חייב מוגבל באמצעים

תוכן עניינים

חייב מוגבל באמצעים הוא אדם שאינו מסוגל לפרוע את חובו בתוך התקופה שנקבעה לו, במסגרת הסדר החובות. כאשר חייב מוכרז כ"חייב מוגבל באמצעים" מתחילות ההגבלות. לדוגמה, חייב אשר אינו יכול לשלם את חובו בפרק זמן סביר עשוי להיתקל בעיכוב יציאה מן הארץ, הגבלה בשימוש בכרטיס אשראי ובמקרים קיצוניים יותר אף עיקול רכב או עיקול דירה. דרך אחת בה חייב יכול לשלם את חובותיו ולצאת ממעגל החובות אחת ולתמיד היא באמצעות הגשת בקשה לקבלת צו הפטר – קרי מסמך שמשמעותו היא בקשה למחיקת חלק או כל חובותיו, מה שיאפשר לו להתחיל דף חדש. כדאי לקרוא עוד על המשמעות של צו הפטר, שכן כדאי להיות מעורבים כאשר החייב מקבל צו כזה.

 

מתי יוכרז חייב כ"חייב מוגבל באמצעים"?

למזלנו, החוק מגדיר לנו מקרים ספציפיים בהם חייב יוגדר כמוגבל באמצעים. במקרה שלחייב אין את היכולת הכלכלית לשלם את כל החוב לאורך פרק זמן של תקופה ממושכת כמפורט מטה אזי ניתן להכריז עליו כך:

שנתיים – סכום החוב הוא 20,000 או פחות מכך.

3 שנים – סכום החוב הוא בין 20,000 ש"ח ל100,000 ש"ח.

4 שנים – סכום החוב הוא למעלה מ-100,000 ש"ח.

 

כיצד הזוכים יכולים לבצע את בדיקת היכולת של חייב מוגבל באמצעים?

אחת הדרכים לבצע בדיקת יכולת היא באמצעות הליך הקרוי "הליך חקירת יכולת" או באמצעות קבלת גישה למסמכים שהחייב שלח להוצאה לפועל בעת הגשת בקשתו להכרה כ"חייב מוגבל באמצעים". לאחר הבדיקה ייתכנו מספר אפשרויות:

  • ניתן לקבוע שהחייב הוא חייב מוגבל באמצעים, ומשכך רשאי רשם ההוצאה לפועל לפעול בהתאם להסרת או להחזרת המגבלות בהתאם לראייתו – במידה ויבחין כי החזרת ההגבלות תתרום להחזרת החוב במהרה, הוא יעשה זאת, אך לא במידה ואין צורך בכך.
  • לקבוע שהחייב אינו מוגבל באמצעים, וגם אז רשאי רשם ההוצאה לפועל להטיל הגבלות שונות כדי לזרז את ההליך לפי ראייתו ושיקול דעתו הבלעדי.

 

מה חשוב לדעת בכל הנוגע לחייב מוגבל באמצעים?

ראשית, אם מדובר בתיק מזונות במקרה שלכם, מקרה של "חייב מוגבל באמצעים" אינו רלוונטי מאחר ולא ניתן להכריז כך כאשר מדובר בתיק מסוג זה.

שנית, כפי שכבר הוזכר שימו לב כי הדברים עשויים להשתנות במידה והחייב מגיש בקשה למתן צו הפטר – מאחר וצו זה עשוי להביא למחיקת חובותיו באם ישיג את מטרתו.

מאמרים בנושא הוצאה לפועל זוכים

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר