצע ניתוח מוח, כך גם לא נרצה לקבל ייצוג משפטי מעורך דין עיקולים שאינו עוסק בתחום בו אנו זקוקים לייצוג. עורך דין המתמחה בהוצאה לפועל הוא זה שמחזיק בידע המקצועי הנדרש על מנת לייצג אתכם על הצד הטוב ביותר בתיק. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

הצוות שלנו לרשותכם

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר