הוצאה לפועל פתיחת תיק – לגזור ולשמור: המידע השימושי שתצטרכו

תוכן עניינים

כאשר חובות שנצברו ונערמו אחד על גבי השני אינם משולמים בזמן, נולדת לה בעיה – מעין "כדור שלג" שעלול להתגלגל במהירות מסחררת אם לא מטפלים בו נכון. כדור השלג הזה הוא למעשה בעיה שעבור אנשים מסוימים, הדרך לגישורה נראית כחסרת תקווה ואין כל אור בקצה המנהרה. אין ספק שהדבר מתסכל, מרגיז, מלא בחוסר ודאות ויתרה מכך, פוגע בתפקוד היומיומי של העסק שלכם ולא מאפשר לו להתנהל כשורה. בדיוק לשם כך הוקם גוף ההוצאה לפועל, האמון על ניהול התיקים של החייבים שלא מסוגלים לפרוע את חובם בזמן. אז בואו ונבחן – כיצד מתמודדים עם מצב זה?

הוצאה לפועל פתיחת תיק – מתי הכי נכון לפתוח תיק בהוצאה לפועל?

את התיק בהוצאה לפועל הכי נכון לפתוח לאחר תקופה קצרה בה יידענו את החייבים ושלחנו להם בקשה בכתב המבקשת לפרוע את החוב. במידה והם לא פרעו את החוב כצפוי – הצעד המומלץ הוא לפתוח תיק בהוצאה לפועל בעזרת עורך דין. 

 

מהו התהליך הצפוי עם הוצאה לפועל – פתיחת תיק?

יש מספר שלבים הנוגעים לפתיחת התיק. חשוב לפעול על פי שלבים אלה, שכן מי שלא יפעל על פיהם עשוי ליצור נזקים מול הלקוח ולצמצם את סיכויי הגביה עם הוצאה לפועל. עוד יש לציין, כי פעילות הגביה וההתנהלות בכללותה מול גוף ההוצאה לפועל דורשת מיומנות ומומחיות שלא לכל אדם יש. למעשה, אפילו לא לכל עורך דין יש את אותה מיומנות הדרושה לכך. לכן, אנו ממליצים לפעול אך ורק באמצעות עורך דין שזוהי מומחיותו הבלעדית, כמו משרדנו דרעי רייפר ושות' הפועל בתחומי ההוצאה לפועל כבר למעלה מ-33 שנים ומכיר את ההתנהלות בצורה המיטבית.

 

להלן השלבים הצפויים בפתיחת התיק שלכם:

  • השלב הראשון הוא לנסות קודם כל לגבות את החוב על מי מנוחות, ללא מכתב התראה וללא עורך דין (אך ניתן ובהחלט מומלץ להתייעץ עם עורך דין). הסיבה שאיננו ששים כבר בהתחלה למכתב ההתראה, היא שפעמים רבות, לאחר 2-3 בקשות מהלקוח הוא משיב את חובו ואין צורך בכלל "להחמיר" את העניין, מה שתורם למרקם היחסים ביניכם לבין הלקוח. אך מהצד השני, מאחר והגעתם למאמר זה – יש סיכוי גבוה שניסיתם לפנות אל הלקוח אך הוא התעלם מכם בדרכים עקלקלות, סיפק לכם תירוצים שונים ומשונים ובסופו של דבר – הכסף עדיין לא הגיע אליכם. יכול להיות שהוא אפילו ניסה "למשוך זמן" באמצעות אמירות כמו "שלחתי את השיק", "ביצעתי את ההעברה", "אני מחכה לממונים עליי בבנק שיאשרו לי את ההעברה" וכו'. כל אלה הם טיעונים שנועדו למשוך זמן, שקלו אותם בכובד ראש והבינו האם הם אמיתיים! במידת הצורך הקליטו את השיחה/צלמו את שיחת הווטסאפ והפנו אותה לעורך דין לצרכי ייעוץ. זכרו: ככל שתפעלו מהר כך ייטב לכם.
  • בשלב השני, במידה והעניין לא נפתר לאחר שניסינו לפתור אותו במילים יפות ובעדינות – אנו נעבור לשלב הבא שהוא שליחת מכתב התראה. גם כאן, אין משמעותו של שלב זה הגעה להליכים משפטיים באופן אוטומטי, אך הוא בהחלט מסמן לשון יותר תקיפה ורצינות רבה יותר בגבייה. הפעם, הלקוח מבין שהוא לא יכול להמשיך לדקלם את אותם תירוצים ואנחנו פשוט נקבל אותם בחוסר תגובה, משום שאם ימשיך ככה – הוא ייאלץ להתמודד עם רשויות החוק ולא איתנו. עורך דין טוב הוא גם כזה שיודע לנסח מכתב התראה בעל לשון לא תקיפה מדי אך אסרטיבית. חשוב להדגיש כי לשון המכתב לא צריכה להיות תקיפה מדי במכתב ההתראה, וזאת על מנת להשאיר פתח לפתור את העניין לפני בית המשפט ולא להגיע למלחמות מיותרות, שרק עלולות להחמיר את המצב.
  • אם אנחנו עדיין נתקלים בסירוב, בהתעלמות או בהתחמקות מתשלום, זה הזמן לפנות אל גוף ההוצאה לפועל ולפתוח תיק לחייב. פתיחת התיק נעשית על ידי שליחת טפסים ותשלום אגרה, ומרגע זה נשלחת אזהרה לחייב שמאלצת אותו לפרוע את חובו תוך 20 ימים, ובאם לא יעשה כך – נוכל לפעול כנגדו בסנקציות נוספות, בהתאם להסכמת רשם ההוצאה לפועל. הצעדים המשפטיים הנוספים שנוכל לבקש לבצע הם: עיקול רכוש, עיקול נכסים, עיקולי חשבון בנק, צווי איסור על יציאה מהארץ ועוד.

 

הוצאה לפועל – פתיחת תיק: כמה זה עולה?

העלות של פתיחת תיק בהוצאה לפועל כוללת את האגרה, אותה אנו נדרשים לשלם בכל פתיחת תיק באשר היא. סכום האגרה משתנה ונקבע על פי סכום החוב ועל פי נסיבות החוב. קרי, פתיחה של תיק בהוצל"פ על שטר חוב תחויב באגרה של 1.25% מהסכום. 

 

חשיבות עורך הדין בתהליך

מבחינת החוק בישראל, אין צורך ממשי בלקיחת עורך דין לצורך פתיחת התיק בהוצאה לפועל, אך אין זה אומר כי הדבר הוא מומלץ. לקיחת עו"ד תעזור לכם להתמודד עם הבירוקרטיה הסבוכה הכרוכה בתהליך, ועם הבנת הצדדים והסיכונים המשפטיים הכרוכים בו. למותר לציין כי עורך דין טוב יעזור לכם להחזיר את החוב במהרה תוך צמצום המורכבות בהליכים והגעה לפתרונות יצירתיים תוך זמן קצר.

 

הוצאה לפועל פתיחת תיק: כמה זמן לוקח לגבות את החוב?

הרבה אנשים סבורים כי גביית חובות היא תהליך קצר ויעיל בו החוב שב לנושה ברגע הראשון בו פותחים בהליכים משפטיים. למרות שזו אכן סיטואציה שמתרחשת במקרים מסוימים – ברוב המקרים, לאחר פתיחת התיק בהוצאה לפועל החייבים אינם משיבים את חובם תוך זמן קצר כלל וכלל. חשוב להבין: כאשר מגיעים למצבים של הליכי הוצאה לפועל – פתיחת תיק, המשמעות היא שאין לחייב את היכולת הכלכלית לפרוע את חובו, או שמסיבות כאלו ואחרות הוא מעדיף מאוד לא לפרוע את חובו על מנת "למשוך זמן" ולא לסבך את עצמו אף יותר.
כך למשל, אנו עדים למקרים רבים בהם חייבים טוענים טענת "פרעתי" בהוצאה לפועל, שמשמעותה היא טענה שהם כבר פרעו את חובם מראש, מה שלעיתים קרובות מתגלה כשקר ולא כאמת.

 

טענות כאלו ואחרות גוררות את שני הצדדים ואת עורכי דינם לערכאות חוזרות ונשנות, בהן כל אחד מהצדדים מנסה למצות את זכויותיו כראוי, מה שגורם ל"כדור השלג" רק להיערם יותר ויותר. לכן, כדי להצליח בגבייה חשוב לשכור עו"ד שזוהי מומחיותו כמו משרדנו – משרד עו"ד דרעי רייפר ושות' בעל ניסיון של למעלה מ-33 שנים בתחומי ההוצאה לפועל והגביה. מוזמנים לפנות אלינו דרך טופס הפניה בצד שמאל ונשמח להעניק לכם ייעוץ ראשוני ללא עלות.

 

למידע נוסף בנושאי גביית חובות לחצו כאן


החשיבות של הוצאת אזהרה לחייב

הוצאת האזהרה לחייב היא בעלת חשיבות עליונה. חשוב לציין כי בהיעדר שליחת מכתב התראה – החייב אינו יקבל את ההזדמנות לפתור ולהסדיר את העניין באופן רגוע ונכון, לפי נקיטה בהליכים משפטיים. פעמים רבות שליחת מכתב התראה המזהיר מפני נקיטת הליכים נוספים מספיק על מנת שיחזיר את חובו; פרט למקרים בהם החייב אינו בעל יכולת להשיב את החוב, ואז הליכי הוצאה לפועל הם נחוצים, ושם ייקבע הסדר החובות המתאים וייקבעו דרכי הפעולה להמשך הטיפול בחוב. חשוב להבין שהוצאה לפועל היא גוף הפועל לטובתכם ונועד לפעול כדי שהחובות ישובו לסדרם במדינת ישראל. לכן, השתמשו בגוף זה לטובתכם ופעלו בחכמה בעזרת עורך דין. הליך הגביה אינו חייב להיות לוחמני אך הוא חייב להציב לחייב עובדה ברורה – שאתם לא הולכים לוותר על החוב למענו כל כך בקלות, ושהדבר חשוב להתנהלות התקינה שלכם, מעבר לעניין הצדק והיושרה שלו כלפיכם.

 

הוצאה לפועל – פתיחת תיק שטרות

במצבים מסוימים, בהם החייב השאיר שטר – כלומר כל מסמך המעיד על כך שאדם אחר חייב לכם כסף; כדוגמת שיק שחוזר, פסק דין, חשבונות ועוד, ניתן לפתוח תיק שטרות בהוצאה לפועל. ישנם שני מסלולים בהם ניתן לפעול במצב זה:

 

  • המסלול המקוצר – מסלול המיועד לחייבים שלא קיבלו חובות עד לסכום של 25,000 ש"ח. מסלול זה, כשמו כן הוא – מקוצר. למעשה, במסלול הזה הוצאה לפועל מנהלת את כל ההליכים כנגד החייב בעוד שאתם אינכם צריכים להגיש את הבקשות לביצוע פעולות מסוימות. זמן הטיפול בתיק הוא עד 8 חודשים, ואחוז ההצלחה בו הוא גבוה במיוחד. כך למעשה, כ-85% מהנושים מסיימים את ההליך בתום מסלול זה.
  • המסלול הארוך – מסלול זה מיועד למי שרוצה לנהל את התיק בעצמו או באמצעות עורך הדין שלו. כלומר, הבקשות במסלול זה מוגשות על ידיכם או על מי מטעמכם.

 

מתי מותר לבקש מימוש פסק דין כספי, ואיך עושים זאת?

לגבי "מתי מותר" – התשובה טמונה בעיקר תוכנו של מסמך פסק הדין. במקרים בודדים ניתן לפתוח בפסק הדין מיידית, וזאת כאשר הדבר יצויין במפורש בפסק הדין. במקרים אחרים, ניתן לפתוח את התיק למימוש פסק הדין כבר לאחר מועד פקיעת תשלום החוב, כפי שצוין בפס"ד עצמו. 

בחלק מפסקי הדין לא יצויין מועד מפורש לפקיעת התשלום, ובמקרים כאלה מוסכם שזמן ברירת המחדל לתשלום הינו 30 יום. במידה וכעבור 30 יום מיום החתימה על פסק הדין, הזוכה יכול לפתוח תיק.

 

לגבי השאלה "איך" – התשובה היא לגשת ללשכת ההוצאה לפועל ולצרף את המסמכים הבאים: טופס בקשה לביצוע פסק דין, מסמך פסק הדין, אסמכתא לניהול חשבון או שיק עם פרטי הזוכה ואישור מסירת פס"ד לחייב (במידה ופסק הדין ניתן בהיעדרו של החייב).

 

הוצאה לפועל פתיחת תיק: היום שלאחר פתיחת פסק הדין

בדומה לפתיחת תיק בהוצאה לפועל, גם במקרה זה החייב תחילה יקבל אזהרה מההוצאה לפועל בדואר – אזהרה שמודיעה על כך שבמידה ולא יסדיר את חובותיו תוך 21 יום, הוצאה לפועל תהיה רשאית לפתוח כנגדו בהליכים. ההליכים שהוצאה לפועל תפעל בהם הינם הליכי עיקול והליכי גביה. 

 

עם הוצאה לפועל – פתיחת תיק אינה פשוטה כפי שנדמה לנו

לצד חיינו הרגילים, בוודאי אם אנו מנהלים עסק וחיינו הם עמוסים במיוחד – אנו נדרשים להתעסק גם עם הליכים בהוצאה לפועל. אין ספק כי הליכים אלה פוגעים משמעותית באיכות חיינו, ועל כן משרדנו ממליץ לכם לתת לעורך דין שזוהי עבודתו לסייע לכם בנושא. זקוקים לסיוע? אנחנו נעזור לכם!

אם קיימים עסקים/חברות שחייבים לכם כסף ולא משיבים את כספם כבר תקופה ארוכה, חשוב לפעול מהר ככל האפשר. מוכח כי בתחום של גביית חובות בהוצאה לפועל, מי שאינו פועל מהר לעיתים אינו זוכה לראות את כספו, או רואה את כספו לאחר המון זמן ובפריסות חוב ארוכות. לכן, אם אתם זקוקים לעזרה כעת – פנו אלינו ואנחנו נדאג לכל השאר. השאירו פרטים דרך טופס הפניה שבאתר ותקבלו ייעוץ ראשוני ללא עלות!

 

 

 

*האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואין לראות בו כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי

אהבתם? שתפו:

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר